Jak wzmocnić odporność organizmu wiosną?

O tej porze roku każdy organizm – kobiety, mężczyzny, a szczególnie dziecka – może być osłabiony. Dlatego to dobry moment, by zatroszczyć się o siebie!

Zdrowy, dorosły człowiek ma sprawny układ odpornościowy i dzięki temu łatwiej odpiera ataki wirusów i bakterii. Nieco inaczej jest w przypadku dzieci. Ich układ odpornościowy dopiero się buduje. Im młodsze dziecko, tym słabsze są jego naturalne mechanizmy obronne. Wiosna to dobry moment, by wzmocnić zmęczony po zimie organizm – i maluchów, i dorosłych.

Tłusta i słodka zimowa dieta, brak światła słonecznego i ruchu na świeżym powietrzu, nie służyły najlepiej zdrowiu. Dlatego teraz wszyscy mamy prawo czuć się zmęczeni i pozbawieni energii. Nie oznacza to, że natychmiast trzeba biec do apteki po preparaty wzmacniające. Są też inne skuteczne sposoby odzyskania sił witalnych.

Nowe smaki

Reklama

Przestaw rodzinę na dania lżejsze. Smażone kotlety częściej zastępuj rybą pieczoną z warzywami. Zamiast na zmianę sięgać po kluski lub ziemniaki, daj się ponieść kulinarnej fantazji i przygotuj oryginalne danie, np. zapiekankę z fasolą azuki, którą można kupić w sklepach ze zdrową żywnością. Eksperymentuj też ze świeżymi i suszonymi przyprawami. Nadal pamiętaj jednak o czosnku.

Mniej cukru

Dieta bogata w cukier sprzyja osłabieniu odporności. Dlatego ograniczenie ciast i słodyczy powinno wszystkim wyjść na zdrowie. Można je zastąpić deserami przygotowanymi na bazie serków lub jogurtów z dodatkiem prawdziwej czekolady lub kakao. To także dobra pora, aby wykorzystać własne przetwory lub sięgnąć po owoce mrożone, zanim pojawią się świeże, sezonowe.

Więcej tłuszczu

Ale tylko tego, który zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Wspomagają one nasz układ immunologiczny. Stymulują działanie białych krwinek i w ten sposób zwiększają naturalną odporność organizmu. Używaj więc oliwy z oliwek oraz olejów z pierwszego tłoczenia, np. rzepakowego czy lnianego.

Dodawaj je jak najczęściej do sałatek, surówek oraz past twarogowych i jajecznych. Zrezygnuj natomiast, przynajmniej na pewien czas, ze smażenia mięsa. Lepiej przyrządzać je na parze lub piec w folii, bez tłuszczu.

Wzmacniające koktajle

Możesz je zaserwować całej rodzinie, np. na podwieczorek. Zmiksuj obrane cytrusy – grejpfruty, pomarańcze, kiwi. Dodaj zmielone siemię lniane, miód, zarodki pszenicy (po łyżeczce na osobę) i dobrze wymieszaj. Taki koktajl zawiera ekstradawkę witaminy C, a także sporo błonnika, który reguluje przemianę materii.

Sok z kiszonej kapusty

Uzyskasz go, wyciskając z kiszonej kapusty. Dostępny jest także w butelce, np. Cymes, ok. 2 zł. Taki sok to doskonałe źródło wit. C. Pomaga też oczyścić organizm z toksyn, nagromadzonych po zimie. Pij go po pół szklanki, 3 razy dziennie.

Własne kiełki

Najcenniejsze są kilkumilimetrowe, które dopiero zaczynają się zielenić. Można je wyhodować na sitku lub na ligninie. W sklepie zielarskim są do kupienia wielopoziomowe naczynia do hodowli kiełków. Małe roślinki wzbogacą każde danie.

Kanapka do pracy lub szkoły posypana rzeżuchą zawiera sporo witamin i doskonale wspomaga walkę z wiosennym osłabieniem. Możesz też przygotować zupę z kiełkami lub mięsną potrawkę.

Tran dla dzieci i dorosłych

Nie ma brzydkiego zapachu ani smaku, więc dorosłym nie będzie kojarzył się z tym, który pili w przedszkolu. Ten dla dzieci może być nawet pod postacią żelkowych rybek. Tran uzupełni dietę w kwasy omega-3 i witaminę D, niezbędne dla dobrej odporności organizmu.

Rusz się!

Aktywność na powietrzu dotlenia i wzmacnia odporność. Nawet, gdy jest chłodno i pada deszcz, nie rezygnuj ze spaceru. Wystarczą odpowiednie ubranie i kalosze. Zahartujesz też dziecko. Jego organizm będzie się uczył radzić sobie ze zmianami temperatury.

Jazda na rowerze jest korzystna dla całej rodziny. To wysiłek pozbawiony ryzyka i dużych obciążeń na stawy, jak to ma miejsce np. podczas biegania. Wspólnie spędzony czas na świeżym powietrzu pozwala zapomnieć też o stresach. A wiadomo, że system obronny jest ściśle powiązany z układem nerwowym.

Warto skorzystać z sauny

Wysoka temperatura w saunie podnosi temperaturę ciała i pobudza krążenie krwi. Nasze serce zaczyna pracować ze zdwojoną siłą, aby szybko dostarczyć krew do każdej komórki ciała.

Na skutek wysokiej temperatury organizm zaczyna produkować więcej białych ciałek krwi, czyli ciał odpornościowych. Jest też inna korzyść.

Gdy się pocimy, organizm oczyszcza się z toksyn. Dzięki temu sprawniej działa układ odpornościowy. Ważny jest też etap chłodzenia ciała pod prysznicem.

Ten cykl gorących i zimnych temperatur sprawia, że sauna korzystnie wpływa na odporność i naczynia krwionośne. Za zgodą pediatry dzieci też mogą korzystać z sauny, choć dla nich seans musi być krótszy.

Czy szczepionki stymulujące układ odpornościowy są skuteczne?

- U dorosłych osób trudno przewidzieć ich skuteczność. Wydaje się, że znacznie lepiej sprawdzają się u dzieci. Szczególnie, jeśli chorują one na nawracające zakażenia górnych dróg oddechowych lub częste zapalenia oskrzeli - mówi Elżbieta Sandzewicz, internistka.

- Pamiętajmy jednak, że terapia taka jest długotrwała, tzn. powinna być systematycznie kontynuowana przez kilka miesięcy. Kwalifikuje do niej tylko lekarz, bo istnieją przeciwwskazania, np. choroby z autoagresji - dodaje.

Anna Gumowska

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Świat kobiety
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Bez obaw zdejmuj buty

    Jesienią i zimą wiele godzin nosimy ciężkie, zabudowane obuwie. To sprawia, że skóra stóp nie oddycha i pojawia się nieprzyjemny zapach. więcej