Wybierz sok dla siebie

To prawdziwa bomba witaminowa, która przyda się każdej z nas.

Owoce i warzywa są pełne witamin i minerałów. Co gdy nie mamy ich pod ręką? Wyjście jest jedno – pijmy soki. Przyjrzyjmy im się bliżej, jakie zawierają cenne związki i minerały.

Mnóstwo witamin

Prowitamina A - to inaczej beta-karoten. Wystarczy szklanka soku z marchwi, marchwiowo-owocowego, by zapewnić dzienną dawkę witaminy A (800 µg) lub beta-karotenu. Poprawia wzrok, chroni przed szkodliwym promieniowaniem UV.

Reklama

Witamina C – sięgamy po nią wtedy, gdy jesteśmy narażeni na przeziębienie. Wzmacnia odporność, układ nerwowy, zapobiega zmęczeniu. Szklanka soku pomarańczowego i grejpfrutowego pokrywa zapotrzebowanie na tę witaminę w 60–70 proc. Sięgaj po nie podczas intensywnej pracy umysłowej.

Witamina E – to tzw. przeciwutleniacz, który spowalnia starzenie, zapobiega miażdżycy. Zawierają ją soki marchwiowe i wielowarzywne z zielonymi warzywami, np. brokułami.

Kwas foliowy (tzw. foliany) – zwiększa odporność i jest niezbędny do wytwarzania krwi. Powinny go przyjmować m.in. przyszłe mamy. Szklanka soku z buraków dziennie zapewni jego wymaganą dawkę (200 µg).

Mikroelementów

Potas – niezbędny dla mięśni i nerwów. Reguluje poziom minerałów, obniża ciśnienie. Szklanka soku pomidorowego czy marchwiowego dostarcza 25 proc. dziennego zapotrzebowania na potas (500 mg). Zawierają go też soki pomarańczowe, grejpfrutowe, jabłkowe, z porzeczek, bananów.

Inne minerały: wapń, fos for, magnez – wzmacniają kości, zęby i nerwy. Dostarczają ich soki z pomarańczy, grejpfrutowe, winogronowe, warzywne (np. ze szpinakiem, brokułami).

Ważnych substancje

Likopen – najpotężniejszy z przeciwutleniaczy, zapobiega starzeniu się. Zawiera go m.in. sok pomidorowy. Pij go więc szklankę dziennie.

Polifenole – zwalczają wolne rodniki. Obniżają cukier we krwi i ciśnienie. Najlepszy jest mętny sok jabłkowy.

Błonnik – reguluje pracę układu pokarmowego, poprawia pracę jelit, zapobiega zaparciom. Jego głównym źródłem są produkty zbożowe oraz soki. Zawierają one tzw. pektyny, czyli rozpuszczalny błonnik. Ogranicza on wchłanianie cukrów i obniża poziom złego cholesterolu. Pijmy więc soki mętne pomarańczowe, grejpfrutowe, jabłkowe. A także pomidorowe, warzywne oraz warzywno-owocowe.

Jaki wybrać?

Mętne soki zawierają dużo drobinek miąższu. Produku je się je z dojrzalszych owo- ców lepszej jakości. Mają 4-5–krotnie większą (niż klarowne) zdolność wymiatania wolnych rodników.

Klarowne soki (np. z jab łek) posiadają mniej pektyn i witaminy C. Są uboższe aż o 90 proc. o polifenole, w tym aktywne flawonoidy. Podczas procesu klarowania dodaje się bowiem do nich żelatynę, tzw. bentonit i zol krzemionkowy, co pozbawia je cennych substancji.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Chwila dla Ciebie

Zobacz również

  • POLECAMY PASTYLKI KOLAGENOWE:  KOLAGENCITO - Reutter

    Niedobór kolagenu dla organizmu oznacza pogorszenie wyglądu i zdrowia - poza bólami stawów i osłabieniem kości, dochodzi do zwiotczenia mięśni, pojawienia się cellulitu, zmarszczek. Sukcesywnie... więcej