Pokonaj stres

Reklama

Każdy z nas ma inną odporność na sytuacje stresujące, inaczej je przeżywa i inaczej uwalnia się od nich. Ale odrobina stresu jest niezbędna w codziennym życiu – dodaje motywacji i siły do działania oraz walki.

Jednak nadmierne obciążenie nim organizmu przez dłuższy czas negatywnie odbija się na samopoczuciu. A ponieważ stres to nasza reakcja na bodziec pochodzący ze świata zewnętrznego, który wymaga od nas podjęcia jakichś reakcji, możemy go kontrolować.

- Znajdź jego źródło. Zastanów się, co najbardziej spędza Ci sen z powiek. Sytuacje, które możesz łatwo wyeliminować, załatw od razu. Na przykład masz dość odwiedzin nielubianej sąsiadki czy ciotki – nie musisz się na nie godzić.

Jeśli sprawa dotyczy czegoś znacznie bardziej skomplikowanego, możesz na kartce zrobić sobie plan krok po kroku, który pozwoli Ci uporać się z problemem.

- Skończ z przejmowaniem się! Czy to, że będziesz się przejmować przyniesie Ci coś dobrego? Sama sobie odpowiedz. A skoro to nic nie daje, nie warto ciągle się zatruwać problemem i bez potrzeby podnosić sobie ciśnienie.

- Uśmiechaj się! Bo to uwalnia ciało od napięć i rozluźnia cały organizm. Nawet sztuczny uśmiech powoduje uwalnianie się hormonów odpowiedzialnych za dobre samopoczucie.

- Spotykaj się z przyjaciółmi i lu dźmi, którzy pozytywnie na Ciebie wpływają. W takim towarzystwie nawet narzekanie może być pokrzepiające, a co dopiero miło spędzone chwile i duża dawka śmiechu.

- Odpoczywaj i wysypiaj się! Choć stres i problemy ze snem to kłopotliwy tandem, pamiętaj o drzemkach. Okazuje się, że takie regularne przerwy obniżają poziom kortyzolu (hormon stresu) w organizmie. A po ciężkim dniu nie ma nic lepszego niż rozluźniająca mięśnie kąpiel.

- Uporządkuj swoje otoczenie! W pracy, w domu – bałagan zawsze wywołuje chaos w głowie. Dlatego kontroluj przestrzeń, w której pracujesz lub odpoczywasz. Twój umysł będzie mógł się wtedy z łatwością odprężyć.

- Weź głęboki oddech, pozbądź się negatywnych myśli i oczekuj najlepszego! Najgorsze, co możesz zrobić, to sama się nakręcać, wyobrażając sobie czarne scenariusze. Koniec z tym. Usiądź wygodnie, weź głęboki oddech i pomyśl o czymś przyjemnym. Czas na pozytywne wizualizacje i zmianę toku myślenia.

IK

Menu dla nerwusków

Polub jadłospis bogaty w cynk, wapń, magnez witaminę B i tryptofan, czyli aminokwas potrzebny do produkcji neuroprzekaźników: serotoniny i melatoniny, które biorą udział w kontrolowaniu nastroju i snu. Znajdziesz go w rybach morskich, jajkach, bananach i nasionach dyni.

Nie kumuluj w sobie złości! Wykrzycz ją, poruszaj się na spacerze, daj sobie wycisk na basenie, idź na rower, wypucuj mieszkanie, cokolwiek… Znajdź sposób dla siebie, ale pozbądź się negatywnej energii.

Daj sobie wycisk! Jeśli w stresujących sytuacjach, nie wiesz, co zrobić z rękoma, a chcesz zgnieść problem w zarodku – chwyć w rękę piłeczkę antystresową.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Tele Tydzień

Zobacz również

  • Obalamy mity na temat oleju rzepakowego!

    Na temat tłuszczów w diecie krąży dużo - często sprzecznych - informacji. Wiele mitów pojawiło się również na temat oleju rzepakowego, który przez pewien czas był traktowany w naszym kraju jako... więcej