Zdrowie zębów jest dużo ważniejsze niż myślisz! Sprawdź czy odpowiednio o nie dbasz.


Zdjęcie

/mat.prasowe /materiały prasowe
/mat.prasowe /materiały prasowe

O autorze: Tomasz Benke - dyplomowany higienista stomatologiczny, absolwent PWSM, na co dzień edukuje i motywuje pacjentów, przeprowadza zabiegi higienizacyjne dzieci i dorosłych w lupach, wybiela zęby żywe, a zdobytą wiedzę przekazuje dalej szkoląc i edukując higienistki i asystentki, autor Fanpage - “Higienista Benke"

Zdjęcie

/mat.prasowe /materiały prasowe
/mat.prasowe /materiały prasowe

To naprawdę ważne!

Reklama

Przyszło nam żyć w czasach szybkiego rozwoju i wysokiego tempa życia w którym to często domowa higiena zbacza na dalszy plan.

Dla większości osób zęby są ich wizytówką, ale czy wiesz że ich stan ma bezpośredni wpływ na choroby ogólnoustrojowe takie jak np: choroby nerek, wątroby, cukrzycę, alzheimera a w przypadku kobiet ciężarnych ma wpływ na niską masę urodzeniową dzieci i wcześniejsze porody?

Z czym musimy się zmierzyć w jamie ustnej?

Płytka nazębna jest naszym wrogiem, jeśli jej nie usuniemy w około 7 dni to twardnieje i powstaje pierwszy kamień nazębny, który to jest groźny dla zdrowia. Powoduje obniżanie się dziąsła i jego krwawienie, paradontozę i nieprzyjemny zapach z ust (halitoza). Problemy z dziąsłami dotyczą 90% Polaków po 35 roku życia!

Samo mycie zębów szczoteczką nie wystarczy! Jak powinna wyglądać domowa higiena?

Zacznijmy po kolei. Szczoteczka do zębów: manualna, elektryczna czy soniczna?

Ja rekomenduje swoim pacjentom zawsze szczoteczki soniczne, mają najlepsze rezultaty w usuwaniu płytki bakteryjnej. Jeżeli już przyzwyczajony jesteś do szczoteczki ręcznej polecam kompromisowe rozwiązanie GUM Activital Sonic jest to połączenie szczoteczki manualnej i drgań wibracyjnych - bardzo ciekawe rozwiązanie. Pamiętaj myj zęby minimum 2 razy dziennie po 2 minuty, po posiłku.

Metod oczyszczania zębów jest wiele, dlatego udaj się do higienisty, który wykona wywiad, szczegółowy przegląd i dobierze dopasowaną technikę mycia do twoich dziąseł i zębów, tak, aby nieświadomie nie robić sobie krzywdy przy codziennej domowej higienie np: ruchami szorującymi lub okrężnymi.

Najczęściej zalecaną przez specjalistów metodą szczotkowania jest układanie szczoteczki pod kątem 45 stopni do powierzchni zębów i delikatne masowanie linii dziąseł, a następnie wykonanie ruchu wymiatającego od linii dziąseł w kierunku korony zęba.

Bardzo ważny jest również wybór odpowiedniej pasty do zębów. Przy zdrowych zębach najważniejsze jest aby w składzie znalazły się dwa składniki - krzemionka oraz fluor. Krzemionka mechanicznie usuwa osad nazębny z powierzchni zębów, a fluor wzmacnia naturalną warstwę ochronną zęba - szkliwo. Oczywiście warto sięgnąć po pasty z dodatkowymi substancjami wzmacniającymi ochronę - np. pasta GUM ActiVital w swoim składzie ma również koenzym Q10 oraz wyciąg z granatu, czyli znane i sprawdzone antyoksydanty.

Zdjęcie

/mat.prasowe /materiały prasowe
/mat.prasowe /materiały prasowe

Jeżeli w jamie ustnej występuje problem jak nadwrażliwość zębów, krwawienie dziąseł, suchość, nieświeży oddech czy przebarwienia najlepiej umówić się na wizytę do stomatologa aby zdiagnozował on źródło problemu i przygotował plan leczenia. Ale od razu warto zacząć korzystać z dedykowanych rozwiązań na konkretny problem.

Nitkowanie

Kolejnym etapem domowej higieny jest oczyszczanie przestrzeni międzyzębowych. Jak pokazują badania samo umycie zębów usunie maksymalnie 60% płytki nazębnej, czyli niewiele więcej niż połowa, a to kiepski wynik! Dlatego tak ważne jest regularne wieczorne oczyszczanie przestrzeni między zębami które może podnieść odsetek usuniętej płytki aż do 85%!

Zdjęcie

/mat.prasowe /materiały prasowe
/mat.prasowe /materiały prasowe

Do ciasnych przestrzeni z tendencją do odkładania się osadu dobrze się sprawdzi nitka z krzemionką GUM OriginalWhite, natomiast dla zębów i dziąseł z prawidłową anatomią świetnym rozwiązaniem są czyściki międzyzębowe GUM Soft-Picks lub szczoteczki GUM Trav-ler, są to produkty łatwiejsze w użytkowaniu niż nitka!

Krótki instruktaż nitkowania:

Krok 1.

Urwij ok. 50 cm nitki. Owiń nitkę wokół palców środkowych, tak aby na jednym palcu była większość nitki, zostawiając miedzy palcami ok. 2-3 cm nitki.

Zdjęcie

/mat.prasowe /materiały prasowe
/mat.prasowe /materiały prasowe


Krok 2.

Kciukiem oraz palcem wskazującym napnij nić i wsuń ją ostrożnie między zęby ruchem zygzakowatym. Jeśli zrobisz to zbyt mocno, możesz rozkrwawić dziąsło. Nitkowanie zacznij od siekaczy, idąc w kierunku trzonowców, wtedy nie ominiesz żadnego zęba.

Zdjęcie

/mat.prasowe /materiały prasowe
/mat.prasowe /materiały prasowe

Krok 3.

Gdy nić jest już między zębami przy pomocy placów zagnij ją w kształt litery C, tak aby objęła jak największą część zęba. Delikatnie przesuwaj nić od dziąsła w górę (wzdłuż linii dziąsła zachowaj szczególną ostrożność i poświeć temu miejscu najwięcej czasu), w razie potrzeby powtórz zabieg.

Po oczyszczeniu przestrzeni, odwiń świeży fragment nici z środkowego palca jednej ręki, a zużyty fragment nawiń na palec drugiej ręki aby każdą przestrzeń oczyścić czystą nitką.

Zdjęcie

/mat.prasowe /materiały prasowe
/mat.prasowe /materiały prasowe

Płukanie jamy ustnej

Ostatnim etapem będzie płukanie jamy ustnej 2 razy dziennie. Rano po umyciu zębów, wieczorem po umyciu i oczyszczeniu przestrzeni miedzyzębowych.

Jest to bardzo ważne, ponieważ w ten sposób dostarczamy niezbędne składniki dla zębów i dziąseł które ochraniają przed bakteriami próchnico twórczymi oraz nadają świeżość.

Płyn do płukania jamy ustnej GUM ActiVital dzięki wyciągu z granatu i koenzymowi Q10 - znanym antyoksydantom, zapewni ochronę dziąseł, a fluor połączony z izomaltem świetnie wzmocni i zregeneruje szkliwo oraz ochroni przed próchnicą.

Najważniejsza jest codzienna rutyna

Oczywiście metody higieny jamy ustnej opisane powyżej są bardzo ważne dla utrzymania zdrowia zębów oraz dziąseł, a co za tym idzie zdrowia całego organizmu ale nawet najskuteczniejsze metody na niewiele się zdadzą, gdy nie będą stosowane! Dlatego najważniejsze jest aby o czyszczeniu zębów nie zapominać i rzetelnie robić to dwa razy dziennie - rano po śniadaniu i wieczorem przed snem.


Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Olivia

Zobacz również

  • Prof. dr hab. n. med. Andrzej Bochenek wyjaśnia: - Nie popieram mody na olej kokosowy. Podobnie jak palmowy, zawiera wysokie wartości kwasów nasyconych. Te dwa tłuszcze - jeśli już stosujemy -... więcej