Aby stawy już nie bolały

Gdy dokucza nam kręgosłup, kolana czy np. nadgarstki, bardzo trudno wykonywać codzienne czynności. Chorobom stawów można jednak łatwo zapobiegać, a w razie dolegliwości – szybko je łagodzić.

Reklama

Mamy ich w sumie około 300. Choć różnią się wielkością (najmniejszy staw paliczkowy może „pomieścić” tylko kilka mililitrów płynu stawowego, największy biodrowy – aż 300 ml), mają do wykonania to samo zadanie: umożliwić nam ruch.

Dzięki nim możemy chodzić i biegać, siadać i wstawać, pochylać się, chwytać przedmioty, wchodzić po schodach, jeździć na rowerze. Choć dzielnie wywiązują się ze swoich obowiązków, nie są ze stali... Co może im grozić?

Choroba zwyrodnieniowa (tzw. artroza) – najbardziej narażone na nią są stawy kolanowe i kręgosłupowe oraz biodrowe (z powodu częstych przeciążeń i mikrourazów).

Reumatoidalne zapalenie stawów (RZS) dotyka przede wszystkim palców, nadgarstków i kolan (sprzyja temu m.in. niezdrowy tryb życia i duża ilość stresów).

Podstawową ochronę przed tymi schorzeniami zapewnią nam: odpowiednia dieta i aktywność fizyczna, lecznicze suplementy i dobroczynne zioła. Dzięki specjalistycznym terapiom – odpowiednio dobranym lekom, zabiegom i ćwiczeniom – możemy złagodzić dolegliwości spowodowane zwyrodnieniami i reumatyzmem, a nawet ich się pozbyć.

Stan zapalny w stawie (przy zwyrodnieniu lub RZS) może powodować: poranną sztywność, niestabilność stawu (np. kolanowego) podczas jego obciążania (np. w trakcie wchodzenia po schodach), rozgrzanie i obrzęk stawu po wysiłku, jego skrzypienie i trzaskanie, mniejszą ruchomość.

Dzięki odpowiednim pokarmom stawy stają się bardziej odporne zarówno na zwyrodnienia, jak i dokuczliwy reumatyzm.

Przeciwzapalna dieta

Warzywa strączkowe

Fasola, groch i soja to bogate źródła białek, które organizm może wykorzystać do odbudowy uszkodzeń w chrząstce stawowej. Dostarczajmy mu tych składników kilka razy w tygodniu. Przy okazji zapewnimy sobie dawkę odchudzającego, a przez to ochronnego dla stawów błonnika.

Tłuste ryby morskie

To jest to! Zawarte w śledziach, sardynkach czy makreli dobre kwasy tłuszczowe omega-3 nie tylko dbają o serce, ale także, i to nie mniej, o stawy! Nie tylko zapobiegają powstawaniu w nich stanów zapalnych, ale mogą także zmniejszać i łagodzić te już istniejące.

Pomarańczowe owoce

Przeciwzapalny składnik, w który obfitują np. brzoskwinie czy pomarańcze, to beta-karoten. Jest on silnym przeciwutleniaczem, a to znaczy, że ogranicza powstawanie w stawach tzw. wolnych rodników i starze- nie się chrząstek oraz ich uszkadzanie.

Łagodna gimnastyka dla chorych stawów

Często, gdy odczuwamy ból, rezygnujemy z ruchu. A to duży błąd, który pogłębia przykre dolegliwości!

Gdy boli kręgosłup, możemy zacząć od... trenowania właściwej postawy przed lustrem – trzymania wysoko głowy, ściągania łopatek, wciągania brzucha i napinania pośladków.

Gdy dokuczają biodra, kładziemy się na plecach, uginamy w kolanach nogi, ręce wyciągamy swobodnie wzdłuż ciała. Następnie lekko unosimy pupę i dolną część tułowia. Po 5 sek. opuszczamy. Powtarzamy 10–15 razy.

Jeśli szwankują kolana, próbujemy przez 2–3 min pomaszerować w miejscu, unosząc nogi jak najwyżej, ale tylko na taką wysokość, jaka nie powoduje nasilenia dolegliwości.

Bardzo wskazana może być dla nas tzw. kinezyterapia – specjalnie dobrane ćwiczenia wykonywane z pomocą rehabilitanta (ze skierowaniem bezpłatnie na NFZ).

Bez ruchu ani rusz!

Gdy stawy są umiarkowanie, bezpiecznie i regularnie obciążane, poprawia się ich stan. Chrząstka staje się bardziej elastyczna, odporna na nacisk i przeciążenia, powstaje też więcej mazi – substancji, która zmniejsza tarcie w stawach. Ruch to także rozluźnienie i dotlenienie otaczających stawy tkanek, a tym samym mniejsze ryzyko urazów.

Najwięcej korzyści przynoszą stawom spacery (np. ze specjalnymi kijkami, tzw. nordic walking) i jazda na rowerze (zwłaszcza po lekko górzystym terenie). Powodują wzmocnienie mięśni ud, dzięki czemu stawy kolanowe są lepiej chronione przed naciskami.

Pływanie i gimnastyka w wodzie (tzw. aqua aerobik) wzmocnią mięśnie brzucha i pleców, które są naturalnym gorsetem bezpieczeństwa dla stawów kręgosłupa. Unikaj natomiast częstych ćwiczeń na siłowni, tradycyjnego aerobiku, skoków na skakance – nazbyt obciążają stawy.

Spec. ortopeda Tomasz Blicharski, Lubelskie Centrum Diagnostyczne w Świdniku

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Tekst pochodzi z magazynu

Tina
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Staw biodrowy do wymiany?

    Wstawienie sztucznych elementów w miejsce naturalnego stawu najczęściej jest konsekwencją rozwoju choroby zwyrodnieniowej biodra (koksartrozy) lub złamania szyjki kości udowej. Ale dlaczego do tego... więcej