Śniadania dla dbających o sylwetkę

Nasza ekspertka podpowiada, co zjeść zamiast tradycyjnej kanapki, by było oryginalnie, pożywnie i dietetycznie. Większość dań przyjemnie rozgrzewa i dlatego jest polecanych na zimę.

Reklama

Kanapka na zielono

Rozgniatamy widelcem 4 łyżki konserwowego groszku (najlepiej ze słoiczka, a nie z puszki). Doprawiamy szczyptą pieprzu, posiekaną natką pietruszki i odrobiną siekanej szalotki. Taką pastą smarujemy 2 kromki razowego chleba i ewentualnie posypujemy kiełkami. Do kanapek warto wypić sok pomidorowy.

✔Wypróbujmy, bo... groszek ma dużo żelaza, które redukuje poranne zmęczenie. Razowiec, pełen dobrych węglowodanów, na długo zapewni uczucie sytości.

Marchewkowy omlet

Rozdzielamy żółtka i białka z 2 jajek. Roztrzepujemy żółtka, dodajemy po 1-2 łyżki startej na grubej tarce marchewki i mąki (np. orkiszowej). Ubijamy białka. Łączymy. Wylewamy na rozgrzaną patelnię. Posypujemy rukolą i startym serem.

✔Wypróbujmy, bo... omlet to danie białkowe, a tego składnika nasze mięśnie i mózg potrzebują do porannego rozruchu. Marchewka nada daniu słodkawy smak.

Jaglanka z owocami

Na sitku przepłukujemy wrzątkiem 3 łyżki kaszy jaglanej. Gotujemy ją ze szczyptą soli. Na łyżce masła klarowanego prażymy pokrojone na plasterki jabłko. Dodajemy pół pokrojonej pomarańczy i 2 śliwki (np. suszone po namoczeniu). Kaszę mieszamy z owocami i posypujemy pestkami słonecznika.

✔Wypróbujmy, bo... kasza jaglana jest lekkostrawna i bardzo sycąca. Zawiera też dużo cennych składników, m.in wit. E i lecytynę, która poprawia koncentrację. Dietetycy podkreślają, że kasza jaglana ma właściwości ocieplające osłabiony i wychłodzony organizm.

Sałatka inaczej

Gotujemy 1/2 szkl. komosy ryżowej (quinoa, dostępna w supermarketach) w 1 szkl. wody. Mieszamy z pokrojonymi w kostkę jabłkiem, ogórkiem kiszonym, 1/2 awokado. Dodajemy po 2 łyżki zielonego groszku, oliwy, soku z 1/2 cytryny. Odrobinę solimy.

✔Wypróbujmy, bo... komosa jest bogata w białko. Nie powoduje skoków insuliny, co zapobiega napadom głodu.

Jabłkowe muesli

Ok. 4 łyżki płatków owsianych gotujemy w szklance mleka roślinnego (np. sojowego) lub zwykłego. Dodajemy jabłko starte na tarce. Przyprawiamy szczyptą cynamonu. Możemy też dodać trochę rodzynek lub wiórków kokosowych.

✔Wypróbujmy, bo... to oryginalna i smaczniejsza odmiana tradycyjnej owsianki. Danie błyskawicznie dodaje energii i przyjemnie rozgrzewa.

Specjalnie dla mamy i dziecka

Oto przepis na dwie śniadaniowe porcje. Ok. 8 łyżek płatków owsianych gotujemy w 2 szkl. wody. Wsypujemy szczyptę mielonych goździków dla aromatu (doskonale komponują się z gruszką). Do jeszcze ciepłej masy dodajemy starte na tarce dwie gruszki oraz dwie łyżeczki kakao. Jeszcze ciepłą owsiankę rozdzielamy do dwóch miseczek i posypujemy garścią drobno posiekanych orzechów laskowych.

✔Wypróbujmy, bo... takie danie ze smakiem zje nawet największy niejadek. Dzięki kakaowo-orzechowym dodatkom owsianka zmienia się w słodki przysmak idealny na poranny rozruch i dla dziecka, i dla mamy.

Katarzyna Błażejewska, dietetyk kliniczny i psychodietetyk, Poradnia Vital Clinic w Warszawie

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Naj
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Za co cenię olej rzepakowy?

    Za jego uniwersalność. Ma delikatny smak, jest bezzapachowy, można stosować go do smażenia, duszenia, marynowania, sałatek. Jest powszechnie dostępny i polski. A na dodatek ma dobry skład. więcej