Egzotyczne leki natury. Terapia dietą

Mają wyjątkowe właściwości prozdrowotne. Dlatego zalicza się je do superżywności.

Stare powiedzenie mówi, że najlepszym lekarstwem jest dieta. Powinno się w niej znaleźć jak najwięcej różnych składników odżywczych. Są produkty, które zawierają szczególnie dużo tych składników. Oto niektóre z nich – u nas są jeszcze mało popularne, ale warto włączyć je do swojej diety.

Jagody goji

Zwane owocami długowieczności. Mają 21 pierwiastków śladowych i 50 razy więcej witaminy C niż pomarańcza. Zawierają substancje, które wzmacniają odporność, stawy, kości, serce. Pomagają regulować ciśnienie, poziom cholesterolu i glukozy we krwi, chronić się przed nowotworami. Są dostępne w postaci suszonej. Dziennie nie należy ich jeść więcej niż 1,5 łyżki.

Nasiona chia (szałwii hiszpańskiej)

Reklama

Skarbnica kwasów omega-3: mają ich osiem razy więcej niż dziki łosoś. Kwas alfa-linolenowy chroni przed rakiem piersi i szyjki macicy. Dostarczają więcej pełnowartościowego białka i wapnia niż mleko, więcej żelaza niż szpinak, sporo cynku, magnezu, fosforu, potasu, kwasu foliowego. Dzięki dużej zawartości błonnika regulują pracę jelit (ale po chia nie powinny sięgać osoby z chorobami przewodu pokarmowego).

Pomagają obniżyć zły cholesterol LDL, polecane są zagrożonym miażdżycą, z chorobami serca, nadciśnieniem. Pomagają też poprawić pamięć, koncentrację, zapobiec rozwojowi demencji. Zalecana maksymalna dzienna dawka to ok. 3 łyżeczek.

Amla (agrest indyjski)

Zawiera bardzo dużo antyoksydantów, w tym witaminy C (więcej niż goji). Działa więc silnie przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo, przeciwzapalnie. Zapobiega infekcjom układu oddechowego. Korzystnie wpływa na układ pokarmowy, reguluje trawienie.

Chroni wątrobę, przyspieszając wydalanie toksyn, np. u osób leczonych chemioterapią. Zalecana m.in. osobom z wrzodami i zapaleniem żołądka, z cukrzycą. Dostępna suszona i w postaci sproszkowanej. Wystarczy zjeść jeden owoc lub łyżeczkę proszku dziennie.

Komosa ryżowa (quinoa)

Jest źródłem wysokiej jakości białka, dobrym zamiennikiem mięsa. Bogata w tłuszcze nienasycone, które obniżają poziom cholesterolu, zmniejszają ryzyko chorób układu krążenia. Jest polecana osobom z cukrzycą – zawiera argininę zwiększającą wrażliwość tkanek na insulinę, ma niski indeks glikemiczny.

Dzięki zawartości saponin działa przeciwzapalnie, przeciwwirusowo, przeciwgrzybiczo, wykrztuśnie. Wzmacnia odporność, uszczelnia naczynia krwionośne. Jest w postaci ziaren i płatków.

Orzechy pekan i makadamia

To doskonałe źródło witamin E, B, magnezu i dobrych tłuszczów. Makadamia najwięcej ze wszystkich orzechów zawierają jednonienasyconych kwasów tłuszczowych – prawie tyle, co oliwa z oliwek. Dzięki temu obniżają ryzyko nadciśnienia, zakrzepicy, choroby wieńcowej.

Ze wszystkich orzechów najwięcej antyoksydantów mają orzechy pekan. Chronią więc przed rozwojem wielu chorób, m.in. nowotworowych. Niestety, orzechy są kaloryczne. Wystarczy zjeść 5-6 sztuk dziennie.

Amarantus

Zawiera dwa razy więcej błonnika niż otręby owsiane, co sprawia, że korzystnie wpływa na pracę jelit. Dostarcza łatwo przyswajalnego żelaza (ma go 5 razy więcej niż szpinak) i wapnia, dzięki temu zapobiega anemii i wzmacnia kości. Jest źródłem pełnowartościowego białka.

Ma sporo skwalenu, który hamuje starzenie się komórek. Korzystny dla osób z miażdżycą i cukrzycą. Nie zawiera glutenu. Dostarcza więcej magnezu niż czekolada, działa korzystnie na układ nerwowy. Dostępny w postaci ziaren, mąki i ekspandowany, do posypywania dań na zimno.

Spirulina

Alga morska o zielononiebieskiej barwie. Ma wysokie stężenie rzadkiego kwasu gamma-linolenowego (GLA), który jest niezbędny do pracy układu odpornościowego. Dzięki niemu spirulina działa wzmacniająco, antywirusowo, pomaga w zwalczaniu alergii, stanów zapalnych skóry, egzemy, zapalenia stawów itp.

Ma sporo błonnika i chlorofilu, pełnowartościowe białko i żelazo, wapń, magnez, cynk, witaminy z grupy B. Pomaga w odchudzaniu i utrzymaniu prawidłowego poziomu glukozy we krwi. Dostępna w tabletkach i sproszkowana. Jedzmy 1-2 łyżeczki dziennie.

Grzyby shitake

Mają bardzo dużo potasu obniżającego ciśnienie. I niacyny, która koi nerwy i działa przeciwmiażdżycowo. Powinny włączyć je do diety osoby z nadciśnieniem, żyjące w stresie, wyczerpane psychicznie.

Shitake mają sporo witaminy D, wapnia i fosforu, dzięki czemu wzmacniają kości. Zawarty w nich lentinan wzmacnia odporność, działa antynowotworowo. Profilaktycznie wystarczy zjadać 1-2 suszone grzybki dziennie. Nie powinny ich spożywać osoby z kamicą nerkową i podagrą.

Surowe kakao

To ziarna fermentowane i suszone, bez prażenia. Zawierają mnóstwo antyoksydantów – aż 21 razy więcej niż zielona herbata. Substancje te chronią przed wolnymi rodnikami, które wywołują groźne choroby, np. układu krążenia, nowotwory.

Surowe kakao to najbogatsze źródło magnezu. Chroni serce, łagodzi stres, działa antydepresyjnie, zwiększa sprawność umysłu, koncentrację, dodaje energii. Dostępny w postaci proszku, kruszonych czy całych ziaren (można je żuć). Nie należy go podgrzewać, bo straci swe właściwości.

Ważne zasady

Justyna Marszałkowska, dietetyk: Warto włączyć do swojego menu produkty z listy superżywności, ale nawet najzdrowszy, najdroższy produkt nie dostarczy wszystkich składników niezbędnych do prawidłowej pracy organizmu. Sekret zrównoważonej i odżywczej diety tkwi w jej urozmaiceniu. Oprócz egzotycznych superproduktów jedzmy nasze rodzime, świeże owoce i warzywa. Łączmy jedne z drugimi.

Polskie odpowiedniki

• Siemię lniane. Ma o połowę mniej błonnika niż chia, ale więcej omega-3. Zawiera przeciwnowotworowe lignany.

• Żurawina. Dostarcza mniej witaminy C niż goji, ale jest bogata w inne antyoksydanty. Zawiera antocyjany (działają przeciwzapalnie i antynowotworowo).Też służy sercu, a dodatkowo zwalcza infekcje dróg moczowych.

• Kasza jaglana. Ma mniej białka niż komosa ryżowa, ale więcej witamin z grupy B, magnezu, żelaza, potasu.

• Orzechy włoskie i laskowe. Tak jak pekany i makadamia są źródłem zdrowych kwasów tłuszczowych.

• Aronia. Podobnie jak amla jest skarbnicą antyoksydantów, bioflawonoidów i minerałów. Ma właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Dobry Tydzień

Zobacz również