Jakie buty wybrać, żeby były zdrowe dla stóp Ekspert radzi

Buty na wysokich obcasach, wąskie noski szkodzą stopom, ale czy japonki też?

Uwielbiam chodzić na wysokich obcasach, od lat noszę szpilki. Niestety od jakiegoś czasu ciągle bolą mnie stopy. Czy przyczyną mogą być buty?

Tak. Chodzenie na wysokich obcasach (także na koturnach) zmienia punkt podparcia ciała, sprawia, że cały ciężar spoczywa na przedniej części stopy. To nadmiernie obciąża drobne, delikatne i wrażliwe na urazy kości śródstopia, a także stawy palców. Gdy chodzisz na wysokim obcasie, Twoje kroki są krótsze, mniej stabilne. Dochodzi do nadmiernych napięć, a nawet skrócenia włókien mięśniowych (przykurczów). Robiąc małe kroki, zużywasz więcej energii, Twoje mięśnie szybciej się męczą. Skrócone, przeciążane włókna mięśniowe są jeszcze bardziej podatne na mikrouszkodzenia. Powstaje efekt błędnego koła, zaczynasz odczuwać bóle. By zapobiec deformacji stóp i dolegliwościom, noś na co dzień obcasy nie wyższe niż 4 cm.

Reklama

W sklepach widzę coraz więcej butów z wydłużonymi, szpiczastymi noskami. Czy rzeczywiście są one niezdrowe?

Niestety tak. Wąskie noski ściskają stopy u nasady palców i sprzyjają skracaniu i przemieszczaniu się ścięgien. Dodatkowo mocno skrępowane mięśnie stóp nie pracują prawidłowo i w miarę upływu czasu słabną, a to z kolei prowadzi do rozwoju płaskostopia poprzecznego i wykoślawiania paluchów, czyli halluksów. Tworzą się one w wyniku stałego nacisku ścianki zbyt wąskiego buta na tzw. staw śródstopno-palcowy, co z czasem może prowadzić nie tylko do deformacji stopy, ale do zapalenia torebki stawowej. Ból uniemożliwia wówczas chodzenie i jedynym wyjściem jest operacja.

Od kilku lat modne są płaskie balerinki. Chodzę w nich w biurze, ale po kilku godzinach mam ochotę włożyć klapki na obcasiku. Dlaczego?

Wszystko zależy od wyprofilowania podeszwy. Balerinki na zupełnie płaskiej, cienkiej podeszwie i malutkim (0,5 do 1 cm) obcasie nie są odpowiednie dla stóp. Chodzenie w nich powoduje nadmierne naciąganie się ścięgien Achillesa, co może sprzyjać bólom (niewielki obcas zapobiega tym problemom). Baleriny często uszyte są z cienkich materiałów, bez futrówki (wyściółki). Szybko rozciągają się i przestają podtrzymywać stopę, co może prowadzić do rozwoju płaskostopia. Cieniutkie podeszwy nie chronią delikatnych struktur przed urazami spowodowanymi nierównościami powierzchni. Jeśli chcesz nosić baleriny, wybieraj te, które z przodu buta mają podeszwę minimum centymetrowej grubości, a pod piętą co najmniej 1,5 cm. Zwracaj również uwagę na to, czy materiał, z którego są uszyte, jest wzmocniony futrówką.

Zawsze wydawało mi się, że chodzenie w japonkach jest najlepsze dla stóp. Ale koleżanka mówi coś innego. Co jest prawdą?

Noszenie japonek codziennie, przez wiele godzin, nie jest zalecane, bo nie zapewniają stopom stabilności, na dodatek łatwo o uderzenie o kamień, skaleczenie itp. Co więcej, by japonki utrzymywały się na nodze, automatycznie podtrzymuje się je palcami, a to sprzyja przykurczom i obciąża mięśnie.

Coraz częściej odczuwam bóle śródstopia, niekiedy moje stopy puchną. Czym powinnam się kierować, kupując buty?

Dobrze dobrane obuwie musi mieć elastyczną podeszwę. W koturnach czy butach na obcasie przynajmniej przednia część podeszwy powinna lekko się zginać. Ważny jest również materiał, z którego wykonane są buty. Wybieraj te ze skóry albo z tworzyw syntetycznych, w których stopa oddycha. Unikaj obuwia ze sztucznych skór (plastiku) – nie przepuszczają powietrza, powodując wilgotnienie stopy, co grozi nie tylko odparzeniami, ale rozwojem grzybicy. Ważna jest również wkładka w butach. Powinna być tak wyprofilowana, by podpierała podbicie stopy i równo ustawiała piętę – jeśli po założeniu buta stopa „leci” na zewnątrz albo do środka, zrezygnuj z zakupu.

A co z butami do biegania? Na co zwracać szczególną uwagę w sklepie sportowym?

Buty do biegania muszą być bardzo dobrze dopasowane do nóg, ale nie za ciasne, bo podczas ruchu stopa trochę Ci spuchnie. Nieodpowiednie buty spowodują nie tylko bóle nóg, ale również stawów kolanowych i kręgosłupa. Obejrzyj uważnie podeszwy długo noszonych przez Ciebie butów. Możesz być tzw. pronatorem (wtedy podeszwy są najmocniej starte po wewnętrznej stronie) albo supinatorem (wówczas są najbardziej wytarte po zewnętrznej stronie buta). Jeżeli zaś Twoje buty mają starty tylko środek w przedniej części butów, a ponadto zewnętrzną krawędź pięty, należysz do osób mających stopę neutralną. Pronatorzy powinni wybierać obuwie sportowe z oznaczeniami„control”, „stability” lub „maximum support”. Jesteś supinatorką? Kupuj obuwie opatrzone etykietą „cushion”. Gdy Twoje stopy są neutralne, możesz wybierać dowolne buty, bez oznaczeń. Ale w przypadku gdybyś zamierzała biegać po asfaltowych alejkach, np. w parku, koniecznie zwróć uwagę, by buty miały również funkcję amortyzacji – zmniejszy obciążenie stóp.

Zapisałam się do klubu fitness na specjalne ćwiczenia aerobowe dla kobiet dojrzałych. Jakie buty powinnam kupić?

Obuwie do aerobiku i na siłownię powinno mieć miękką podeszwę i sięgać do kostki. Dobrze trzymają wówczas piętę i zmniejszają ryzyko kontuzji. Do ćwiczeń, np. pilatesu, najlepsze są buty tekstylne – są bardziej przewiewne, lżejsze i łatwo je uprać. Kupując buty, zwróć uwagę, czy mają one wymienne wkładki. Dbając o higienę, ograniczysz ryzyko rozwoju grzybów (buty sportowe często bywają ich siedliskiem).

Na majówkę jedziemy z mężem w góry. Jakie buty powinniśmy kupić?

Wybierz buty trekkingowe z cholewką nad kostkę. Stabilizuje staw skokowy i chroni przed kontuzjami. Do chodzenia po dolinkach wystarczą buty niskie (All Terrain), o grubej podeszwie i dużym bieżniku. Najlepsze są buty z nubuku i nowoczesnych tekstyliów, oddychające. Przed zakupem sprawdź wodoodporność i wagę (powinny być lżejsze niż 0,5 kg). Wyprofilowane specjalnie dla kobiecych stóp, mają oznaczenie L.

Aż 70 proc. problemów ze stopami to skutek źle dobranego obuwia

Zbyt wysokie obcasy powodują przeciążenie kręgosłupa lędźwiowego

Jeśli dokuczają Ci bóle stóp, pomóc mogą buty „anty- stress” , ćwiczenia i fizykoterapia

Nieodpowiednie buty sprzyjają ostrogom piętowym, modzelom, bólom śródstopia, urazom stawów skokowych.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Na żywo

Zobacz również

  • Z wiekiem mięśnie ramion wiotczeją, skóra jest słabiej napięta i tworzą się tzw. motylki. Ćwiczenia wykonywane codziennie przez 5 minut ujędrnią ramiona!   ■ Napinanie i rozluźnianie. Zaciśnij... więcej