Jakie substancje słodzące zamiast cukru

Substancjami słodzącymi o obniżonej lub nawet zerowej kaloryczności można zastąpić niezdrowy cukier.

Słodziki to środki, które przez lata budziły wiele kontrowersji. Ostatnie badania Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością dowodzą, że stosowanie słodzików nie podnosi ryzyka powstawania nowotworów – jak głosiły dawne teorie. Słodziki to substancje chemiczne (aspartam, acesulfam K) lub naturalne związki (stewia, fruktoza), które są od 30 nawet do 600 razy słodsze niż cukier.

Dla odchudzających się

Reklama

W porównaniu do cukru rafinowanego, który w jednym gramie zawiera 4 kcal, słodziki naturalne mają ich co najmniej o połowę mniej, a syntetyczne dostarczają ich 0. Ze względu na to, że substancje te są bardzo słodkie, już minimalna ilość wystarczy, by zmienić smak potraw.

Dlatego słodziki są zalecane osobom cierpiącym z powodu otyłości oraz chcącym utrzymać właściwą wagę. Badanie naukowe dowiodły, że sama zamiana cukru na słodzik obniża całkowitą ilość spożywanych kalorii w ciągu dnia o około 10 %, co pozwala schudnąć nawet 0,5 kg tygodniowo.

Dla dbających o zęby

Słodziki – szczególnie isomalt, ksylitol i stewia – nie sprzyjają, a nawet całkowicie hamują rozmnażanie się bakterii próchniczych, dlatego osoby zastępujące nimi cukier są mniej narażone na rozwój tej choroby i zazwyczaj mają zdrowsze zęby. Substancje słodzące zostają przez organizm całkowicie strawione, nie osłabiają więc szkliwa, przez co staje się ono odporniejsze na próchnicę.

Dla diabetyków

Substancje słodzące są dobrym rozwiązaniem dla diabetyków oraz osób, które muszą kontrolować ilość węglowodanów w diecie. Ich ogromną zaletą jest to, że nadają słodki smak potrawom, ale nie podnoszą poziomu glukozy we krwi. Wybieranie produktów z dopiskiem light, lekki, albo bez dodatku cukru pozwala na kontrolowanie masy ciała, szczególnie u osób cierpiących na cukrzycę typu 2, bez konieczności rezygnacji z jedzenia słodyczy.

Dla smakoszy

Słodziki są dostępne w różnych postaciach. Mogą być w tabletkach, płynach lub proszkach. Pastylkami możesz słodzić napoje, a płyny i pudry świetnie nadają się do dosładzania potraw. Nie wszystkie słodziki nadają się do gotowania. Najbezpieczniejszymi jest syntetyczny acesulfam K oraz półsyntetyczne ksylitol, mannitol lub sorbitol – można je bez szkody dla smaku i zdrowia stosować zarówno do zimnych, jak i gorących dań. Inaczej jest z aspartamem. Jest jedną z najpopularniejszych substancji słodzących, dodawaną do gum do żucia, ciastek, napojów typu light.

Ale nie można go dodawać do produktów poddawanych obróbce termicznej, np. do zup, bowiem w temperaturze powyżej 100° C dochodzi do jego rozpadu, powstawania toksycznych dla organizmu związków i metalicznego smaku. Popularną, bardzo słodką stewię można podgrzewać, ale ma wtedy dziwny posmak.

A dla kogo nie

Słodzików nie powinny stosować kobiety w ciąży, małe dzieci i osoby starsze. Nie ma bowiem badań stwierdzających wpływ substancji słodzących na ich organizmy. U tych osób łatwiej przekroczyć dopuszczalną dawkę – a słodziki w nadmiarze mogą powodować utratę wagi, biegunki i zaburzenia funkcjonowania wątroby.

Lekarz radzi

Jeśli sięgasz po słodzik, ponieważ walczysz z nadwagą, pamiętaj, że niskokaloryczne substancje słodzące nie są magicznym lekarstwem, które spowoduje natychmiastowy spadek wagi. To tylko substancje wspomagające osiągnięcie optymalnej wagi. Ich stosowanie nie oznacza, że można bezkarnie jeść więcej...

Ważne jest stosowanie diety oraz prowadzeniu aktywnego trybu życia.

Słodź naturalnie

Jeśli obawiasz się, lub nie możesz ze względów zdrowotnych, używać słodzików syntetycznych, sięgnij po substancje roślinne

Stewia – zyskujący obecnie dużą popularność słodzik otrzymywany z rośliny Stevia Rebaudiana Bertoni. Nie zawiera kalorii. Najlepszy do słodzenia sosów, pieczywa, jogurtów i deserów. Ksylitol – organiczny związek słodzący otrzymywany z brzozy. Słodzi się nim napoje. Sukraloza – 600 razy słodsza od cukru.

Najlepiej zastępuje go w wyrobach piekarniczych. Fruktoza – związek otrzymywany z korzeni cykorii. Świetny do słodzenia dżemów, galaretek, przecierów. Jest wolniej przyswajany niż cukier, co jest korzystne zwłaszcza dla diabetyków.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Na żywo
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Za co cenię olej rzepakowy?

    Za jego uniwersalność. Ma delikatny smak, jest bezzapachowy, można stosować go do smażenia, duszenia, marynowania, sałatek. Jest powszechnie dostępny i polski. A na dodatek ma dobry skład. więcej