Proste terapie antynikotynowe. Jak sobie pomóc przy rzucaniu palenia

Nałogowcy wiedzą oczywiście, że palenie szkodzi i większość z nich chciałaby rzucić papierosy. Problem w tym, że niewielu osobom to się udaje.

Nikotyna, chemicznie – alkaloid pirydynowy, jest najważniejszym składnikiem dymu tytoniowego. Choć to trucizna równie silna jak kwas prus ki i już 60 mg podane dożylnie powoduje porażenie układu nerwowego i uduszenie, przyjmowana w małych dawkach przyjemnie pobudza. Płytkie zaciągnięcie się dymem uaktywnia, zaś głębokie zaciąganie – uspokaja.

Reklama

Już w siedem sekund po zapaleniu papierosa dociera ona do mózgu i powoduje, że wydzielane są endorfiny – hormony dobrego nastroju – m.in. noradrenalina, serotonina i dopamina.

O ile nikotyna jest substancją uzależniającą i stymulatorem mózgu, to za choroby związane z paleniem odpowiada ponad cztery tysiące innych toksycznych związków chemicznych dymu.

Etapy zdrowienia

Nie ma „bezpiecznej” liczby wypalanych papierosów. Nawet 5 papierosów dziennie powoduje wzrost ryzyka powikłań zdrowotnych. A gdy zrezygnujemy z papierosa? Już po 30 minutach normalizuje się tętno i obniża ciśnienie krwi.

Dlatego czasem już samo rzucenie nałogu pomaga osobom chorym na nadciś nienie powrócić do zdrowia. Po około 10 godzinach krew nasyca się tlenem i czujemy nieznaczny wzrost sił. Po 1 dniu pojawia się zespół odstawienia nikotyny: dolegliwości trawienne, rozdrażnienie, bóle głowy, trudności z koncentracją, stany lękowe, gorszy nastrój (może trwać do 2 tygodni, a nawet miesiąc).

Po 14 dniach układ krążenia i płuca odzyskują sprawność, mamy już 30 proc. dawnej werwy. Po 6 miesiącach rośnie odporność, znika podatność na infekcje, młodnieje skóra. Po roku zmniejsza się zagrożenie zawałem serca i udarem mózgu.

Po 5 latach ryzyko raka płuc, jamy ustnej, krtani i przełyku spada o połowę, regenerują się tkanki. Dopiero po 10 latach osoba uzależniona ma taki stan zdrowia jak ktoś, kto nigdy nie palił.

Siła uzależnienia

Dla wielu osób warunkiem udanego zerwania z papierosami jest wsparcie lekowe. Dotyczy to zwłaszcza uzależnionych farmakologicznie (biologicznie) od nikotyny. Są też niższe poziomy uzależnienia. By odkryć u siebie siłę nałogu, rozwiąż Kwestionariusz Tolerancji Nikotyny Fagerströma (w internecie).

Już odpowiedź na pierwsze pytanie: „Jak szybko po przebudzeniu sięgasz po papierosa?”, wiele mówi o nałogu. Uzależnieni farmakologicznie przeważnie wstają w nocy, żeby zapalić i jest to także pierwsza ich czynność po otwarciu oczu.

Lżej uzależnieni są w stanie spokojnie odłożyć palenie na później, nawet na popołudnie. W pierwszym przypadku abstynencja nikotynowa może wywołać najsilniejsze objawy związane z układem nerwowym – zdenerwowanie, nadpobudliwość, brak skupienia, nawet ataki złości.

Jak wyjść z nałogu?

W przypadku kobiet, zwłaszcza tych, które cierpią na zespół przedmenstruacyjny, najlepszym okresem na rzucenie palenia jest pierwszy i drugi tydzień cyklu miesiączkowego. Objawy odstawienia tytoniu będą wówczas mniej dotkliwe. Pod koniec cyklu symptomy mogą nałożyć się na dolegliwości PMS i utrudnić rezygnację z nałogu.

Nie ma jednego sposobu rzucania palenia odpowiedniego dla wszystkich. Niewielu udaje się przestać palić z dnia na dzień, większość potrzebuje stopniowego zmniejszania dawki nikotyny.

Odpowiednią metodę pomoże wybrać specjalista w Poradni Pomocy Palącym (adresy na: www.jakrzucicpalenie.pl).

Łagodnym rozwiązaniem jest nikotynowa terapia zastępcza, czyli stosowanie gum do żucia, plastrów, sprayów i tabletek do ssania z nikotyną. Uzależnieni farmakologicznie mogą pomyśleć o lekach na receptę.

Bupropion i wareniklina podwyższają poziom neuroprzekaźników, w dużym stopniu uwalniają od potrzeby palenia i zmniejszają objawy odstawienia. Istnieją także proste terapie naturalne, które mogą wspomóc naszą wolę w najtrudniejszych momentach abstynencji.

Pomoc z apteki

Kudzu (29 zł) – kapsułki z ekstraktem z korzenia kudzu pomagają w walce z uzależnieniem, zmniejszając napięcie nerwowe.

Tabex (40 zł) i Desmoxan (53 zł) z cytyzyną – stymulują wydzielanie adrenaliny. Działanie podobne do nikotyny.

Detusan (12 zł) – pastylki do ssania z porostem islandzkim, prawoślazem i dziewanną zmniejszają odruch kaszlowy.

Spray Nicorette (50 zł) z nikotyną – rozpylony w ustach zastępuje zapalenie papierosa.

Nervomix (22 zł), pastylki do ssania z melisą, miętą i imbirem – uspokaja- ją, koją gardło.

Smokr stop (8 zł), pastylki do ssania z miętą, kudzu i melisą – łagodzą objawy odstawienia.

Podobnie Nicorette guma do żucia (73 zł za 105 sztuk).

Nasz ekspert dr Maria Sterczewska: Statystyczny nałogowy palacz podejmuje poważną próbę rzuce nia papierosów średnio co 2,5 roku i robi to nieskutecznie oko ło 17 razy w życiu! Na ogół popeł nia podstawowy błąd – próbuje rzucić nałóg z dnia na dzień.

Kuracje ziołowe

Imbir. Łagodzi mdłości, częsty objaw u osób rzucających palenie. Pij herbatkę imbirową, łykaj tabletki lub dodawaj imbir do potraw.

Skrzyp ze ślazem. Zmniejsza męczący kaszel: 2 łyżki ziela skrzypu gotuj 30 minut pod przy- kryciem w 1/2 l wody. Dodaj łyżkę korzenia ślazu, gotuj jeszcze kilka minut, odstaw do naciągnięcia. Pij porcjami w ciągu dnia.

Żeń-szeń. Pomaga pokonać niepokój związany z walką z nałogiem. Pij herbatkę żeń-sze niową lub łykaj preparat. Najlepiej od rana.

Sport zamiast nikotyny

Sposobem na wyzwolenie endorfin jest regularna aktywność fizyczna – sport (np. pływanie, jazda na rowerze), ale też zwyk łe ćwiczenia fizyczne, które sprawiają nam przyjemność.

Powodują zmiany w aktyw ności mózgu, relaksują i odwracają uwagę od głodu nikotynowego, dzięki czemu pozwalają wytrwać w abstynencji. Łagodząc napięcia nerwowe, przeciwdziałają tyciu u osób zrywających z nałogiem.

Ćwiczenia oddechowe

Stań w rozkroku przy oknie. Zrób głęboki wdech, wciągając po wietrze nosem. Jedno cześnie unieś ręce do góry, rozszerz klatkę piersiową i wypnij brzuch. W tej pozycji pozostań 5 sek. Obej mij kciukiem i palcem wskazującym końce że ber – jak do krakowia ka, zrób głęboki wydech ustami, zginając tułów poziomo do przodu. Powtórz 5–6 razy.

Refleksoterapia ciała

Uciskaj środkowym palcem górną część mostka przez 2–3 minuty.

Masuj 2–3 minuty punkty za płatkiem ucha, w zagłębieniu kostnym – obustronnie ruchem okrężnym w lewo.

Połóż dłonie z lekko rozstawionymi palcami na kolanie. Środkowymi palcami dłoni uciskaj 2–3 minuty punkty w zagłębieniu przy stawie kolanowym.

Wymasuj delikatnie punkty w odleg łości dwóch szerokości palca na wewnę trznej stronie nadgarstka przed stawem.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Życie na gorąco
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Co jeść?

    Jeśli zastanawiamy się co jeść warto spojrzeć na przykłady z innych krajów. W Stanach Zjednoczonych, w których jest nadmierne spożycie tłustych wędlin, mięsa, ciast i chipsów wiele osób cierpi na... więcej