Proste sposoby, które pomogą unikać chemii

Wolne od chemicznych dodatków (pestycydów i azotanów) są tylko warzywa i owoce ekologiczne. Jeśli kupujemy produkty bez certyfikatu gwarantującego ekologiczną uprawę, nie sięgajmy po tzw. nowalijki.

Szklarniowe truskawki, rzodkiewki czy buraczki zawierają więcej azotanów niż gruntowe, bo są bardziej narażone na zarażenie szarą pleśnią. Lepiej też kupować warzywa i owoce na wagę lub w pęczkach, bo paczkowane są dodatkowo konserwowane. W domu zawsze trzeba je starannie myć, bo usuwamy w ten sposób większość pestycydów. Niektórzy preferują moczenie w wodzie z sodą.

Reklama

To dobry sposób na drobnoustroje, na chemię skuteczniej działa mycie pod bieżącą wodą. Warzywa i owoce ze skórką, np. pomidory czy jabłka, lepiej obierać, bo azotany gromadzą się głównie w niej. Warzyw nie przechowujmy w plastikowych torbach. Twarde trzymajmy w lodówce luzem, a sałatę po umyciu i osuszeniu zawińmy w lnianą ściereczkę.

dr hab. Ewelina Hallmann, SGGW, Zakład Żywności Ekologicznej

To mit, że ciemnozielone sałaty zawierają więcej chemii niż jasne. To tylko kwestia odmiany! Nie bójmy się kupować tych o ciemniejszych liściach, bo są znacznie bogatsze w chlorofil i magnez niż jaśniejsze.

Gruntowe warzywa mają mniej azotanów niż szklarniowe.

Sałatki lepiej przyrządzać tuż przed spożyciem, bo w pokrojonych warzywach i owocach witamina C ulega rozkładowi. Proces ten przyspiesza askorbinaza, enzym, który jest w świeżych ogórkach.

Lepiej nie łączyć ich z warzywami bogatymi w witaminę C (np. pomidorami, papryką). Jeśli to zrobimy, zakwaśmy sałatkę sokiem z cytryny, bo askorbinaza nie działa przy niskim pH.

Witamina C i kwas foliowy rozpuszczają się w wodzie, więc lepiej jest gotować warzywa na parze. Jeśli gotujemy w wodzie, to użyjmy jej jak najmniej i zalejmy warzywa (także ziemniaki!) wrzątkiem.

Nie podgrzewajmy kilkakrotnie warzywnego posiłku. Lepiej schłodzić go od razu po przygotowaniu i potem przygrzewać tylko akurat potrzebną porcję.

Unikajmy gotowych surówek i sałatek z kilku-dniową datą przydatności do spożycia. Tracą przez ten czas swoją wartość. Zawierają tłuszcz kiepskiej jakości, cukier, substancje zagęszczające i, często, konserwanty.

Do zupy z żółtych warzyw dodaj łyżkę jogurtu lub mleka. Nie powinny być odtłuszczone!

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Olivia
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Broń się przed smogiem

    Oddychanie zanieczyszczonym powietrzem to jedno z najgroźniejszych zjawisk, które ma bezpośredni wpływ na zdrowie. Co robić w tej sytuacji? więcej