Jak pokonać ból kręgosłupa

Aby znów cieszyć się dobrą formą rozpoznaj, które kręgi są przeciążone i dowiedz się, jak skutecznie walczyć z bólem.

Reklama

Pobolewanie, przykurcze, uczucie napięcia, zesztywnienie mięśni – wiele z nas zna te kłopoty z plecami...

Najczęściej świadczą o tym, że przeciążamy kręgosłup w trakcie wykonywania codziennych czynności. W złagodzeniu bólu, zwykle wystarczy zmiana nawyków i proste zabiegi w domu lub u fizjoterapeuty. Podstawa to precyzyjne zlokalizowanie obolałego miejsca, wtedy terapia będzie pomocna i zadziała błyskawicznie.

Ból szyi i karku: Pomoże masaż i lecznicze prądy

Szyjny odcinek kręgosłupa nadmiernie obciążamy, gdy np. pochylamy się nad książką. Częstą przyczyną dolegliwości jest też silne napinanie mięśni karku i szyi (np. w wyniku stresu) lub zmiany zwyrodnieniowe kręgów szyjnych.

Jak sobie pomóc w domu? W bolące miejsce wmasuj rozluźniający mięśnie olejek lawendowy – 15 kropli rozpuść w 1/4 szklanki oleju rzepakowego. Do jednego masażu zużyj 3–4 krople mikstury.

Rehabilitacja. Poproś ortopedę o skierowanie na zabiegi z użyciem prądów (np. diadynamicznych). Powodują przekrwienie naczyń, zmniejszając napięcie mięśni. Potrzebna jest seria min. 15 zabiegów. Prywatnie jeden kosztuje od 10 zł.

Nasza rada:śpij na poduszce ortopedycznej (od ok. 50 zł). Dopasowuje się kształtem do szyi i podtrzymuje kręgosłup.

Ból w odcinku piersiowym: ulgę przyniosą ćwiczenia

Dolegliwości w odcinku piersiowym kręgosłupa powodują tępy, narastający stopniowo i znikający przy zmianie pozycji ból. Zwykle sami sobie na niego pracujemy: za mało się ruszamy, siedzimy wiele godzin pracując z pochylonym do przodu tułowiem.

Jak sobie pomóc w domu? Wzmac niaj i rozciągaj mięśnie wspierające piersiowy odcinek kręgosłupa. Codziennie rano i wieczorem ćwicz ok. 5 minut: w pozycji stojącej ściągaj i rozluźniaj łopatki, splatając ręce za plecami i wyciągając głowę ku górze.

Rehabilitacja. Specjaliści polecają ultradźwięki (na NFZ, prywatnie od 10 zł/zabieg). To fale akustyczne, które działają przeciwbólowo i zwiększają elastyczność mięśni. Konieczne jest min. 10 zabiegów.

Nasza rada: wybierz się na basen. Najlepsze dla kręgosłupa jest pływanie na plecach, bo wzmacnia jego mięśnie.

Wypadnięcie dysku – jak postępować?

Zdarza się, że przyczyną silnego, ostrego bólu kręgosłupa jest wypadnięcie krążka międzykręgowego, czyli tzw. dysku. Dzieje się tak, gdy np. podnosimy ciężki przedmiot z podłogi. Ból jest tak silny, że ogranicza poruszanie się. Co wtedy robić?

Krok pierwszy. Kiedy dopadnie cię atak bólu, najlepiej połóż się na jakiś czas na wznak na twardym podłożu z nogami ugiętymi w stawach biodrowych i kolanowych, pod kolana możesz włożyć wałek, np. ze zrolowanego koca. Przyjmij środki przeciwbólowe i przeciwzapalne.

Krok drugi. Jeśli ból jest bardzo silny, poproś bliską osobę o wezwanie lekarza lub podwiezienie na izbę przyjęć.

Ból w odcinku lędźwiowym: ukoją rozgrzewające zabiegi

Dolny odcinek kręgosłupa jest najbardziej obciążony i narażony na różne urazy. Daje się nam we znaki, gdy zbyt długo pracujemy w pochylonej pozycji (np. na działce), dźwigamy siatki, dużo siedzimy. Jak sobie pomóc w domu? Wmasuj w bolące miejsce żel przeciwbólowy (np. Ibuprom żel, ok. 15 zł) lub maść przeciwzapalną, rozgrzewająca (np. borowinowa, ok. 16 zł; końska, ok. 14 zł). Ulgę przyniesie plaster z apteki (np. Voltaren Termal, ok. 4 zł/szt.). Taki opatrunek przyklejamy do bolącego miejsca na kilka godzin.

Rehabilitacja. Dobre rezultaty daje seria elektroterapii TENS (na NFZ, prywatnie od 10 zł/ zabieg). Prąd o niskim natężeniu oddziałuje na nerwy odpowiedzialne za odczuwanie bólu.

Nasza rada: odpoczywaj na plecach z uniesionymi nogami. To relaksuje kręgosłup i rozluźnia podtrzymujące go mięśnie.

Bóle krzyża promieniujące do nogi: konieczna zmiana nawyków

Problemy w dolnym odcinku kręgosłupa często objawiają się rwą kulszową. W wyniku ucisku na nerw kulszowy odczuwamy ostry, przewlekły ból w okolicy krzyża, który promieniuje do biodra, pośladków i nogi.

Jak sobie pomóc w domu? Podczas ataku przyjmij wygodną dla siebie pozycję i weź leki przeciwzapalne i przeciwbólowe (np. Naproxen, ok. 4 zł; Nurofen Forte, ok. 8 zł).

Pamiętaj o prostych zasadach: zakupy rozkładaj do dwóch siatek, aby równo obciążyć obie strony kręgosłupa, a gdy długo stoisz, co jakiś czas przenoś ciężar ciała z nogi na nogę. Zadbaj też o wygodne buty na grubej, amortyzującej podeszwie.

Rehabilitacja. Ulgę przyniesie seria zabiegów krioterapii punktowej (na NFZ, prywatnie od 10 zł/zabieg). Polega na przyłożeniu do bolącego miejsca aplikatora ze schłodzonym do ok. -120 st. azotem, lub do -80 st. dwutlenkiem węgla. Zimno zwalczy ból.

Nasza rada: gdy atak rwy utrzymuje się dłużej niż dobę, idź do lekarza. Zleci dokładne badania i przepisze leki.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Naj

Zobacz również