Rośliny strączkowe dobre na anemię

Rośliny strączkowe mają unikalne właściwości zdrowotne, warto więc spożywać je raz w tygodniu. Jedz częściej, jeśli masz problem z przyswajaniem żelaza.

Specjaliści z dziedziny żywienia zaliczają fasolę i pozostałe rośliny z tej grupy do tzw. żywności funkcjonalnej. W jaki sposób korzystnie wpływają one na organizm?

1. Obniżają ciśnienie

Są świetnym źródłem potasu, który wpływa na prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi i zapobiega arytmii. Udrażnia naczynia krwionośne i umożliwia krwi swobodniejszy i wolniejszy przepływ.

Reklama

Najwięcej potasu zawierają biała fasola (1188 mg/100 g) oraz groch (937 mg/100g). Warzywa strączkowe zawierają też dużo błonnika. A zatem gdy często je spożywasz, obniżasz poziom złego cholesterolu LDL.

Dzięki temu możesz zapobiec i spowolnić rozwój miażdżycy naczyń krwionośnych.

2. Dla sprawnego mózgu i sprężystych mięśni

Rośliny z grupy strączkowych obfitują w białko (najwięcej ma go soja, potem groch i fasola) i witaminy z grupy B. Ważna jest zwłaszcza tiamina, która usprawnia pracę układu nerwowego, a co za tym idzie poprawia pamięć, zdolność i szybkość logicznego myślenia oraz zapobiega depresji.

Białko roślinne jest wprawdzie trudniej wchłaniane przez organizm niż zwierzęce, jednak strączki mają go więcej (soja aż 45 procent, a mięso 12).

Wspomagają budowę mięśni, hormonów, enzymów. Roślin strączkowych nie powinno zabraknąć szczególnie w diecie wegetarian.

3. Cukier w dół

Strączki mają niski indeks glikemiczny (IG), co oznacza, że po ich spożyciu bardzo powoli podnosi się poziom cukru we krwi. Najniższe IG mają: soja (18), fasola czarna (20) a ponadto fasola mung (31).

Wyższy zaś indeks cechuje fasolę nerkową(52) i groszek z puszki (66).

Fasola, ciecierzyca, groch, bób czy soczewica, dzięki zawartości dużej ilości błonnika i niskiemu indeksowi glikemicznemu, nie tylko obniżają stężenie cukru, ale wspomagają również proces odchudzania. Po ich zjedzeniu na długo pozostaje uczucie sytości.

4. Żelazo w górę

Strączkowe to bogate źródło tego pierwiastka. Te o barwie zielonej obfitują też w kwas foliowy, niezbędny do jego wchłaniania. Soczewica i groszek powinny się więc znaleźć w diecie osób mających skłonność do anemii.

W przypadku obficie miesiączkujących kobiet szczególnie zalecane są fasola i ciecierzyca. Zaletą roślin strączkowych (fasoli, soi) jest zawartość izoflawonów. Związki te obniżają ryzyko zachorowania na raka, bo hamują wzrost i namnażanie się zmutowanych komórek.

5. Odkwaszają organizm

Są dowody na właściwości alkalizujące działanie strączków. Oznacza to, że związki w nich zawarte neutralizują nadmiar kwasów w organizmie (najsilniej biała fasola).

Działają moczopędnie (czarna fasola), wspomagając nerki. Napary z fasoli czarnej oraz azuki mają skuteczne działanie przeciwobrzękowe oraz zapobiegają zatrzymywaniu wody w tkankach (otyłości wodnej).

6. Gdy boli brzuch

Jedzenie roślin strączkowych nie służy osobom z zaburzoną florą bakteryjną jelit. Aby zapobiec wzdęciom i gazom, dodawaj do dań nasiona kopru włoskiego, cząber albo kminek.

Nie tylko ułatwiają one trawienie strączków, ale też hamują tworzenie się gazów.

Ekspert radzi - dr Igor Maciąg, specjalista urolog

W razie uciążliwych wzdęć rośliny strączkowe zastępuj fasolką szparagową – jest lekkostrawna, a równie korzystna dla zdrowia. Warto spożywać ją w mrożonkach, bo nie traci wartości odżywczych.

Suszone ziarna fasoli i soczewicy gotuj po 12-godzinnym namaczaniu oraz odlaniu wody, w której się moczyły. Wówczas działanie wzdymające jest dużo słabsze.

Do zadań specjalnych

Zielony groszek pomaga w pozbyciu się zaparć i skurczów. Poprawia funkcjonowanie śledziony, trzustki i woreczka żółciowego.

Soja zawiera wapń, siarkę, fosfor i witaminy B, C, K, PP. Ma działanie antymiażdżycowe. Zwiększa ilość estrogenów we krwi i chroni kości.

Czarna fasola wspomaga funkcjonowanie układu rozrodczego.

Fasola biała zawiera wit. A, B, PP, cynk, żelazo, ważne dla skóry.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Na żywo

Zobacz również