Cholesterol pod kontrolą

O podwyższonym poziomie cholesterolu w naszym organizmie dowiadujemy się zazwyczaj przy okazji badań kontrolnych. Bo też przypadłość ta nie daje żadnych objawów.

Jeśli cierpimy na nadwagę i nie wyobrażamy sobie dnia bez mięsa (najlepiej tłuściutkiej wieprzowinki), to, że w naszych żyłach cząsteczek cholesterolu jest więcej, niż być powinno mamy jak w banku. Jak wiadomo, jego wysoki poziom to gwarancja problemów z krążeniem, a w efekcie chorób serca z zawałem włącznie. Jednak czy zawsze? Czy wysoki cholesterol koniecznie wymaga leczenia farmakologicznego?

Pytamy dr. Arkadiusza Millera, internistę Grupy LUX MED

Choroby układu krążenia, w tym choroba naczyń wieńcowych, są główną przyczyną zgonów w państwach uprzemysłowionych. Otyłość, siedzący tryb życia, palenie tytoniu i wysoki poziom cholesterolu to najważniejsze czynniki odpowiedzialne za ten stan rzeczy, które jednak można samemu zmienić.

Reklama

Aktywne spędzanie wolnego czasu staje się coraz modniejsze, a papierosy opornie i powoli, ale wychodzą z mody. Najtrudniej zmienić zwyczaje żywieniowe.

Ważne badania

Badając stężenie cholesterolu we krwi uzyskuje się cztery wyniki: cholesterol całkowity, którego stężenie winno być mniejsze niż 200 mg/dl; HDL – tak zwany „dobry cholesterol”, który powinien mieć stężenie ponad 50 mg/dl; LDL – „zły cholesterol”, z zalecanym stężeniem ok. 115 mg/dl, a u osób z cukrzycą, nadciśnieniem, chorobami nerek i serca poniżej 70 mg/dl, oraz trójglicerydy – frakcja bardzo zależna od diety, z zalecanym stężeniem poniżej 150 mg/dl.

W przypadku stwierdzenia podwyższonego stężenia cholesterolu strategia postępowania zależy nie tylko od jego wartości, ale także od towarzyszących chorób i wieku.

Nie zawsze niezbędne są leki

Podstawą jest dieta i ruch – np. 30-40 minut spaceru, godzinna jazda rowerem lub basen.

W zmienionej diecie produkty zbożowe powinny stanowić podstawowe źródło energii, należy jeść dużo warzyw i owoców, zaleca się spożywanie tłustych ryb morskich, należy unikać cukru i słodyczy, spożywać umiarkowane ilości mięsa chudego, drobiu, nasion roślin strączkowych, ograniczyć potrawy smażone, czerwone mięso oraz sól i absolutnie unikać alkoholu i tytoniu.

Kontrolne badania pozwalające ocenić skuteczność podjętych działań warto wykonać po 3-4 miesiącach. Ostatecznie można wspomóc się suplementami diety ułatwiającymi pozbycie się nadmiaru cholesterolu – ale trzeba pamiętać, że nie można polegać tylko na nich, a skutek ich przyjmowania często jest symboliczny.

Osoby z dużą otyłością, chorobami serca, nerek, cukrzycą, nadciśnieniem tętniczym obciążone są wysokim ryzykiem. Z tego powodu poza zmianą diety i trybu życia zwykle zaleca im się stosowania leków.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

TV14

Zobacz również

  • Jak oczyścić zatoki?

    Ta nieprzyjemna dolegliwość lubi powracać. A jesień i zima to jej ulubione pory roku. Dlatego trzeba z nią zrobić porządek. więcej