Dieta po zawale serca

Taki jadłospis pomoże zbilansować dietę i uniknąć niedoborów: 5 porcji produktów zbożowych (jedna porcja to 4 łyżki mąki, 3 łyżki suchego makaronu, 1 kromka chleba, 2 łyżki płatków owsianych), 4 porcje warzyw (porcja to 2 marchewki, 2 pomidory, 2 ziemniaki, 200 g kapusty, 250 g kalafiora), 3 porcje owoców (jedna porcja to 7 truskawek, 6 śliwek, 1,5 jabłka, 1,5 pomarańczy, 1 kiwi), 2 porcje chudych produktów mlecznych (porcja to szklanka mleka, 80 g twarogu, 150 g jogurtu), 2 porcje tłuszczu roślinnego (porcja to 2 łyżeczki oleju, 10 orzechów, 2 łyżki margaryny miękkiej), 1 porcję mięsa lub zamienników – ryb, jaj, warzyw strączkowych (150 g kurczaka, 200 g ryby, 40 g fasoli, 1 jajko, 8 plasterków wędliny).

Reklama

Sprawdź swój wskaźnik WHR...

Celem diety po zawale jest redukcja masy ciała i dostarczanie organizmowi takich składników odżywczych, które wykluczyłyby procesy miażdżycowe. Dlatego jej zasady warto omówić z dietetykiem lub kardiologiem. Konieczne jest też ustalenie odpowiedniej wartości energetycznej posiłków.

Dla osób bez nadwagi w pierwszych dniach po zawale, gdy zalecana jest niska aktywność fizyczna, przyjmuje się 20 kcal/kg masy ciała/dobę. Przy aktywności zwiększonej – 30 kcal/kg masy ciała/dobę. Główne zasady. Spożywaj dziennie 5–6 małych posiłków. Obfity posiłek może spowodować problemy z oddychaniem i przyspieszyć metabolizm, nadmiernie obciążając serce. Rozkładaj kaloryczności porcji. Ogranicz produkty z kofeiną, cukier, czerwone mięso, tłuszcze zwierzęce, tłusty nabiał.

...i schudnij dla zdrowia

Nadmiar tkanki tłuszczowej jest nie tylko problemem estetycznym, ale i zdrowotnym. Uwalnia ona do krwi wiele związków chemicznych, które odgrywają istotną rolę w rozwoju chorób układu krążenia. Przyczynia się też do cukrzycy typu 2 i nadciśnienia tętniczego. Szczególnie szkodliwy jest tzw. tłuszcz trzewny, który gromadzi się na brzuchu i dookoła narządów jamy brzusznej.

Dlatego do oceny otyłości i ryzyka powodowanych przez nią chorób lekarze używają wskaźnika WHR (ang: waist-hip-ratio). WHR wyraża stosunek obwodu w talii do obwodu w biodrach. Jak się okazuje, panie z WHR = ok. 0,7 są mniej podatne na poważne choroby, takie jak cukrzyca i zaburzenia układu krążenia. Dla panów optymalny WHR = 0,9. Kalkulator WHR znajdziesz na www.calcoolator.pl.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Życie na gorąco

Zobacz również

  • Schudnąć po 50-tce? To nie takie trudne!

    Hormony wariują, zaś metabolizm wyraźnie zwalnia. To dlatego po przekroczeniu pięćdziesiątego roku życia tak trudno jest nam zachować linię. Są jednak na to mało znane, ale skuteczne sposoby! więcej