Wolę miód niż cukier

Na rynku istnieje wiele zamienników zgubnego białego cukru. Które wybrać?

Reklama

Cukier bywa nazywany „białą śmiercią”. Jego spożycie powoduje m.in. obniżenie odporności, podnosi poziom cholesterolu, przyspiesza starzenie skóry, przyczynia się do miażdżycy, owrzodzenia jelita grubego czy cukrzycy typu drugiego. 100 g cukru dostarcza organizmowi 400 kcal (1 łyżeczka – 20 kcal). W dodatku są to tzw. puste kalorie, czyli o znikomej wartości odżywczej. Czym więc powinnyśmy zastąpić biały cukier?

Brązowy lepszy?

To nic innego jak biały cukier z buraka cukrowego tylko z dodatkiem brązowej melasy. Kaloryczność brązowego i białego cukru jest ta sama. Za to brązowy kosztuje 3 razy tyle, co biały.

Albo trzcinowy?

Produkowany jest z trzciny cukrowej. Nie jest poddawany oczyszczaniu, więc zawiera m.in. żelazo, magnez, potas, wapń. Brązowy kolor zawdzięcza melasie. Niestety, cukier ten ma porównywalną wartość kaloryczną do cukru białego: 370 kcal w 100 g.

Melasa

To ciemna, gęsta substancja powstająca podczas produkcji cukru trzcinowego i buraczanego. Jest słodsza niż cukier i ma mniej kalorii: 290. Zawiera dużo żelaza, a także m.in. magnez, potas, wapń, miedź, chrom, cynk i witaminy z grupy B.

Syrop z agawy

Ma smak i konsystencję podobną do miodu. Zawiera 310 kcal w 100 g, jednak jest słodszy od białego cukru, więc można użyć go mniej. Posiada niski indeks glikemiczny, czyli nie podnosi gwałtownie poziomu glukozy we krwi. Trzeba jednak kupować syropy z agawy tylko ze sprawdzonych źródeł, ponieważ istnieje wiele wysokoprzetworzonych podróbek.

Cukier z brzozy

Nazywany ksylitolem. 100 gram zawiera 240 kcal. Pozyskiwany jest zwykle z kory brzozy fińskiej. Ma niski indeks glikemiczny i słodkość równą cukrowi. Należy wybierać ksylitol jak najmniej przetworzony. Uwaga: spożycie dużej ilości ksylitolu może skończyć się biegunką.

Stewia

Stewia jest 250 razy słodsza od cukru. Można ją kupić w formie tabletek. 1 pastylka ma jedynie 0,15 kcal i wystarczy do osłodzenia dużego kubka herbaty czy kawy. Nie każdy jednak lubi „metaliczny” smak stewii.

Słodziki

To syntetyczne substancje, które mają minimalną lub zerową kaloryczność i są bardzo słodkie. Ich przeciwnicy wskazują, że mają działanie rakotwórcze. Na razie jednak nie są znane skutki długotrwałego stoso- wania syntetycznych słodzików.

Miód

Fakt, zawiera 304 kcal w 100 g, ale za to jest słodszy od cukru, więc używamy go mniej. Co więcej, jest wolniej trawiony niż cukier, a do tego zawiera jod, fosfor, magnez, żelazo, witaminy z grupy B i witaminę C. Należy jednak kupować tylko naturalne miody i uważać, aby słodzić nimi płyny, których temperatura nie przekracza 60ºC. Inaczej jego właściwości zdrowotne ulegną zniszczeniu.

Słodycz, która niesie korzyści:

Naturalny miód hamuje rozwój drobnoustrojów, przez co wzmaga działanie układu odpornościowego. Działa też przeciwbólowo i regenerująco, a dzięki neutralizowaniu leków i używek – odtruwająco. Przyspiesza również przemianę materii, łagodzi zapalenie spojówek. Co więcej, zmniejsza napięcie nerwowe, a to wpływa na poprawę samopoczucia i snu.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Chwila dla Ciebie
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Picie wody stanowi fundament zdrowego stylu życia. Jednak wiele kobiet sobie tego nie uzmysławia. Nie wiemy, ile wody dziennie powinnyśmy spożywać, zapominamy o jej regularnym piciu, a w efekcie... więcej