Jak naturalnie zrzucić zbędne kilogramy?

Reklama

Jeśli chcemy stracić zbędne kilogramy, to jest na to tylko jeden sprawdzony sposób. Trzeba jeść mniej tłuszczów i cukrów, a zachować odpowiednią dawkę białka, witamin i soli mineralnych. Nasz jadłospis nie może zawierać więcej niż 1000–1200 kcal na dobę. Najlepiej chudnąć stopniowo, nie więcej niż 1 kg na tydzień, bo – jak mawiał Monteskiusz – „zdrowie utrzymywane przy pomocy zbyt restrykcyjnych diet to choroba”. Mogą one doprowadzić do wycieńczenia organizmu.

W menu powinno znaleźć się jak najwięcej różnych składników odżywczych. Dziennie: minimum 20 gramów błonnika, 1 gram białka nakilogram masy ciała, 30 gramów tłuszczu, nie więcej niż 5 gramów soli, około 200 mg cholesterolu i około 2 litrów wody niegazowanej.

Pułapki metabolizmu

Z chwilą gdy ograniczymy kaloryczność posiłków, w organizmie zachodzą poważne zmiany. Zaczyna on słać sygnały do ośrodkowego układu nerwowego. Mięśnie „czekają” przecież na cukier, a komórki tłuszczowe – na tłuszcz, których nie ma w pożywieniu tyle co wcześniej.

Mózg ogłasza więc alarm i mobilizuje rezerwy energetyczne. Przede wszystkim zostaje wtedy wykorzystany zapas glukozy, odłożonej w postaci glikogenu w mięś niach i w wątrobie. Wydobycie każdego grama cukrów z tych magazynów tkankowych wymaga zużycia 4 g wody. Na początku pozbywamy się więc wody. Dopiero po 4–5 dniach organizm sięga po rezerwy w tkance tłuszczowej. Równocześnie uruchamiają się mechanizmy ochronne zapobiegające chudnięciu.

Pierwszy mechanizm to zmniejszenie podstawowej przemiany materii o 20 proc. – tj. do poziomu nocnego. Drugi – głód węglowodanowy wywołujący napady apetytu. Uwolniony przez nadnercze hormon stresu zaczyna nasilać gromadzenie tłuszczu w ciele.

Jak sobie pomóc?

Pohamować apetyt pomogą lecznicze rośliny. Co warto zażywać? Agar-agar to produkt otrzymywany z glonów morskich – można go kupić np. w sklepach ze zdrową żywnością i przez internet. Zawiera ok. 2 proc. białek i 90 proc. węglowodanów, które nie ulegają trawieniu w przewodzie pokarmowym, za to pochłaniają duże ilości wody i pęcznieją. Spożywanie agaru zwiększa objętość treści pokarmowej, w związku z czym zmniejsza się uczucie głodu, a perystaltyka jelit ulega pobudzeniu.

Agar stosuje się 2–3 razy dziennie w ilości 4–8 g. Podobne działanie ma inny glon morski – morszczyn pęcherzykowaty. Zawarte w nim związki śluzowe też nie ulegają trawieniu i pęcznieją w jelitach. Morszczyn zażywać można np. w mieszance ziołowej o nazwie Degrosan. W jej skład wchodzą także przyspieszające chudnięcie: korzeń mniszka, kłącze perzu, ziele krwawnika, ziele fiołka trójbarwnego, korzeń kruszyny i kwiat lipowy. Łyżkę stołową ziół zaparzamy w szklance wody. Przestudzony odwar pijemy dwa razy dziennie.

W aptekach mamy szeroką ofertę preparatów wspomagających odchudzanie. I tak błonnik – zwiększa odczucie sytości, wyciągi z zielonej herbaty i herbaty – intensyfikują termogenezę, czyli procesy związane z produkcją ciepła przez organizm, ostrokrzew paragwajski (yerba mate) – hamuje wchłanianie tłuszczu pokarmowego, fasolamina – wyciąg z fasoli – wiąże i neutralizuje kalorie ze skrobi, chrom – zmniejsza ochotę na słodycze itd.

Z pomocą leków roślinnych złagodzimy także reakcje emocjonalne. Tym osobom, które rozładowują napięcia i stresy jedzeniem, pomogą uspokajające wyciągi ziołowe z walerianą, melisą, szyszkami chmielu czy rumiankiem.

10 tysięcy kroków

Jeżeli podczas odchudzania stosujemy tylko samą dietę, to tracimy nie tylko tłuszcz, ale jednocześnie mięśnie. Aktywność fizyczna jest więc koniecznym elementem terapii, bo sprzyja ich odbudowie. Gdy gimnastykujemy się co dzień, tempo metabolizmu wzrasta, a mięśnie zaczynają zużywać w ciągu doby o wiele więcej kalorii.

Brak ruchu powoduje, że zwalnia się podstawowa przemiana materii i pojawia się błędne koło efektu jo-jo. A my... wracamy do starej wagi, a czasem nawet znacznie ją przekraczamy.

Ile ruchu nam potrzeba? Codziennie przejść należy 5–6 km (to 10–12 tysięcy kroków). Podczas 2 godzin szybkiego spaceru spalamy 756 kcal. Inne ćwiczenia polecane przy odchudzaniu: gimnastyka zwykła i w wodzie, pływanie, jogging, taniec, jazda na łyżwach i na rowerze.

Zioła na metabolizm

Zwolnioną przemianę ma terii„rozruszają” mieszanki zio łowe. Wybierz najsmaczniejszą. Przepis: 60 g kory kruszyny, 20 g korzenia lukrecji, po 10 g ko rzenia mniszka lekarskiego i owo cu anyżku. Zaparz 1 łyżkę ziół w 3/4 szklanki wrzątku. Pij na noc.

Przepis II: 60 g kory kruszyny, 20 g kory berberysu, po 25 g ziela marzanki wonnej i korzenia lukrecji oraz 10 g siemienia lnianego. Przepis III: 100 g rumianku i w równych częściach po 50 g zie la dziurawca, korzenia prawoślazu, liści mięty, ziela krwawnika i owocu anyżku. Łyżeczkę ziół zalej szklanką wrzątku, parz pół godziny. Pij rano i wieczorem (recep ty przedwojennego farmaceuty mgr. Jana Biegańskiego).

Zamiast słodyczy – ziołowy miód odchudzający: po 5 g koszyczka rumianku pospolitego, owocu kopru włoskiego, kminku i anyżu, po 3 g kory berberysu i kru szyny. Zioła zmiksuj w młynku, trzymaj z zamkniętym słoju. Łyżeczkę proszku wymieszaj z łyżeczką mio du. Jedz 2–3 razy dziennie po posiłku (źródło: Ziołolecznictwo Ojców Bonifratrów).

Krople walerianowe. Łagodzą nie pokój, rozdrażnienie, stany skurczowe przewodu pokarmowego. Zażywaj trzy ra zy dziennie po 30–60 kropli na wodzie.

Neospasmina. Pomaga na stany napięcia i niepokoju, nadmierną nerwowość, trudności w zasypianiu i zaburzenia snu na tle nerwowym. Pij 3 razy dziennie po łyżeczce.

Nervogran. Przyjmuj trzy razy dziennie po łyżeczce, popijając połową szklanki płynu.

Nervosol. Na bezsenność, wyczerpanie, zaburzenia związane z przekwitaniem. Pij trzy-cztery razy dziennie po łyżeczce.

Earl Mindell, amerykański farmaceuta, autor poradnika „Biblia witamin”, zaleca wszystkim odchudzającym się za- żywanie suplementów 5 dni w tygodniu. Co brać? Preparat wielowitaminowy (zawartość w tabletce witamin B1, B2 i B6 przynajmniej 50 mg) – dwa razy dziennie. Witamina C (1000 mg) z zawartością bioflawonoidów i wyciągu z głogu – dwa razy dziennie. Bogatomineralny preparat chelatowy zawierający co najmniej 500 mg wapnia i 250 mg magnezu, a oprócz tego mangan, cynk, żelazo, selen, chrom, jod i potas – dwa razy dziennie. Lecytyna (1200 mg) – raz dziennie. Witamina B15, czyli kwas pangamowy – (50 mg) rano.

Niskokaloryczna galaretka z agarem

Składniki: 0,5 kg udek kur czaka, po 2 marchewki i pie truszki, 0,5 puszki groszku kon serwowego, 1 por, 2 liście laurowe, 3–4 ziarna ziela angielskiego, posiekana natka pietruszki, pieprz i sól, 2 łyżeczki agaru. Pokrojone warzywa gotuj 45 minut, pod koniec dodaj natkę. Osobno ugotuj udka. Oddziel mięso, pokrój. Z bulionu z warzyw odlej pół szklanki, schłodź. Połącz z agarem (1 łyżeczka na 1 litr bulionu), przelej do gorącego bulionu. Gotuj 10 minut, mieszając. Mięso, warzywa i groszek wyłóż na dno miseczek. Zalej bulionem, odstaw do zastygnięcia.

Nasz ekspert: dr Maria Sterczewska: Silnym bodźcem odchudzającym są kilkusekundowe ką- piele w wodzie o temp. 8–20°C, bo wychłodzenie ciała zwiększa metabolizm.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Życie na gorąco

Zobacz również

  • Dieta kontra smog

    Bronimy się przed trującymi pyłami, nosząc maseczki czy stosując oczyszczacze powietrza. Ale do tej walki trzeba także dołączyć odpowiednie odżywianie. więcej