Przykry zapach z ust - halitoza

Może mieć różne przyczyny. Warto je poznać i usunąć, bo to poprawi nasze zdrowie i... relacje z innymi.

Głównym powodem nieprzyjemnego oddechu, czyli halitozy, jest niedostateczna higiena jamy ustnej. Za nieświeży oddech odpowiadają bakterie (pod ich wpływem tworzą się lotne związki siarki o intensywnej woni) i grzyby (np. po antybiotykach). Pożywką dla nich jest osad na zębach, języku, resztki jedzenia pod nieszczelną plombą czy protezą. Warto zacząć od odwiedzenia dentysty.

Może być potrzebna wizyta u laryngologa. W migdałkach osób, które często mają anginy, zapalenia zatok czy nieżyt nosa, tworzą się nisze, w których zalegają resztki jedzenia. Gromadzi się spływająca z zatok i nosa wydzielina. Lekarz może zalecić płukanie gardła, antybiotyk, czasem nawet wycięcie migdałków.

Reklama

Powodem halitozy mogą być schorzenia układu pokarmowego. Niestrawiony prawidłowo pokarm gnije w żołądku.

Warto zrobić testy na obecność bakterii Helicobacter pylori, która powoduje tworzenie się dużej ilości lotnych związków siarki

Nieprzyjemny zapach z ust bywa wynikiem przejadania się – przepełniony żołądek uciska na przeponę, do przełyku uwalniają się kwaśne soki trawienne. Także przy zaparciach zbierające się gazy znajdują ujście w wydychanym powietrzu.

Halitozę mogą też wywoływać choroby nerek, źle leczona cukrzyca, gruźlica, grzybica płuc. Ważna jest dieta. Cebula i czosnek zawierają związki siarki i allicynę – olejek, którego zapach utrzymuje się wiele godzin. Problem nasilają pokarmy ciężkostrawne, pikantne oraz wędzone ryby.

Pomagają produkty z witaminą C, bo hamuje ona rozwój bakterii i pobudza wydzielanie śliny. Chrupiące warzywa i owoce usuwają resztki jedzenia z przestrzeni między zębami. Zielona herbata zapobiega osadzaniu się płytki nazębnej. Wypijajmy dwa litry wody dziennie, najlepiej z sokiem cytrynowym. Jest ona niezbędna do spłukiwania bakterii z zębów i dziąseł.

Jak sobie pomóc

Najważniejsza jest higiena jamy ustnej. I to niezależnie od przyczyn halitozy. Po każdym posiłku należy myć, a przynajmniej płukać zęby lub przez 15 minut żuć gumę bez cukru. Przed snem stosować płyn do płukania ust. Używać nici dentystycznych.

Pamiętać o szorowaniu języka osobną szczoteczką lub specjalną skrobaczką. Są kapsułki (np. z chlorofilem) zapobiegające nalotowi na zębach. Pasty z cynkiem neutralizują zapach związków siarki. Pomaga też ssanie cynku w tabletkach.

Problem nasila się na skutek palenia tytoniu i nadużywania alkoholu.

Naturalni poskramiacze niemiłej woni

Pomagają zioła o działaniu odkażającym i antybakteryjnym. Pij napary i wywary z lukrecji, mniszka pospolitego lub piołunu (uwaga, ten ostatni działa bardzo mocno, nie należy stosować więcej niż ½ łyżeczki na szklankę wody, pozostałych ziół – łyżeczka).

Do żucia. Kawałek cytryny, plasterek imbiru, natka pietruszki, koperek, listki mięty, melisy lub bazylii. A także ziarenka kawy, nasiona kopru włoskiego lub anyżku, goździki, kminek, kardamon.

Do płukania. Napar z szałwii lub rumianku. Świetnie działa też cynamon. Można robić sobie płukanki, np. z ½ łyżeczki tartego cynamonu, soku z dwóch cytryn i łyżki miodu. Wypłukać miksturą usta, a potem ją połknąć, bo służy ogólnemu zdrowiu.

Hindusi myją zęby olejem kokosowym. Ma on właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybicze. Odświeża oddech, łagodzi uczucie suchości w gardle. Weź do ust 1–2 łyżeczki oleju (pod wpływem ciepła szybko się roztopi). Używając języka i policzków, przelewaj go energicznie tak, by dotarł do każdego zakamarka. Warto to robić co dzień, przez 15–20 minut.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Dobry Tydzień
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Wrażliwi na pogodę

    Gdy nadciąga burza, szaleje wiatr lub zmienia się ciśnienie, co bardziej wrażliwe osoby stają się rozdrażnione, boli je głowa, mają problemy z koncentracją, snem albo odczuwają bóle mięśni i stawów. więcej