Nietrzymanie moczu czyli problemy z pęcherzem

Nietrzymanie moczu dolega co czwartej kobiecie po 45. roku życia i 20 proc. młodszych pań. Problem może być przejściowy i trwać np. tylko podczas ciąży, czasem jednak pozostaje na zawsze lub pojawia się w okresie premenopauzy i menopauzy. Panie uważają NTM za wstydliwą dolegliwość i nie szukają pomocy. Niestety, objawy nasilają się, stając się przyczyną rosnącego przygnębienia i depresji.

Tymczasem medycyna dysponuje nowoczesnymi metodami, m.in. ćwiczeniami i mało inwazyjnymi zabiegami. Znaczenie ma styl życia, dieta i suplementy.

Ćwiczenia i zabiegi

Reklama

Skuteczną metodą przywrócenia zdrowia są ćwiczenia autorstwa amerykańskiego ginekologa Arnolda Kegla. Polegają one na świadomym kurczeniu konkretnych grup mięśni dna miednicy, co prowadzić może nawet do ustąpienia NTM.

Ten rodzaj gimnastyki wew nętrznych mięśni nie wymaga żadnych specjalnych warunków. Można je wykonywać w biurze i w domu, np. podczas oglądania telewizji.

Ważne, by ćwiczyć regularnie – przynajmniej trzy razy dziennie przez okres 3 miesięcy. Dopiero wtedy można oczekiwać poprawy. Bezpłatną płytę DVD pomocną w nauce ćwiczeń zamówisz na stronie internetowej www.tena.pl.

Podobnym sposobem rehabilitacji mięśni dna miednicy jest elektrostymulacja za pomocą aparatu BioBravo (cena: ok. 1199 zł). W trakcie zabiegu mięśnie ćwiczą „same”, pobudzone przez niskonapięciowy prąd. Elektrostymulacja jest szczególnie użyteczna dla tych pań, które mają problem z samodzielnym treningiem.

Wkładki korekcyjne

Komfort osobisty zapewniają środki higieniczne wykonane z użyciem nowoczesnych technologii. Wkładki TENA Lady Normal (op. ok. 21 zł, osoby ubezpieczone w NFZ mogą skorzystać z refundacji) wyposażono w tysiące mikro-absorbentów i szybkochłonne powierzchnie, które natychmiast wchłaniają mocz i zabezpieczają przed przeciekaniem.

Są dyskretne – najmniejsze mają 3 mm grubości – a mimo to absorbują filiżankę płynu! Zawierają też substancje (mikrokropelki) hamujące rozwój bakterii i eliminujące nieprzyjemny zapach. Są niewidoczne nawet pod obcis łym, dopasowanym ubraniem.

Innym sposobem na pozbycie się uciążliwych kłopotów jest noszenie korekcyjnej wkładki Colpexin (ok. 82 zł). To pusta w środku kulka o gładkiej powierzchni, do której przymocowana jest nić z nylonu służąca do wyjmowania.

Wkładka ma sześć rozmiarów, co pozwala dobrać odpowiednią jej wielkość dla konkretnej kobiety. Umieszcza się ją w pochwie. Kulka wywiera niewielki nacisk na tylną ścianę cewki moczowej, pobudzając do pracy mięśnie dna miednicy. Lecznicze efekty pojawiają się po 4 miesiącach.

Postaw na ćwiczenia i medytację

Psychiczna i fizyczna regeneracja organizmu może zmniejszyć dolegliwości NTM. Najszybszym sposobem na zwiększenie energii są wdechy i wydechy z głębi płuc.

Ćwicz 3 razy w tygodniu. Co kilka godzin podnoś swoje ciśnienie krótkimi spacerami albo rozciąganiem się. Prostuj plecy. Popraw swoją postawę, kiedy się ruszasz lub siedzisz. Ściągnij ramiona do tyłu, wyprostuj kręgosłup, a klatkę piersiową wypchnij do przodu.

Poświęć 10 minut dziennie na jogę, medytację lub słuchanie spokojnej muzyki. Najlepiej podczas gorącej kąpieli. Jak ją przygotować? Gotuj 2 kg siana w 6 l wody przez pół godziny. Do kąpieli wlej cały wywar z sianem albo odlany płyn. Kąp się 15 minut w wodzie o temp. 36–38°C.

Po kąpieli odpocznij w łóżku godzinę. By kuracja złagodziła objawy NTM, zaleca się kąpiele co drugi dzień przez okres 4 tygodni. Potem powinna nastąpić dłuższa przerwa, po czym można wrócić do kuracji.

Dieta i suplementy

Czy wiesz, że kobiety przyjmujące pigułki z magnezem rza dziej odczuwają dolegliwości NTM i spokojnie przesypiają noce? Dla tego warto zjadać pokarmy bogate w ten minerał, takie jak kukurydza, ziemniaki i banany.

Badania sugerują, że także panie dostarczające w odpowiednich ilościach organiz mowi witaminy D rzadziej cierpią z powodu zaburzeń dna miednicy. Witaminę D zawiera mleko, jaja i ryby.

Osoby z NTM powinny także zadbać o odpowiednią ilość wypijanych płynów. Zaleca się 6–8 szklanek płynów dziennie. Choć wydaje się to sprzeczne z objawami, picie wystarczającej ilości wody i innych napojów ma kluczowe zna czenie w zarządzaniu wydalaniem moczu.

Brak nawodnienia prowadzi do zaparć, które z kolei podrażniają pęcherz i nasilają dolegliwości. Należy unikać kawy i alkoholu. Kofeina pobudza płat czołowy mózgu odpowiedzialny za kontrolę pęche rza i działa moczopędnie. Podobny wpływ na NTM ma alkohol.

dr Maria Sterczewska

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Życie na gorąco
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Staw biodrowy do wymiany?

    Wstawienie sztucznych elementów w miejsce naturalnego stawu najczęściej jest konsekwencją rozwoju choroby zwyrodnieniowej biodra (koksartrozy) lub złamania szyjki kości udowej. Ale dlaczego do tego... więcej