Dobry materac. Który jest najlepszy dla kręgosłupa?

Reklama

To, jak i na czym śpimy, w dużej mierze decyduje o samopoczuciu następnego dnia. Jeśli po kolejnej nocy bolą nas plecy, barki, kark albo jesteśmy obolali, winny może być nieodpowiedni materac.

Twardy czy miękki

Jedną z ważnych cech, którą trzeba uwzględnić przy zakupie, jest twardość materaca. Kiedyś panowało przekonanie, że im materac twardszy, tym zdrowszy dla kręgosłupa. Dziś wiadomo, że nie musi tak być.

Ortopedzi i fizjoterapeuci polecają wybierać materac średniej twardości, który będzie uginał się (ale nie zapadał) pod naciskiem najbardziej wystających części ciała: barków, potylicy, pośladków. Powinien być równy, sprężysty i dopasowywać się do naturalnych krzywizn ciała.

Tylko wtedy mięśnie mogą się rozluźnić, a kręgosłup będzie odciążony. Zbyt twardy materac powoduje ucisk ciała i krew nie może swobodnie krążyć. Mięśnie pleców i karku, zamiast odpoczywać, są zmuszane do pracy, aby utrzymać kręgosłup we właściwej pozycji.

Natomiast miękki materac sprawia, że ciało zapada się w nim i potrzeba pewnego wysiłku do zmiany pozycji. Mięśnie znów muszą pracować, żeby zrekompensować brak wsparcia dla kręgosłupa. Po takiej nocy nie czujemy się wypoczęci, a już istniejące bóle kręgosłupa mogą się jeszcze nasilić.

Waga ciała

Specjaliści radzą, by w przypadku dyskopatii bądź choroby zwyrodnieniowej stawów wybrać nieco twardszy materac, który zapewni dobre podparcie kręgosłupowi. Liczy się też nasza waga. Ogólna zasada jest taka, że osoby cięższe, np. z nadwagą czy otyłością, będą potrzebowały materaca twardszego niż osoby szczupłe.

Zbyt miękki sprawi, że się w nim zapadniemy, a kręgosłup nie wypocznie. Warto zapytać sprzedawcę o parametry materaca. Każda firma może mieć swoją skalę twardości, dostosowaną do wagi ciała. Standardowo osobom poniżej 80 kg polecana jest twardość oznaczana jako H2, od 80 do 100 kg – twardość H3, a powyżej 100 kg – H4.

Liczba osób

Jeśli na jednym łóżku mają spać dwie osoby, między którymi występuje duża różnica ciężaru ciała, dobrym rozwiązaniem jest kupno dwóch materaców o różnej twardości dobranej do wagi.

Wówczas można położyć na materacach specjalną matę, która zniweluje odstęp między nimi i zapewni komfort spania dla dwojga. Do szerokiego łóżka małżeńskiego, np. 160 cm, kupujemy dwa materace po 80 cm.

Test twardości

W sklepie nie wahajmy się i nie wstydźmy poleżeć na materacu, który chcemy kupić, w pozycji, w jakiej śpimy najczęściej. Wypróbujmy również materac w różnym ułożeniu. Warto zrobić też prosty test twardości. Połóżmy się na materacu na plecach i wsuńmy dłoń pod odcinek lędźwiowy kręgosłupa.

Gdy ręka nie dotyka pleców, oznacza to, że materac jest jednak zbyt miękki. Gdy brak miejsca, by wsunąć rękę – za twardy. Materac jest właściwy, kiedy dłoń wchodzi pod plecy z lekkim oporem.

Dobra poduszka

Przy bólach karku i szyi kupmy wyprofilowaną poduszkę ortopedyczną. Jej kształt dostosowuje się do fizjologicznej krzywizny kręgosłupa podczas snu. Podtrzymuje kręgosłup szyjny we właściwej pozycji zarówno gdy śpimy na wznak, jak i na boku. To zaś powoduje odprężenie, rozluźnienie napiętych mięśni i eliminuje sztywnienie karku.

Sprężyny, lateks czy pianka?

Kupując materac, zwróćmy uwagę na jego wypełnienie. Najbardziej powszechne są materace ze sprężynami – bonellowy i kieszonkowy. Są też lateksowe lub piankowe.

✔Sprężynowy bonellowy. To starszy model, w którym sprężyny są ze sobą połączone. Przy nacisku ugina się duża powierzchnia. Z czasem ulega odkształceniom. Nie jest polecany przy schorzeniach kręgosłupa. Materace tego rodzaju są najtańsze. Ich ceny wahają się od 250 zł do 600 zł.

✔Sprężynowy kieszonkowy. Każda sprężyna umieszczona jest w oddzielnej kieszonce wykonanej z tkaniny. Ten typ materaca charakteryzuje się wysoką elastycznością punktową – ugina się tylko to miejsce, na które wywierany jest nacisk, dzięki temu dostosowuje się do kształtu ciała. Ma właściwości rehabilitacyjne – pomaga w rozluźnieniu mięśni. Materace te są droższe od sprężynowych bonellowych.

✔Lateksowy. Jest niezwykle elastyczny i idealnie dopasowuje się do kształtu ciała. Szybko powraca do pierwotnego kształtu i nie ulega deformacji w tak krótkim czasie jak sprężynowy materac. Nie jest korzystny dla osób z nadpotliwością. Dobry materac lateksowy to wydatek ok. 1000 zł.

✔Piankowy. Może być wykonany z pianki wysokoelastycznej lub termoelastycznej. Pierwszy idealnie dopasowuje się do kręgosłupa. Szybko odzyskuje pierwotny kształt po odciążeniu. Drugi dodatkowo reaguje na ciepłotę ciała i zwiększa swą elastyczność wraz ze wzrostem temperatury. Ceny materaców piankowych są porównywalne z cenami lateksowych.

Jak ułożyć się do snu?

Podczas snu kręgosłup powinien być odciążony. Pomaga w tym nie tylko odpowiedni materac, ale także pozycja, w jakiej układamy ciało. Wsparciem może być mała poduszka, tzw. jasiek.

Przy chorobach kręgosłupa korzystne jest spanie na plecach, z małą poduszką pod kolanami. Wiele osób jednak nie lubi tak zasypiać. Częściej preferujemy spanie na boku lub brzuchu. Gdy śpimy na boku, kręgosłup odciąży poduszka między kolanami. Jeśli na brzuchu, połóżmy poduszkę pod biodra i dolną część brzucha, by plecy znajdowały się nieco wyżej.

Spanie na brzuchu z poduszką pod biodrami zaleca się osobom z dyskopatią. Specjaliści podkreślają, że dla kręgosłupa najkorzystniejsza jest tzw. pozycja embrionalna – układamy się na boku, z kolanami lekko przyciągniętymi w kierunku brody. Zmniejsza to nacisk na nerwy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa i odciąża go.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Zobacz również

  • Co mamy we krwi?

    Zdradź mi swoją grupę krwi, a powiem Ci, jakie jedzenie Ci służy, co kryje Twoja osobowość i jak tam u Ciebie ze zdrowiem. więcej