Dieta przy żylakach. Co jeść, a czego unikać?

Żylaki to niezwykle częste schorzenie: 30 proc. kobiet po 45. roku życia uskarża się na tę dolegliwość. Pierwszymi oznakami, że dzieje się coś niepokojącego jest uczucie ciężkości i puchnięcie stóp. Rzadko jednak objawy te kojarzone są z żylakami.

Gdy jednak na nogach pojawiają się drobne, rozszerzone naczynka, tzw. pajączki, to znak, że trzeba zacząć działać. Na skuteczność leczenia tej choroby ogromny wpływ ma dieta. Powinna nie tylko dostarczać wszystkich niezbędnych substancji wzmacniających żyły, ale także zapobiegać nadwadze, która znacząco zwiększa ryzyko pojawienia się żylaków.

Reklama

Postaraj się zrezygnować z jedzenia najbardziej tuczących i szkodliwych produktów, czyli zawierających tłuszcze trans gotowych ciast i słodyczy oraz tłustych mięs, fast foodów, potraw smażonych na tłuszczu.

Jadaj produkty bogate w błonnik: warzywa i owoce (jabłka, winogrona), pełnoziarniste pie czywo, warzywa strączkowe. Do diety włącz otręby (co najmniej łyżeczkę dziennie). Rutyna, którą znajdziesz np. w kaszy gryczanej, szczawiu oraz aronii, zapobiega obrzękom i zapaleniu żył. Rutyna przedłuża także działanie witaminy C.

Dużo pij (ok. 2 l dziennie), najlepiej niegazowanej wody mineralnej. Zapobiega to m.in. powstawaniu zakrzepów. Sięgaj po produkty zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe, np. codziennie zjedz dwie łyżeczki siemienia lnianego (możesz posypać nim kanapki albo sałatkę) lub dodaj olej rzepakowy do sałaty.

Dzięki temu poprawisz stan naczyń krwionośnych – będą bardziej elastyczne. Pij ziołowe herbatki (np. z pokrzywy, krwawnika, kasztanowca) usprawniające krążenie.

Witamina PP. Rozszerza naczynia krwionośne, łagodząc w ten sposób dolegliwości krążeniowe związane z żylakami. Jej źródłem są m.in.: drożdże, orzechy ziemne, wątróbka, tuńczyk, drób, mąka z pełnego przemiału oraz otręby pszenne.

Witamina C. Wzmacnia ściany naczyń krwio nośnych, poprawia krążenie, działa przeciwzapalnie. Witaminę C znajdziesz np. w kapuście, wiśniach, chrzanie, czerwonej papryce, brokułach, kiwi i pomidorach.

Krzem. Odpowiada za elastyczność naczyń krwionośnych. Gdy go brakuje, żyły pękają. Dobrym źródłem krzemu są ziarna, skórki owoców (zwłaszcza winogron). Krzem jest też w czosnku i szczypiorku.

Herbatki ziołowe. Uszczelnią i wzmocnią ściany naczyń krwionośnych, zapobiegną pękaniu naczyń włosowatych, obrzękom i zapaleniu żył. Dlatego warto pić napar z mięty, kwiatów arniki, kasztanowca oraz oczaru wirginijskiego.

Bioflawonoidy. Udowodniono niezbicie, że zapobiegają powstawaniu żylaków. Mają właściwości zwalczające wolne rodniki (antyoksydacyjne), rozkurczają mięśnie gładkie naczyń krwionośnych, wzmacniają naczynia włosowate, uszczelniają ściany naczyń krwionośnych. Zapobiegają zakrzepom. Znajdują się m.in. w białej skórce cytrusów, w czarnych porzeczkach, ciemnych winogronach, aronii i morelach.

Witamina K. Zapobiega krwotokom z kruchych żył. Witamina K znajduje się przede wszystkim w warzywach i olejach. Szczególnie bogate w nią są: ciemnozielone warzywa (brokuły, szpinak, kapusta, sałata), awokado, brzoskwinia, wątróbka, olej sojowy, tran.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Świat & Ludzie

Zobacz również