Przyczyny i leczenie bólu kręgosłupa

Często grzeszymy brakiem troski o niego. A wtedy – znękany – może wysyłać nietypowe sygnały.

Przeciążamy kręgosłup wielogodzinnym siedzeniem. Niewłaściwie dźwigamy ciężary. Nosimy ciężką torbę na jednym ramieniu. Efekt: mięśnie i więzadła podtrzymujące kręgosłup pracują nierównomiernie. Nierówno obciążane kręgi i dyski szybciej się zużywają. A wtedy pojawiają się dolegliwości – niekoniecznie odczuwane w kręgosłupie!

Bywa, że problemy z kręgosłupem „naśladują”… zawał serca. W okolicy mostka pojawiają się silne bóle, które nasilają się przy kaszlu i chodzeniu. Nie możemy wziąć porządnego wdechu, bo to nasila ból. Może pojawić się duszność, a ciśnienie „wariować”.

Reklama

Podejrzewamy wtedy zawał serca i wzywamy pogotowie. W szpitalu okazuje się, że to nie serce, ale kręgosłup – a dokładniej przeciążenie jego piersiowego odcinka.

Skąd ten ból za mostkiem?

Z kręgosłupa wychodzą nerwy, które opasują całą klatkę piersiową. Ucisk tych nerwów w kręgosłupie wywołuje ból pośrodku klatki piersiowej. Niedomagania kręgosłupa mogą też „naśladować” dolegliwości brzuszne. Boli nas np. dół brzucha. Albo okolica nerki. Zastanawiamy się: może to kamienie? Bywa, że ból promieniuje dalej, sięgając nawet okolic odbytu.

Jeśli takie bóle pojawiły się po długim siedzeniu, możemy przypuszczać, że pochodzą od kręgosłupa. A konkretnie z odcinka lędźwiowego – jest on najbardziej obciążany właśnie wtedy, kiedy siedzimy.

Drętwienie i mrowienie w rękach, a nawet zaburzenia połykania?

To może być sprawka kręgosłupa! Ucisk i podrażnienie korzeni nerwowych w jego szyjnym odcinku może też spowodować przejściowe pogorszenie słuchu, szumy w uszach. A nawet bóle naśladujące migrenę.

Tym łatwiej je z nią pomylić, że mogą im towarzyszyć typowo migrenowe objawy: bóle obejmujące pół głowy, nudności, nadwrażliwość na światło, zapachy i dźwięki oraz mroczki przed oczami!

Na pochodzenie odkręgosłupowe wskazuje występowanie bólu głównie rano lub w określonych pozycjach, np. gdy gwałtownie skręcimy lub pochylimy głowę. Co robić, gdy kręgosłup prosi o ratunek? Przede wszystkim rozluźnić go. Pomoże wypoczynek, zwłaszcza położenie się w pozycji relaksującej dla pleców: na boku, z podkurczonymi nogami i wetkniętą między kolana małą poduszką.

Rozluźniająco działa też ciepła kąpiel. Warto zapisać się na zajęcia, które rozciągną spięte mięśnie, a następnie je wzmocnią. Silne mięśnie stanowią rodzaj gorsetu, bez którego kręgosłup jest osłabiony, narażony na urazy. Lepiej zapobiegać. Dobierzmy krzesło i biurko do swego wzrostu (stawy biodrowe i kolanowe powinny być zgięte pod kątem prostym).

Śpijmy na niezbyt miękkim materacu i poduszce ortopedycznej, która umożliwia optymalne dla kręgosłupa ułożenie szyi i głowy

Prasując czy stojąc długo przy kuchni, przenośmy ciężar ciała z nogi na nogę. A jeszcze lepiej opierajmy stopy na zmianę na niskim stołeczku. Telewizor umieśćmy na wysokości twarzy, by nie obciążać szyi patrzeniem w górę, w dół czy w bok. Siedząc na kanapie, wypychajmy kość ogonową lekko do tyłu, pod lędźwie wsuńmy małą poduszkę.

Tego nie lubi

Kręgosłupowi szkodzą:.

• wielogodzinne siedzenie lub przebywanie w jednej pozycji (to negatywnie wpływa na cały kręgosłup, najbardziej na odcinek lędźwiowy);

• długotrwałe utrzymywanie pochylonej głowy (to bardzo przeciąża kark);

• długa praca z rękoma uniesionymi do góry (przeciąża odcinek piersiowy i szyjny kręgosłupa); •podtrzymywanie barkiem telefonu przy uchu (męczy szyję);

• podnoszenie ciężarów ze zgiętymi plecami (bardzo obciąża lędźwie) lub dźwiganie ich daleko od ciała (cierpią i lędźwie, i odcinek piersiowy);

• chodzenie na co dzień na wysokich obcasach (wpływa negatywnie na statykę całego kręgosłupa);

• gwałtowne ruchy czy skręty kręgosłupa (może dojść do uszkodzenia więzadeł lub struktur międzykręgowych);

• schylanie się na prostych nogach (przeciąża odcinek lędźwiowy i piersiowy) lub długotrwałe pozostawanie w skłonie (np. myjąc głowę nad wanną, nie zaokrąglajmy pleców, trzymajmy je proste).

Co mu służy?

Ćwiczenia dla kręgosłupa.

• Jego zdrowiu sprzyja pływanie; odwiedzajmy pływalnię co najmniej raz w tygodniu. Jeśli jednak mamy problemy z kręgosłupem szyjnym, pływajmy tylko na plecach.

• Leżąc na podłodze, na przemian zginajmy i unośmy na ok. 30 cm nad podłogę raz prawą, raz lewą nogę – a następnie bardzo powoli je opuszczajmy.

• Siedząc, unieśmy ręce do góry, splećmy dłonie, odwróćmy je wnętrzem do góry i wyciągnijmy tak wysoko, jak tylko się da. To relaksuje kręgosłup.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Dobry Tydzień
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Sposób na bolące afty

    Wyglądają jak białe plamki na błonie śluzowej jamy ustnej. W gruncie rzeczy są to jednak owrzodzenia i mogą się umiejscowić na wewnętrznej powierzchni warg, na podniebieniu, na języku lub wokół... więcej