Dieta po zawale serca

Taki jadłospis pomoże zbilansować dietę i uniknąć niedoborów: 5 porcji produktów zbożowych (jedna porcja to 4 łyżki mąki, 3 łyżki suchego makaronu, 1 kromka chleba, 2 łyżki płatków owsianych), 4 porcje warzyw (porcja to 2 marchewki, 2 pomidory, 2 ziemniaki, 200 g kapusty, 250 g kalafiora), 3 porcje owoców (jedna porcja to 7 truskawek, 6 śliwek, 1,5 jabłka, 1,5 pomarańczy, 1 kiwi), 2 porcje chudych produktów mlecznych (porcja to szklanka mleka, 80 g twarogu, 150 g jogurtu), 2 porcje tłuszczu roślinnego (porcja to 2 łyżeczki oleju, 10 orzechów, 2 łyżki margaryny miękkiej), 1 porcję mięsa lub zamienników – ryb, jaj, warzyw strączkowych (150 g kurczaka, 200 g ryby, 40 g fasoli, 1 jajko, 8 plasterków wędliny).

Reklama

Sprawdź swój wskaźnik WHR...

Celem diety po zawale jest redukcja masy ciała i dostarczanie organizmowi takich składników odżywczych, które wykluczyłyby procesy miażdżycowe. Dlatego jej zasady warto omówić z dietetykiem lub kardiologiem. Konieczne jest też ustalenie odpowiedniej wartości energetycznej posiłków.

Dla osób bez nadwagi w pierwszych dniach po zawale, gdy zalecana jest niska aktywność fizyczna, przyjmuje się 20 kcal/kg masy ciała/dobę. Przy aktywności zwiększonej – 30 kcal/kg masy ciała/dobę. Główne zasady. Spożywaj dziennie 5–6 małych posiłków. Obfity posiłek może spowodować problemy z oddychaniem i przyspieszyć metabolizm, nadmiernie obciążając serce. Rozkładaj kaloryczności porcji. Ogranicz produkty z kofeiną, cukier, czerwone mięso, tłuszcze zwierzęce, tłusty nabiał.

...i schudnij dla zdrowia

Nadmiar tkanki tłuszczowej jest nie tylko problemem estetycznym, ale i zdrowotnym. Uwalnia ona do krwi wiele związków chemicznych, które odgrywają istotną rolę w rozwoju chorób układu krążenia. Przyczynia się też do cukrzycy typu 2 i nadciśnienia tętniczego. Szczególnie szkodliwy jest tzw. tłuszcz trzewny, który gromadzi się na brzuchu i dookoła narządów jamy brzusznej.

Dlatego do oceny otyłości i ryzyka powodowanych przez nią chorób lekarze używają wskaźnika WHR (ang: waist-hip-ratio). WHR wyraża stosunek obwodu w talii do obwodu w biodrach. Jak się okazuje, panie z WHR = ok. 0,7 są mniej podatne na poważne choroby, takie jak cukrzyca i zaburzenia układu krążenia. Dla panów optymalny WHR = 0,9. Kalkulator WHR znajdziesz na www.calcoolator.pl.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Życie na gorąco

Zobacz również