Siemię lniane na odporność

Nie tylko reguluje pracę układu pokarmowego, ale nawet zapobiega przeziębieniom

Nasiona lnu zwyczajnego mają wiele wartości leczniczych. Dobroczynnie wpływają na organizm. A wszystko to dzięki dużej ilości cennych składników.

Na cholesterol

Są one źródłem kwasów tłuszczowych omega-3. Obniżają cholesterol i zapobiegają miażdżycy. Korzystnie wpływają na układ krążenia, rozszerzają naczynia krwionośne i zmniejszają ryzyko nadciśnienia. Mają też w składzie kwas alfa-linolenowy, który odpowiada za transport tłuszczów. Zapobiegają zakrzepom i poprawiają skład surowicy krwi.

Osłona błony śluzowej

Reklama

Nasiona lnu pod wpływem wody wytwarzają śluz o konsystencji żelu. Osłania on błonę śluzową przełyku i żołądka, chroni przed szkodliwymi substancjami. Koi i łagodzi podrażnienia. Nie tracąc lepkości, przesuwa się do jelita grubego, gdzie też utrudnia wchłanianie toksycznych związków.

Poza tym dzięki obecności błonnika siemię działa korzystnie na układ pokarmowy i go reguluje. Pęcznieje w jelicie grubym, przyspiesza jego ruchy i ułatwia wypróżnianie.

Na nerwy i menopauzę

A to wszystko dzięki lignanom, czyli przeciwutleniaczom, w które bogate jest siemię lniane.

Wpływają one zbawiennie na układ nerwowy. Zwalczają szkodliwe wolne rodniki i regulują gospodarkę hormonalną. Uzupełniają niedobór hormonów w okresie menopauzy.

Zmniejszają ryzyko zachorowania na tzw. nowotwory hormonozależne (jajnika, piersi i macicy).

Wzmacnia organizm

Siemię jest też źródłem witamin E, B1, B6, kwasu foliowego, fosforu, selenu, cynku, magnezu, żelaza. Są one niezbędne do funkcjonowania wszystkich komórek.

Razem z kwasami omega-3 chronią nas przed infekcjami, uszkodzeniami, aktywizują ciała odpornościowe.

Łagodzą choroby z tzw. autoagresji: reumatoidalne zapalenie stawów, zapalenie jelita, astmę, łuszczycę, atopię, popękaną skórę. Wspierają leczenie kaszlu i zapalenia oskrzeli.

Jak je stosować?

Kupujmy siemię w całych ziarnach (niezmielone), bo związki w nich zawarte szybko się utleniają. Mielimy je dopiero przed spożyciem i trzymamy w szczelnym pojemniku w temperaturze pokojowej.

Na wzmocnienie: łyżkę siemienia zalewamy szklanką wrzątku, parzymy 15 minut i pijemy dwa razy dziennie.

Z kolei olej lniany trzymamy w lodówce, bo ma krótki termin ważności. Stosujemy go na odparzenia i inne zmiany skórne jako środek kojący.

W walce z infekcjami

Za naszą odporność odpowiada układ immunologiczny, którego elementem są ko mórki odpornościowe, m.in. limfocyty T. Krążą po organizmie w krwioobiegu i niszczą bakterie, wirusy i grzyby. Odporność zwięk szają też np. kwasy omega-3 i witamina C, które wzmacniają błony komórkowe. Utrud niają dotarcie drobnoustrojów do wnętrza komórek i naprawiają powstałe uszkodzenia.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Chwila dla Ciebie

Zobacz również

  • Trend na naturalność i ekologię wdziera się z wielka siłą w coraz więcej obszarów naszego życia. Wpływa nie tylko na nasz sposób odżywiania się, ale także na to jak sprzątamy, czego unikamy (np.... więcej