Ruch to też lek!

W Polsce ruch uprawia ok. 43 proc. dzieci i młodzieży i tylko 3-10 proc. dorosłych. W krajach skandynawskich aktywne jest około 70 proc. społeczeństwa.

Zdjęcie

Ruch to zdrowie /123/RF PICSEL
Ruch to zdrowie
/123/RF PICSEL

Ostatnio coraz częściej widzi się lub słyszy o zainteresowaniu aktywnością fizyczną. Czy to oznacza, że zaczęliśmy doceniać korzyści, jakie daje ruch? A może to raczej chwilowa moda? – Owszem, obserwujemy swoistą modę na ruch, ale w wielu krajach ten trend utrzymuje się od lat i dobrze wpływa na zdrowie społeczeństwa.

Kogo należy zachęcać do uprawiania aktywności fizycznej?

Młodych, dorosłych, starszych? – Wszystkich bez względu na wiek. Choć oczywiście im więcej lat, tym ważniejsze jest dostosowanie go do formy i wydolności fizycznej. Młodzi, jeśli tylko nie ma jakichś przeciwwskazań zdrowotnych, mogą uprawiać dowolną dziedzinę sportu.

Reklama

Dobrze, jeśli pierwsze kroki w wybranej dyscyplinie sportowej będą stawiać pod okiem instruktora, bo to zapobiega rozwojowi złych nawyków ruchowych. Rozpoczynając jakąś aktywność, warto sprawdzić swoją kondycję, a osoby starsze obowiązkowo powinny zgłosić się do lekarza. Lekarze i fizjoterapeuci mogą ocenić nasze możliwości wysiłkowe.

Jeśli sami planujemy zacząć systematycznie ćwiczyć, trzeba zacząć od niewielkich obciążeń i stopniowo podnosić sobie poprzeczkę. Mówi się, że bezpieczny i umiarkowany wysiłek to taki, podczas którego możemy swobodnie rozmawiać i nie łapie nas zadyszka. Zaleca się, by taka aktywność trwała nie krócej niż 10 minut. Najlepiej, jeśli w ciągu tygodnia uzbiera się minimum 150 minut różnego rodzaju wysiłków. Jakie korzyści dla zdrowia przynosi systematyczny ruch?

– Zapobiega chorobom serca i naczyń krwionośnych, których rozwój grozi zawałem, cukrzycą, udarem. Zwiększa odporność, sprawność, dodaje sił. Aktywność fizyczna potrafi też zniwelować skutki różnych kontuzji, spowalnia starzenie, zwalcza otyłość… Ale tak jak każdy lek, musi być właściwie dobrany do stanu zdrowia i wieku.

Rozm. Ewa Łuszczuk

Spaceruj, bo…

Jeśli regularnie to robisz, poprawiasz nie tylko stan zdrowia, ale i możliwości układu odpornościowego. Poza tym ruch wpływa korzystnie na naszą psychikę.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Tele Tydzień

Zobacz również

  • Zużycie, upływ czasu, stres, obciążenia fizyczne... Aby zwalczać wszystkie możliwe zagrożenia, ciało musi nieustannie się naprawiać. Lekarze uważają, że złożony system regeneracji komórek jest... więcej