Ratunek dla oczu

Z wiekiem wzrok ulega osłabieniu, ale możesz opóźnić ten proces. Ekspert mówi, co służy naszym oczom.

Reklama

Ekspert radzi

✓ Czytając, trzymaj tekst powyżej poziomu wzroku.

✓ Oświetlenie ogólne w pomieszczeniu powinno mieć ciepłą barwę. Lampka na biurku nie może oślepiać ani odbijać się w monitorze lub w blacie.

✓ Odległość dzieląca cię od monitora powinna wynosić ok. 50–70 cm. Co najmniej raz na godzinę odrywaj spojrzenie od ekranu i spoglądaj w dal. Pomyśl o okularach z powłoką antyrefleksyjną.

✓ Skupianie wzroku w jednym miejscu męczy, obniża częstotliwość mrugania, a tym samym poziom nawilżenia rogówki. Stosuj krople.

■ Nie ignoruj bólów głowy. Brak ostrości widzenia, pieczenie, ropienie i obrzęk oczu to oczywiste sygnały, że musisz iść do okulisty. Ale czy wiesz, że przewlekły ból głowy może wskazywać na wady wzroku lub źle dobrane soczewki? Wykonuj ćwiczenia akomodacyjne. Akomodacja to zdolność przystosowywania się oka do oglądania przedmiotów w różnych odległościach. Z wiekiem ulega pogorszeniu. Dlatego poświęć cztery minuty dziennie na proste ćwiczenia oczu. Wybierz trzy przedmioty znajdujące się w różnej odległości od ciebie (najlepiej w jednej linii) i kolejno skupiaj na nich wzrok.

Następnie weź gazetę i zbliżaj ją do oczu, a kiedy tekst się zamaże, utrzymuj ten stan przez chwilę i powoli oddal tekst, aż znowu będzie czytelny. Korzystaj z nowinek technicznych. Prawdopodobnie słyszałaś o laserowej korekcji wzroku, ale czy wiesz o istnieniu soczewek ortokeratologicznych? Zakłada się je na noc. Kiedy ty śpisz, one modelują rogówkę, nadając jej odpowiedni kształt. Dzięki temu przez kolejnych kilkanaście godzin widzisz prawidłowo bez okularów. Rób staranny demakijaż. Używaj kosmetyków przeznaczonych do mycia oczu. Nie trzyj ich zbyt mocno. Brak odpowiedniej higieny grozi zapaleniem brzegów powiek lub spojówek.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Show

Zobacz również

  • Wrażliwi na pogodę

    Gdy nadciąga burza, szaleje wiatr lub zmienia się ciśnienie, co bardziej wrażliwe osoby stają się rozdrażnione, boli je głowa, mają problemy z koncentracją, snem albo odczuwają bóle mięśni i stawów. więcej