Plan na październik. Trzymaj formę

Czy da się coś zrobić, by rzadziej się przeziębiać, gdy przyjdą chłody? Poszukaliśmy sprawdzonych metod na wzmocnienie odporności. I znaleźliśmy pięć sposobów, które pomogą uzbroić organizm do walki z bakteriami i wirusami.

Reklama

O witaminach!

Jedz owoce i warzywa sezonowe, to dobre dla zdrowia. Co mają w sobie dynia, śliwki, gruszki, jabłka? Są bogate w błonnik, dzięki któremu w przewodzie pokarmowym mogą się rozwijać pożyteczne bakterie zwiększające naszą odporność.

Kapusta, papryka, żurawina dostarczą dużej dawki witaminy C, której niedobory obniżają odporność i pogarszają adaptację organizmu do zmian temperatury. W marchewce i orzechach znajdziesz sporo witaminy A oraz cynku. Są dowody na to, że ich niedostatek w diecie zwiększa ryzyko infekcji. Komórki odpornościowe pobudza też selen obecny np. w produktach zbożowych.

Hartuj ciało

Zimno? To wspaniale. Krótkotrwałe obniżenie temperatury skóry sprawia, że zaczynają się wytwarzać limfocyty niszczące wirusy i bakterie. Najprostszy sposób na pobudzenie odporności? Naprzemienny prysznic. Zacznij od polewania się ciepłą wodą, potem stopniowo ją schładzaj, aż będzie zimna. Powtórz taki tusz kilka razy (w sumie powinno ci to zająć ok. 10 minut).

Pokonaj stres

Bo to on może być winny temu, że często się przeziębiasz. Pod wpływem napięcia wydzielają się nadmierne ilości kortyzolu, hormonu, który osłabia reakcję komórek odpornościowych w zetknięciu z zarazkami. Pomocne strategie znajdziesz w poradniku amerykańskiego psychologa W. Timothy’ego Gallweya Wewnętrzna gra: stres.

Zaszczep się

Przeciwko grypie, oczywiście. Dobrze to zrobić właśnie teraz, by organizm zdążył wytworzyć odpowiednią ilość przeciwciał zwalczających wirus – radzą lekarze. Zapytaj też internistę o tzw. lizaty bakteryjne w tabletkach czy granulkach (broncho vaxom, luivac, ribomunyl). Zawierają unieszkodliwione komórki bakterii odpowiadających za większość infekcji. Kuracja uodparniająca trwa 2–3 miesiące.

W nogi

Najlepiej ćwiczyć na zewnątrz i to niezależnie od pogody, bo dzięki temu m.in. rośnie liczba białych krwinek walczących z zarazkami. Chłodne i wilgotne powietrze służy też śluzówkom nosa, które nie pozwalają wirusom wniknąć do krwiobiegu. Według naukowców z Utah State University osoby spacerujące pół godziny dziennie przeziębiają się o 50 procent rzadziej niż ludzie nieaktywni.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Zobacz również

  • Dla młodości i witalności

    W suplementacji wewnętrznej ekstrakt z korzenia żeń-szenia stosowany jest jak środek wzmacniający organizm i stabilizujący poziom glukozy we krwi. więcej