​Zaburzenia snu - wpływ na jakość życia w dzień

Sen to jedna z podstawowych biologicznych potrzeb organizmu. W czasie całego swojego życia człowiek przesypia przeciętnie ok. 20 lat. Dobowe zapotrzebowanie na sen jest odmienne u różnych osób, ale niezależnie od tych indywidualnych predyspozycji - jeśli śpimy zbyt krótko jak na nasze potrzeby lub jeżeli jakość snu ulega zaburzeniu, wpływa to znacząco na pogorszenie komfortu życia.

Zdjęcie

Sporo osób skarży się na kłopoty ze snem /123/RF PICSEL
Sporo osób skarży się na kłopoty ze snem
/123/RF PICSEL

Zaburzenia snu - przyczyny

Problemy ze snem mogą mieć charakter wtórny - kiedy są skutkiem choroby (np. depresji, nerwicy), zażywania leków lub stosowania używek.

Wśród pierwotnych zaburzeń snu wyróżnia się dyssomnie i parasomnie.

Reklama

Przy dyssomni zaburzenia dotyczą ilości lub jakości snu:

- bezsenność  - objawia się trudnościami z zasypianiem, częstym wybudzaniem się lub budzeniem zbyt wcześnie. Bywa, że mimo normalnej ilości snu chory ma subiektywne poczucie niewyspania i odczuwa dokuczliwą senność w ciągu dnia;

- hipersomnia - to nadmierna senność, występująca mimo przesypiania nocy, powodująca napady snu niezależnie od miejsca i pory dnia;

- narkolepsja - oprócz nadmiernej senności i napadów snu u chorego pojawia się paraliż przysenny i omamy w fazie zasypiania i przebudzania się.

Parasomnia polega na występowaniu zaburzeń podczas samego snu lub w trakcie budzenia się i zasypiania. Zalicza się tu m.in. koszmary senne i lęki nocne, somnambulizm (lunatykowanie), bruksizm (zgrzytanie zębami).

Problemy ze snem, niezależnie od ich charakteru, mają znaczący wpływ na sprawność psychofizyczną, powodują zaburzenia nastroju, spadek koncentracji, osłabiają odporność. Mogą zwiększać ryzyko wystąpienia innych chorób - depresji, nadciśnienia, schorzeń układu pokarmowego.

Choć w wielu przypadkach nieodzowne będzie leczenie farmakologiczne, walkę o dobry sen należy rozpocząć od właściwej higieny snu - śpijmy w wygodnym łóżku, do którego kładziemy się zrelaksowani, zadbajmy o ciszę i odpowiednią temperaturę w sypialni. 

Unikanie używek i obfitych posiłków wieczorem z pewnością zwiększy nasz komfort snu i poprawi samopoczucie w ciągu dnia.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Zobacz również

  • Jazda na rower

    Tyle ciągle piszemy, że ruch to zdrowie. A ponieważ wreszcie zaczyna robić się ciepło, zachęcamy do rowerowej aktywności. więcej