Zamienniki cukru zawsze zdrowsze

Kto z nas nie lubi słodkości? Ale zdajemy sobie sprawę, że biały, rafinowany cukier nam nie służy. Na szczęście, natura dostarcza wiele jego znacznie zdrowszych odpowiedników. Tekst: Marta Urbańska

Nadmiar cukru w jadłospisie może prowadzić do próchnicy zębów oraz nadwagi, która sprzyja cukrzycy i chorobom układu krążenia. Lepiej więc ograniczać jego spożycie i sięgać po naturalne odpowiedniki.

Stewia

Reklama

Stevia rebaudiana to roślina pochodząca z Ameryki Południowej i Środkowej. Jej liście są 300 razy słodsze od cukru. Jest dostępna w sklepach w różnych postaciach: proszku, tabletek, suszonych liści.

Zapobiega tyciu: Choć pełna słodyczy, stewia wcale nie ma kalorii. Mogą ją więc włączyć do diety osoby, które się odchudzają. Stewiozydy (związki organiczne) nadające jest słodki smak nie przyczyniają się też do powstawania próchnicy.

Stewia jest także wskazana dla cukrzyków, gdyż nie wywołuje wahań poziomu cukru we krwi. Dobrze wpływa na serce ze względu na zawartość witaminy C oraz cennych minerałów (cynku, potasu). Można ją dodawać do herbaty, używać do pieczenia i gotowania.

Syrop z agawy

Przyrządza się go z odmiany meksykańskiego kaktusa. W jego skład wchodzi fruktoza – wolniej przyswajana niż cukier. Może przybierać różne barwy, od bardzo jasnej do ciemnej, karmelowej. Zawiera inulinę – naturalny probiotyk, który usprawnia pracę przewodu pokarmowego.

Ksylitol

Inaczej cukier brzozowy, pozyskiwany z włókien roślinnych (głównie brzozy). Jest równie słodki jak zwykły cukier, ale zawiera o 40% kalorii mniej. Ma postać białych kryształków.

Ksylitol nie powoduje skoków poziomu cukru i insuliny we krwi. Zapobiega też rozwojowi bakterii powodujących choroby zębów.

Ten naturalny słodzik jest bardzo wskazany w profilaktyce osteoporozy, ponieważ zwiększa przyswajanie wapnia. Dodatkowo wpływa na poprawę odporności.

Miód

Jest bardziej kaloryczny niż cukier, ale w przeciwieństwie do niego ma wiele zalet. Zawiera bowiem duże ilości mikroelementów: potasu, fosforu, magnezu, wapnia, żelaza, manganu oraz witamin: A, B1, B2, B6, B12, C, kwas foliowy, pantotenowy i biotynę.

Niszczy bakterie: To przede wszystkim dzięki enzymom wytwarzanym przez pszczoły. Mają one zdolność zwalczania takich drobnoustrojów, jak gronkowiec czy paciorkowiec. Ponadto znajdująca się w miodzie acetylocholina wzmacnia serce.

Syrop klonowy

Wytwarza się go z soku drzew klonowych, głównie w Kanadzie i na północy Stanów Zjednoczonych. Syrop jest bogaty w witaminy (zwłaszcza z grupy B) dobroczynne dla układu nerwowego oraz składniki mineralne (np. mangan i cynk).

Stanowi też źródło antyoksydantów o działaniu przeciwbakteryjnym i przeciwnowotworowym.

Wspomaga leczenie cukrzycy: Syrop zawiera polifenole i kwas abscysynowy, które regulują wydzielanie insuliny przez komórki trzustki. Dlatego wskazany jest dla cukrzyków.

Ile mają kalorii?

Cukier: 48 kcal na łyżkę

Stewia (kryształki): 0 kcal na łyżkę

Syrop z agawy: 47 kcal na łyżkę

Ksylitol: 34 kcal na łyżkę

Miód: 64 kcal na łyżkę

Syrop klonowy: 27 kcal na łyżkę

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Więcej na temat:

Zobacz również

  • Czarci pazur - zwalcza bóle stawów

    Na półkach z suplementami diety coraz częściej pojawiają się preparaty z wyciągiem z tajemniczej rośliny pod nazwą „czarci pazur”. Warto zatem dowiedzieć się, jakie ma ona „diabelskie” właściwości. więcej