Probiotyki – pożyteczne bakterie

Są dwa źródła probiotyków – żywność oraz kapsułki i tabletki, które można bez recepty kupić w aptekach.

Probiotyczna żywność zawiera żywe bakterie mające korzystny wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie. Większość tych pożytecznych drobnoustrojów bytuje w przewodzie pokarmowym. Od ich działania zależy jakość trawienia i sprawność układu odpornościowego.

Probiotyki poprawiają perystaltykę jelit, wchłanianie takich pierwiastków jak magnez, wapń, żelazo. Obniżają poziom „złego” cholesterolu we krwi. Utrudniają zasiedlanie jelit przez bakterie chorobotwórcze.

Są w produktach fermentowanych

Reklama

Jogurty i kefiry zawierają bakterie wchodzące w skład bakteryjnej flory jelitowej. Ułatwiają trawienie i łagodzą dolegliwości jelitowe, wytwarzają witaminy, zwalczają szkodliwe bakterie.

Co ważne, mleczne produkty fermentowane (także maślanka) mogą być spożywane przez osoby cierpiące na nietolerancję laktozy. Dla osób z nietolerancją laktozy polecane jest tzw. mleko acidofilne. Jest ono fermentowane, podobnie jak jogurty i kefiry, przez szczepy bakterii Lactobacillus acidophilus.

Probiotyki są także w fermentowanych nasionach soi (tempeh, pasta miso). Dostarczają ich też kiszonki, np. kiszone ogórki i kapusta. Ważne jest to, by spożywać je w postaci surowej, bo wysoka temperatura niszczy dobroczynne bakterie.

Dodatkową zaletą tych produktów jest to, że zawierają dużo witaminy C i witamin z grupy B, które pomagają zapobiegać infekcjom.

Suplementy z probiotykami

Liczba dobroczynnych bakterii w jelitach spada znacząco pod wpływem przyjmowanych antybiotyków, wskutek biegunki i nadmiernych ilości wypitego alkoholu. W takich sytuacjach wskazane jest uzupełnianie tych braków za pomocą preparatów z probiotykami. Są one dostępne w postaci tabletek, kapsułek, proszku. Suplementy te dostarczają dużych ilości probiotyków, dzięki temu szybko przywracają równowagę bakteryjną w jelitach.

Jakie szczepy bakterii są w jogurtach?

W fermentowanych produktach mlecznych najczęś ciej występują bakterie Lactobacillus acidophilus. Utrudniają one rozwój chorobotwórczych drobnoustro jów w jelitach i w pochwie. Inny szczep, Lactobacillus casei ogranicza rozwój bakterii Helicobacter pylori, głównego sprawcy wrzodów żołądka.

Nie każdy jogurt to probiotyk. Na nazwę probiotyku zasługują produkty zawierające szczepy bakterii, co do których istnieją naukowe dowody na ich korzystne działanie dla organizmu.

By jakiś produkt miał rzeczywiste działanie probiotyczne, powinien zawierać w mililitrze co najmniej 10 mln żywych bakterii (informacji szukaj na etykietach).

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Dobry Tydzień

Zobacz również

  • Jazda na rower

    Tyle ciągle piszemy, że ruch to zdrowie. A ponieważ wreszcie zaczyna robić się ciepło, zachęcamy do rowerowej aktywności. więcej