Bezsenność w czasie menopauzy

Bezsenność jest też objawem menopauzy. Ale można sobie z nią poradzić

Kiedy pani Joanna (50 l.) zjawiła się u mnie, poskarżyła się na uderzenia gorąca, nocne poty i... problemy ze snem.

Reklama

– Często wybucham bez powodu, mam zmienne nastroje i nie mogę spać. – To objawy zbliżającej się menopauzy – stwierdziłem. – Ależ ja jeszcze miesiączkuję! – zaprostestowała. – Objawy przekwitania mogą pojawić się już kilka lat przed ostatnią miesiączką, czyli menopauzą – wyjaśniłem.

– Bywa i tak, że utrzymują się kilka, a nawet kilkanaście lat po niej. – Byłam pewna, że zaczynają się dopiero po ustaniu krwawień. Dlaczego tak się dzieje?

– To skutek spadku żeńskich hormonów (estrogenu i progesteronu), które przedtem ułatwiały pani zaśnięcie i wyciszały. Sen pogarszają też nocne poty i huśtawka nastrojów. Może pani zdecydować się na terapię hormonalną, która uzupełnia ich niedobór.

– A czy są inne sposoby wyeleminowania tych problemów? Może będę brała jakieś tabletki nasenne... – Proponuję leki bez recepty, np. ziołowe, z wyciągiem z pluskwicy lub kozłka lekarskiego.Albo przyjmowanie melatoniny, który usprawnia działanie tzw. zegara biologicznego.

– Co to za substancja? – zainteresowała się. – To naturalny hormon wytwarzany w organizmie. Ma wpływ na cykl dobowy i odpowiada za zdrowy sen. Ponieważ z wiekiem zmniejsza się jego poziom, więc osoby po 40. r.ż. częściej cierpią na bezsenność.

– Czy działa jak inne leki ułatwiające sen, np. roślinne? – Melatonina nie tylko uławia zasypianie tak jak one, ale też wpływa na przyczynę zaburzeń snu. W odróżnieniu od innych leków w naturalny sposób przywraca właściwe rozpoznanie dnia i nocy przez organizm. Dzięki temu nabieramy chęci do spania. Śpimy zdrowo i głęboko, a o poranku jesteśmy rześcy i wypoczęci. – Muszę ją wypróbować – zdecydowała się.

– Warto też zmienić wieczorne nawyki i rytuały – dodałem. – Co to oznacza? – zdziwiła się pani Joanna. – Chodzi o tzw. higienę snu – wyjaśniłem. – Przede wszystkim łóżko powinno służyć do spania. Nie czytamy i nie oglądamy w nim telewizji. Proszę przewietrzyć pokój i kłaść się spać, gdy jest pani senna.

Zdrowy sen przychodzi po kwadransie. Jeżeli tak nie jest, trzeba wstać i zająć się czymś konkretnym, absorbującym. Wieczorem nie wolno się też objadać. Trzeba zrezygnować z ciężkostrawnych potraw, kawy, alkoholu. Dobrze zrobi pani też krótki, wieczorny spacer, dzięki któremu można się zrelaksować.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Chwila dla Ciebie

Zobacz również

  • Niespokojne nogi

    Nie możesz spać, bo wciąż ruszasz nogami? Przyczyną może być niedobór żelaza, niewydolność nerek czy cukrzyca. Jednak w 50 proc. objawy związane są z układem nerwowym. więcej