Witaminy A, D, E i K. Na co wpływają?

Uwaga – witaminy A, D, E i K rozpuszczają się w tłuszczach i można je przedawkować! Gdzie je znajdziesz i za co odpowiadają, zdradza doświadczona specjalistka z poradni.

Reklama

Witamina D

✔ FUNKCJE: ułatwia wchłanianie wapnia i fosforu, stoi na straży mocnych kości oraz zdrowych zębów. Korzystnie wpływa też na stan psychiczny, a także wzmacnia odporność m.in. na choroby zakaźne (np. gruźlicę).

✔ WYSTĘPOWANIE: ryby: śledzie, szprotki, makrele, łosoś; wątroba cielęca, wieprzowa i wołowa, żółtka jaj, masło, ser żółty.

✔ SYGNAŁY ŚWIADCZĄCE O JEJ NIEDOBORACH: słabe kości, próchnica, zły nastrój, wzmożona potliwość.

Witamina E

✔ FUNKCJE: odgrywa rolę antyutleniacza. Przeciwdziała mutacjom komórek, które mogłyby doprowadzić np. do powstania nowotworu. Pomaga utrzymać prawidłowe funkcje mózgu, wpływa na wydzielanie insuliny, utrzymując prawidłowe stężenie cukru we krwi. Zapobiega chorobom serca, zmniejsza ryzyko zawału i powstania miażdżycy. Działa ochronnie na narząd wzroku, wspomaga płodność.

✔ WYSTĘPOWANIE: olej słonecznikowy, kukurydziany oraz z pestek winogron, tran, orzechy włoskie, migdały, jajka, szpinak, awokado, czosnek, kiełki.

✔ SYGNAŁY ŚWIADCZĄCE O JEJ NIEDOBORACH: wysuszona, cienka, łuszcząca się skóra, skłonność do przebarwień, problemy z układem krążenia.

Witamina A

✔ FUNKCJE: zapewnia dobry wzrok i chroni organizm przed działaniem wolnych rodników. Wzmacnia odporność organizmu, obniża poziom złego cholesterolu (LDL), wspomaga pracę tarczycy.

✔ WYSTĘPOWANIE: ryby morskie, tran, wątroba wołowa oraz wieprzowa, żółtka jaj, naturalne masło, oleje roślinne, szpinak, jarmuż, dynia, marchew.

✔ SYGNAŁY ŚWIADCZĄCE O JEJ NIEDOBORACH: ropienie oczu, zaburzenia widzenia po zmroku, wysypka skórna, zmniejszony apetyt oraz podatność na infekcje, a także zaburzenia miesiączkowania oraz problemy z zajściem w ciążę.

Witamina K

✔ FUNKCJE: odpowiada za prawidłowe krzepnięcie krwi, utrzymywanie prawidłowej gęstej struktury kości i szybszy powrót do zdrowia po urazach, złamaniach. Naukowcy podejrzewają, że może również chronić przed osteoporozą, a także hamować rozrost komórek nowotworowych w całym organizmie.

✔ WYSTĘPOWANIE: lucerna, szpinak, wszystkie odmiany kapusty, kalarepa, marchew, pomidory, groch, truskawki, ser żółty, żółtka jaj.

✔ SYGNAŁY ŚWIADCZĄCE O JEJ NIEDOBORACH: wzmożona skłonność do tworzenia się siniaków na całym ciele, krwotoki zewnętrzne, trudności z zatamowaniem krwawienia.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Super TV

Zobacz również

  • Stawy i mięśnie w lepszej formie

    Dokucza łokieć, trudno jest zgiąć palce, a zejście po schodach sprawia trudność, bo bolą kolana... Wiele osób narzeka na takie dolegliwości. Na szczęście jest wiele sposobów, by im zaradzić. więcej