Czym się różnią suplementy od leków?

Według najświeższych badań na temat samoleczenia w Polsce, zaledwie 27% z nas potrafi zdefiniować działanie suplementów. Pozostali, niestety, w ogóle nie odróżniają ich od leków. Co zatem powinniśmy wiedzieć, zanim kupimy kolejną siatkę kolorowych tabletek w aptece?

Zadaniem suplementu jest uzupełnienie niedoborów witamin i minerałów, które w danej chwili występują w organizmie. Nie wolno go mylić z lekiem OTC, czyli wydawanym w aptece bez recepty, lub tym, który może przepisać wyłącznie lekarz.

Reklama

Leki podlegają pod bardzo restrykcyjne prawo farmaceutyczne. Są poddawane licznym, niezwykle drogim badaniom, które trwają nawet 15-20 lat. Odbywają długą drogę, zanim bezpiecznie dotrą do pacjenta.

Tymczasem suplementy, które trafiają do konsumenta, nie są wcale kontrolowane. By dany produkt wszedł na rynek, producent ma za zadanie zgłosić go do głównego inspektoratu sanitarnego. I wystarczy, że drogą elektroniczną wyśle jego nazwę oraz projekt opakowania. Oznacza to tyle, że suplementów nikt nie musi badać.

Problemem jest również to, że środki spożywcze, jakimi są suplementy, występują w postaci tabletek, kapsułek i kropli, czyli do złudzenia przypominają leki. Dodatkowo sprzedawane są w aptekach i reklamuje się je w taki sposób, by nie odróżnić ich od leków. I nie ma żadnych zakazów dotyczących treści reklam, przekonujących, że dany produkt np. odmłodzi nas, wyszczupli i uszczęśliwi.

Farmaceuci są zobowiązani do wyraźnego oddzielenia leków na receptę oraz OTC od suplemen tów – i ustawiania ich w odrębnych miejscach. Niestety, rzadko to robią, przez co często jesteśmy wprowadzani w błąd.

Suplement jako środek spożywczy może nam pomóc wtedy, gdy w naszym organizmie wystąpił deficyt np. magnezu czy witaminy C. Żeby jednak mieć tego pewność, lepiej wcześniej wykonać badania potwierdzające niedobory i dopiero potem je uzupełniać. Nie można brać witamin i minerałów na zapas, bo one nie odkładają się na później, a jedynie blokują nasz system odpornościowy, hamując jego możliwość ochronnego oddziaływania na organizm. Dlatego błędem jest przyjmowanie preparatów typu multi (złożonych).

Są witaminy, których nam, Polakom, faktycznie brakuje. Zalicza się do nich witamina D (w okresie jesienno-zimowym) oraz wapń, potrzebny do prawidłowej pracy mięśni i przewodzenia bodźców nerwowych. Jeśli dostarczamy go w znikomych ilościach w pożywieniu, organizm pobiera go z naszych kości.

Stąd wiele kobiet po 50 r. ż. ma problemy z osteoporozą. Jeszcze jednym suplementem potrzebnym dla zdrowia jest kwas foliowy. Powinny go przyjmować zwłaszcza kobiety, które w najbliższym czasie zamierzają zajść w ciążę.

Ten związek wspomaga bowiem prawidłowy rozwój płodu. Pamiętajmy jednak, by nie traktować apteki jak cukierni. Niech każdy zakup będzie przemyślany i omówiony z lekarzem lub farmaceutą.

MKW

Zdrowy człowiek, który nie ma zaburzeń przyswajania witamin, może je dostarczyć organizmowi poprzez racjonalną dietę. Co powinno się w niej znaleźć? Przede wszystkim surowe warzywa i owoce. Ogromną rolę odgrywają również ryby, orzechy oraz produkty pełnoziarniste, takie jak kasza, ryż i pieczywo razowe.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Kurier TV
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Broń się przed smogiem

    Oddychanie zanieczyszczonym powietrzem to jedno z najgroźniejszych zjawisk, które ma bezpośredni wpływ na zdrowie. Co robić w tej sytuacji? więcej