Zakwaszenie organizmu. Jak przywrócić równowagę?

Częstym powodem ciągłego zmęczenia i nawracających infekcji, bólu głowy czy kłopotów ze skórą jest nadmierne zakwaszenie organizmu. Dolegliwości te mogą pojawić się, kiedy dojdzie do zaburzenia odczynu pH we krwi, tj. gdy mamy problem z nadmiarem kwaśnych substancji.

Czego unikać?

Reklama

Produkty zakwaszające organizm to cukier i słodycze, mięso czerwone, zwłaszcza wieprzowina i wędliny, biała mąka pszenna i jej produkty, biały ryż, sery żółte, kawa, czarna herbata, słodkie soki, kakao i czekolada, sól.

Cechuje je wysoka zawartość kwasotwórczych składników, np. w mięsie występują aminokwasy siarkowe, a w napojach typu cola – kwas fosforowy.

Nie powinno łączyć się też węglowodanów z białkami, np. kaszy z mięsem. Są inaczej trawione (węglowodany szybciej). Gdy razem znajdą się w układzie pokarmowym, trawienie jednych i drugich jest zaburzone i dużo łatwiej wtedy o zaburzenie równowagi kwasowo-zasadowej.

Według naturoterapeutów właściwa dieta powinna składać się w 80% z produktów zasadotwórczych (alkalizujących) i obojętnych, a w 20% z kwasotwórczych. Niestety, jadłospis większości z nas wygląda odwrotnie – w 80% składa się z produktów zakwaszających. Ale wbrew temu, co można przypuszczać, pokarmy o kwaśnym smaku wcale nie są szkodliwe.

Smak nie ma znaczenia, bo liczy się zawartość minerałów: chloru, fosforu i siarki. Im więcej ich w daniu, tym silniejsze kwasotwórcze działanie potrawy. Aby zaradzić negatywnym skutkom naruszenia pH, potrzebna jest odkwaszająca dieta.

Zbadaj zakwaszenie swojego organizmu

Jakie badania? Najpopularniejsze badanie, sprawdzające poziom zakwaszenia organizmu, to badanie krwi. Norma to: 7,35–7,45 pH. Łatwo można je też sprawdzić za pomocą pasków lakmusowych, które umieszcza się w ustach lub pod strumieniem moczu. Norma dla badania śliny to: 6,5–7,3, a dla moczu 6,9 a 7,1. Paski sprzedawane są bez recepty. Za 100 sztuk zapłacimy ok. 10 zł.

O zakwaszeniu organizmu świadczą też takie objawy, jak duży brzuch, obfita tkanka tłuszczowa, baryłkowaty kształt tułowia, zbyt szczupłe nogi, sztywny kręgosłup, mało elastyczna, wiotka skóra, podpuchnięte oczy czy przewlekły ból.

Co warto jeść? Aby utrzymać właściwe pH organizmu, jak najczęściej jedzmy pokarmy zasadotwórcze, zawierające dużo potasu i magnezu. Najlepszym źródłem potasu są cytrusy, warzywa zielone, pomidory i rodzynki.

Z kolei magnez to minerał przeciwstresowy. Odpręża nerwy i mięśnie, co zapobiega zakwaszeniu. Znajdziemy go także w zielonych warzywach oraz w migdałach i średniozmineralizowanej wodzie.

Produkty działające zasadowo można jeść niemal bez ograniczeń

A ich lista jest długa: bakłażan, dynia, cukinia, ogórek, sałaty liściaste, botwina, szpinak, głównie surowy – w sałatkach, czarna rzodkiew, kiełki, mniszek lekarski, jarmuż, natka pietruszki.

Spośród owoców polecane są kiwi, arbuz, ananas, banany, brzoskwinie, mandarynki, pomarańcze, cytryny, maliny, truskawki, awokado, winogrona.

Uwaga! Borówki, śliwki i żurawina zakwaszają organizm, ponieważ zawierają kwas benzoesowy.

Odkwaszająco działają też pistacje, orzechy włoskie i nerkowce. Spośród produktów zbożowych zasadowa jest kasza gryczana i orkisz, a z przypraw: czerwona, ostra papryka, pieprz kajeński, czosnek, imbir, cebula, sezam, kminek i sól morska. Zrezygnujmy z jedzenia produktów, które zawierają substancje konserwujące, np. dwutlenek siarki.

Jak przyrządzać dania?

Zupy róbmy na wywarach warzywnych, nie na mięsie i kostkach rosołowych czy gotowych bulionach warzywnych. Dużą włoszczyznę zalejmy wodą, dodajmy iść laurowy, kilka ziaren pieprzu i ziela angielskiego. Gotujmy, aż warzywa zmiękną.

Soki przygotowujmy samodzielnie. Najlepsze są te z wyciskarek, a nie z sokowirówek. Wyciskarka zgniata masę roślinną, a następnie wyciska (tłoczy) sok z otrzymanej pulpy. Dzięki temu napój nie traci właściwości, nie rozwarstwia się jak ten z sokowirówki. W soku z wyciskarki nie ma powietrza, dlatego dłużej można go przechowywać w lodówce (nie utleniają się szybko).

Tylko za pomocą wyciskarki uzyskamy też sok z zielonych roślin (szpinaku, pietruszki i ziół). Napój może stać w lodówce 2-3 dni. Potem trzeba przygotować nową porcję. Aby nie tracić witamin i mikroelementów, jedzmy warzywa surowe, duszone lub gotowane na parze.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Więcej na temat:

Zobacz również

  • Bez obaw zdejmuj buty

    Jesienią i zimą wiele godzin nosimy ciężkie, zabudowane obuwie. To sprawia, że skóra stóp nie oddycha i pojawia się nieprzyjemny zapach. więcej