Skutecznie łagodzimy bóle pleców

Latem łatwo je przeciążyć, choćby pracując w ogrodzie, robiąc porządki domowe czy...zdobywając górskie szlaki. Na szczęście są sposoby, by szybko wrócić do formy.

Reklama

Postaraj się tak wykonywać codzienne czynności, by nie przeciążały znowu pleców i nie szkodziły kręgosłupowi. Najważniejsze jest odpowiednie dźwiganie ciężkich przedmiotów – najlepiej przesuwaj je po podłodze, a jeśli już musisz je podnieść, to zawsze miej przy tym ugięte nogi, proste plecy i napięty, mocny brzuch. Nigdy nie wyginaj pleców w pałąk, bo wtedy obciążenie rośnie nawet kilkukrotnie.

Generalna zasada na czas domowych porządków: unikaj pochylania się z zaokrąglonymi plecami (np. podczas odkurzania, zamiatania). Zawsze trzymaj się prosto (co zapewni ci np. odpowiednio długa rura).

Ćwiczenia

Mogą być pomocne przy bólu o umiarkowanym (ale nie dużym) nasileniu. Świetnie też sprawdzają się jako profilaktyka – rozluźniają, uelastyczniają i wzmacniają mięśnie.

Skłony głowy

Są polecane gdy przez wiele godzin trzymasz głowę w jednej pozycji i napinasz mięśnie szyi. Stań prosto. Powoli pochyl głowę do przodu. Następnie wróć do pozycji wyjściowej i powoli przesuń głowę do tyłu. Powtórz kilka razy. Podobnie pochylaj głowę w prawo i w lewo (zawsze powoli).

Rozciąganie grzbietu

Jest zbawienne dla całego kręgosłupa i pleców. Uklęknij na podłodze z piętami pod pośladkami. Następnie pochyl się do przodu i wyciągnij całą górną część ciała (spróbuj jak najmniej odrywać pośladki od pięt). Głowa powinna znajdować się między ramionami, a palce dłoni sięgać jak najdalej w przód (pozycja na zdjęciu). Wytrzymaj min. 30 sek.

Wiszenie na drążku

Warto postarać się w domu o taki przyrząd! Umocowany w drzwiach drążek chwyć dłońmi i postaraj się swobodnie zwisać przez min. 10 sek.

Lecznicze napary i soki

Mogą być źródłem składników przeciwbólowych, a także przeciwzapalnych i chroniących przed zmianami zwyrodnieniowymi kręgosłupa.

Herbatka z wiązówki błotnej

To ziółko jest niczym aspiryna – zawiera związki salicylowe, które łagodzą dolegliwości, nie podrażniając przy tym żołądka. Łyżkę ziela zalej szklanką wrzątku, gotuj 5 min i odstaw na 10. Pij 2–3 razy dziennie po jedzeniu.

Napar z hakorośli

Działa nie gorzej od przeciwzapalnych środków sterydowych. Łyżkę suszu zalej 300 ml wrzątku i odstaw na noc; gotuj wolno 10 min. Pij w 3 porcjach przed posiłkami.

Napój różany Dzika róża to skarbnica przeciwzapalnej witaminy C. Łyżkę owoców zalej szklanką wrzątku, przykryj na 5 min; odcedź. Pij 2–3 razy dziennie.

Sok z wiśni

Pełno w nim ochronnych przeciwutleniaczy. Pij sok cierpki, świeżo wyciskany.

Imbir

Przyspiesza regenerację mięśni. Świeże plasterki dodawaj do herbaty albo soku.

Kąpiele ziołowe

Z krwawnikiem

Pomoże ci na mikrourazy, o jakie łatwo m.in. gdy często stoisz lub siedzisz skręcona. 200 g suszonego ziela zalej 5 l zimnej wody i przykryj na 12 godz.; pod grzej i przecedź; wlej do wanny z ciepłą wodą. Zanurz się na 20 min.

Z oregano

Jest polecana przy przeciążeniu mięśni, np. pracą w ogrodzie. 100 g suszu zagotuj w litrze wody; odcedź i wlej do wanny. Czas kąpieli: 10 min.

Lawendowa

Uniwersalna. 10 kropli olejku lawendowego wlej do pustej wanny i puść silny strumień gorącej wody (olejek dobrze się w niej rozprowadzi). Zanurz się na 10 min.

Orzechowo–świerkowa

Świetna na sztywny kręgosłup! Po 500 g liści orzecha włoskiego i topoli, 2 kg igliwia świerku, 50 g liści mięty zalej 3 l wody na 2–3 godz; przykryj i podgrzewaj 10 min; odcedź, wlej do kąpieli i zanurz się na 15 min.

Pokrzywowa

Na zwyrodnienie. 3 garście świeżych liści pokrzywy zalej 2 l wody i wolno ogrzewaj 10 min; odcedź. Czas kąpieli: 10 min.

Kąpiele z leczniczymi kryształkami

Te uzdrawiające możesz stosować co 2–3 dni przez kilka tygodni. Pamiętaj, by zawsze najpierw dokładnie umyć się pod prysznicem. Dzięki temu lecznicze składniki będą mogły lepiej wniknąć w skórę. Po kąpieli odpocznij przez min. godzinę.

0,5–5 kg (w zależności od informacji na ulotce) specjalnej soli (np. jodowobromowej Iwonickiej) wsyp do wody o temp. 35–39ºC. Zanurz się na 10 min (kolejne razy – 20–30 min).

Okłady

To prosty sposób, by rozgrzać tkanki, poprawić w nich krążenie i pobudzić procesy samoleczenia. Uwaga! Ciepłych nie wolno stosować, gdy występuje obrzęk (wtedy lepsze jest chłodzenie).

Z płatków owsianych

Jest pomocny, bo dobrze trzyma ciepło. Do 3 łyżeczek płatków dodaj po 3 łyżeczki suszonych kwiatów kasztanowca oraz liści babki lancetowatej (jeśli ból obejmuje znaczną część pleców, np. cały odcinek lędźwiowy, proporcjonalnie zwiększ ilość składników); wymieszaj na papkę z gorącą wodą; mieszaninę przenieś na rozłożoną gazę; przyłóż do bolącej okolicy, przykryj folią i trzymaj przez ok. 45 min.

Z gorczycy

To taka minipoduszka elektryczna – idealna np. na bolący kark. Ziarna białej gorczycy wsyp do lnianego woreczka i ogrzewaj w piekarniku (powinien zrobić się mocno ciepły, ale nie parzący). Woreczek ułóż na karku i trzymaj, dopóki będzie ciepły.

Z borowiny Ten leczniczy torf może bardzo pomóc plecom, zarówno mięśniom, jak i kręgom. Leczniczą papkę z kostki borowinowej przygotuj i nałóż zgodnie z instrukcją na opakowaniu.

Z macierzanki

Doskonały na przeciążone mięśnie! 5 łyżeczek suszu zalej szklanką wrzątku i gotuj 3 min; odstaw na 10 min. Mieszankę w ściereczce przyłóż na 15 min.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Tekst pochodzi z magazynu

Tina
Więcej na temat: