Wakacje. Zasady, dzięki którym bezpiecznie dotrzesz do celu

Zgodnie z zegarem biologicznym wiosna i wczesne lato to czas zbierania sił, najlepszy moment na wypoczynek. Tak dowodzą naukowcy z Wydziału Fizjologii Uniwersytetu Manchesterskiego. Dlatego kto tylko może, korzysta z ładnej pogody i wyjeżdża, by rozkoszować się przyrodą, na działce, nad morzem, w górach.

Uwaga na pogodowe pułapki wczesnego lata

Reklama

Zacznij od ustawienia oparcia. Powinno ono znajdować się w pozycji pomiędzy pionem a niewielkim odchyleniem ku tyłowi. Kąt pochylenia uzależniony jest indywidualnie od kształtu ciała, a więc kręgosłupa. Oparcie w swojej nazwie zawiera istotę swojej funkcji – powinno podpierać ciało w pozycji dla niego najbardziej naturalnej i komfortowej. Po prostu umość się w fotelu i użyj wszystkich pokręteł, aby ustawić go tak, by był dla ciebie wygodny.

Fotele w niektórych samochodach można ustawić tak, że podpierają plecy w odcinku lędźwiowym. Jeśli twój pojazd nie jest wyposażony w taką funkcję, podłóż pod plecy poduszkę lub specjalny wałek. Zagłówek jest po to, by podpierał i odciążał kręgosłup w odcinku szyjnym. Ustaw go tak, aby „obejmował” potylicę, nie wystawał nad głową i nie znajdował się za blisko karku. Przysuń (lub odsuń) fotel na taką odległość, aby stopy na pedałach nie były ustawione pod zbyt ostrym kątem. Zapobiegnie to zbytniemu puchnięciu nóg.

Jeśli zauważysz pojawienie się opuchlizny, zatrzymaj się i usiądź z nogami w górze na 15 minut. Kiedy wsiadasz do samochodu, sprawdź, czy wszystko, co potrzebne w czasie jazdy, masz pod ręką. Gdy jesteś unieruchomiona pasami, nie możesz swobodnie odwracać się, schylać. Jeśli nagle spróbujesz – możesz poczuć ból pleców. Gdy podczas podróży pojawią się dolegliwości, np. ból pleców, zatrzymaj samochód. Jeśli możesz – wyjdź i spróbuj wyszukać ręką najbardziej dokuczliwe miejsce.

Rozmasuj je, ugniataj kciukiem, jednocześnie oddychając swobodnie, aby nie napinać dodatkowo ciała. Jeśli ból stanie się tak silny, że uniemożliwi prowadzenie samochodu, zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu (najlepiej na parkingu), abyś mogła wygodnie się położyć w samochodzie. Taki kilkuminutowy wypoczynek często wystarcza, by ból minął.

Ból w czasie jazdy

Zanim siądziesz za kierownicą, zastanów się, jaka część ciała najszybciej zaczyna sprawiać ból podczas prowadzenia auta. Przyczyną bólu może być źle ustawiony fotel. Kiedy siadamy, kręgosłup – bez względu na swój kształt – znajduje się w tzw. stanie statycznego obciążenia.

Jego efekty potęgowane są drganiami pojazdu oraz bezruchem. Zmienia się rozkład sił stabilizujących plecy, a przez to obciążenie przechodzi na więzadła, torebki stawowe, skórę, powięzie. Te niezwykle wrażliwe struktury mogą w niesprzyjających warunkach powodować silny ból. Aby temu zapobiec, trzeba przystosować do siebie fotel kierowcy.

Jeśli masz żylaki, zauważyłaś u siebie niekiedy opuchnięcie i drętwienie nóg, masz nadwagę, stosujesz terapię hormonalną, palisz papierosy – w podróży musisz zadbać szczególnie o swoje nogi.

Dużo pij!

Woda rozrzedza krew i nie dopuszcza do zatorów. Jeśli będziesz dużo pić, często będziesz musiała korzystać z toalety. To okazja, żeby zrobić przerwę w podróży i nie siedzieć w bezruchu.

Prostuj nogi. Poruszaj palcami stóp, w czasie przerw zataczaj kółeczka nogami. Na postoju napinaj mięśnie łydek i masuj je: od kostek do kolan. Możesz użyć specjalnego żelu, np. z rutyną lub wyciągiem z kasztanowca lub żywokostu.

Zadbaj o lekkie, obszerne ubranie, nie zakładaj skarpet ani podkolanówek ze ściągaczami. Zamiast nich wybierz specjalne rajstopy lub podkolanówki przeciwżylakowe (kupisz w aptece).

Gdy masz nadciśnienie, sprawdź leki, które przyjmujesz na co dzień. Niektóre mogą bowiem powodować osłabienie, zmęczenie, nudności, zawroty głowy. Dlatego przed podróżą warto skonsultować się z lekarzem, ustalić jakie le- ki są bezpieczne i w jakiej dawce. Jeśli chorujesz na cukrzycę, nie ruszaj się z domu bez lekarstw lub insuliny, a także bransoletki albo karty z informacją o chorobie.

Co dwie godziny rób przerwę na mały posiłek. Przestrzegaj ściśle pór przyjmowania insuliny. Jeśli mimo wszystko nagle poczujesz się gorzej, zjedź w bezpieczne miejsce. Odpocznij, zmierz poziom cukru we krwi (po ok. 20 mi- nutach). Dopiero wtedy siądź za kierownicą.

Podczas podróży nie ustawiaj klimatyzacji na bardzo niską temperaturę, ponieważ może ona spowodować nie tylko przeziębienie (wywołane nagłą zmianą temperatur), ale także np. zapalenie nerwu trójdzielnego (tzw. przewianie).

Z tego samego powodu unikaj robienia w samochodzie przeciągu, czyli otwierania wszystkich okien naraz. Lepiej nie podróżować nocą, mimo że jest chłodniej i mniejszy ruch na drogach. Zakłócenie rytmu dobowego powoduje kłopoty z koncentracją i może być przyczyną wypadku. Jeśli jesteś zmęczona, nawet nie poczujesz, kiedy zaśniesz na kilka sekund, a tyle wystarczy, żeby np. zjechać na przeciwległy pas. Pamiętaj, że picie kawy czy słuchanie radia nie pomoże na zmęczenie.

Kiedy można prowadzić po alkoholu?

Nie ma uniwersalnego obliczenia, które pozwala stwierdzić z całą pewnością, ile czasu musi upłynąć od spożycia alkoholu, aby można bezpiecznie prowadzić pojazd. Nie ma też skutecznych sposobów na przyspieszenie spalania alkoholu w orga nizmie, nie pomoże długi sen, zimny pry sznic, obfity posiłek, kawa.

Specjaliści radzą, aby trzymać się zasady: „Piłeś wczoraj – nie jedź dzisiaj”. Trzeźwość zawsze można sprawdzić za pomocą alkomatu (np. jednorazowego, ok. 5 zł).

Rób przerwy w podróży i ćwicz

1. Rozciągaj mięśnie nóg. Oprzyj wyprostowaną nogę o otwarty bagażnik samochodu, ławkę, pień drzewa itp. Nachylaj się, do nogi, lekko naciskając rękoma na udo. Następnie stań prosto. Jedną nogę chwyć z tyłu za stopę i przyciągnij do pośladków. Kolana trzymaj blisko siebie (kolana ugiętej nogi nie wysuwaj do przodu ani w bok). Wytrzymaj 5-10 sekund. Odpocznij. Teraz druga noga. Powtórz 5 razy. Ćwiczenie jest prawidłowo wykonane, jeśli czujesz jak mięśnie uda się napinają.

2. Masuj kark. Jedną rękę połóż na karku, u podstawy szyi, drugą na czole. Dłonią leżącą na karku naciskaj dość mocno do przodu, a dłonią położoną na czole – do tyłu przez co najmniej 10-15 sekund. Odpocznij 10 sekund. Powtórz 5 razy.

Złap mięśnie z tyłu szyi i pociągnij do góry (szczyp). Powtórz 5-8 razy.

3. Rozluźnij nadgarstki i biodra. Zataczaj dłońmi kółka, najpierw na zewnątrz, potem do wewnątrz przez minutę. Zrób przerwę. Następnie chwyć jedną ręką palce drugiej i rozciągaj nadgarstki w górę i w dół przez minutę. Strzepnij dłońmi. Stań prosto, w lekkim rozkroku, dłonie połóż na biodrach, przez minutę zataczaj biodrami niewielkie kółka, najpierw w lewo, potem w prawo.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Świat & Ludzie

Zobacz również

  • Bez obaw zdejmuj buty

    Jesienią i zimą wiele godzin nosimy ciężkie, zabudowane obuwie. To sprawia, że skóra stóp nie oddycha i pojawia się nieprzyjemny zapach. więcej