Oleje jadalne - rodzaje i właściwości

Dbasz o linię? Unikasz tłuszczu? Ostrożnie – jego zawartość w diecie powinna wynosić od 25 do 30%. Najlepiej wybierać tłuszcze pochodzenia roślinnego, czyli oleje. Sprawdź, które są dobre dla Ciebie.

Zdjęcie

Olej z pestek winogron ma delikatny smak /123/RF PICSEL
Olej z pestek winogron ma delikatny smak
/123/RF PICSEL

Z pestek winogron

Ma bardzo delikatny, neutralny smak. Może więc służyć jako dodatek tłuszczowy do wszelkich potraw, nie zmieniając ich smaku. Należy jednak pamiętać, że ze względu na dużą zawartość kwasów wielonienasyconych nie wolno go stosować do gotowania, smażenia i pieczenia.

Kwasy te w wysokiej temperaturze ulegają szkodliwym przekształceniom. Można niewielką ilość oleju dodać do potrawy już po jej przyrządzeniu – na zimno.

Reklama

Z uwagi na prozapalne działanie kwasów omega-6 olej z pestek winogron nie powinien być spożywany na co dzień.

Z orzechów włoskich

Ma przyjemny smak i słodkawy, karmelowy aromat. Olej orze- chowy jest bogaty w kwasy omega-3, dlatego też wpływa na obniżenie cholesterolu LDL i ciśnienie krwi tętniczej. Działa także przeciwzapalnie i antystresowo, a dzięki dużej zawartości witaminy E poprawia stan skóry u osób cierpiących na łuszczycę, egzemy itp.

Przypisuje się mu korzystny wpływ na żołądek, szczególnie w zatruciu pokarmowym oraz działanie przeciwnowotworowe, dzięki zawartości kwasu elagowego.

Świetnie smakuje w daniach orientalnych oraz w sałatkach z dodatkiem owoców i orzechów, dodawany na zimno. Po podgrzaniu traci swe właściwości zdrowotne oraz smakowe.

Rydzowy

Uzyskiwany jest z lnianki siewnej – rośliny, której nasiona mają brunatno-rdzawe zabarwienie, stąd też jej inne nazwy ludowe (rydz, rydzyk, ryżyk). Olej uzyskiwany z lnianki ma wielokierunkowe działanie.

Oprócz obniżania „złego” cholesterolu LDL przyspiesza także gojenie ran, odleżyn, owrzodzeń skórnych i oparzeń. Działa ochronnie na wątrobę, trzustkę, jelita i nerki. Pomaga łagodzić objawy reu matyzmu oraz procesy starze nia organizmu.

Olej rydzowy można stosować tylko na zimno i w przeciwieństwie do oleju lnianego może być przechowywany dłużej – bo nawet do 6 miesięcy, pod warunkiem, że znajduje się w szczelnie zamkniętym i ciemnym opakowaniu. Dzięki lekko korzennemu smakowi idealnie pasuje np. do sosów sałatkowych.

Najnowsze mieszanki

Coraz częściej w sprzedaży pojawiają się mieszanki różnych olejów. Czy warto jednak je kupować? Po pierwsze, nie wiadomo, jaki naprawdę skład ma taki produkt, bo nie zawsze informacja na ten temat pojawia się na etykiecie.

Po drugie, zwykle dodatek oliwy jest bardzo niewielki i nie wpływa na poprawę jakości zdrowotnej produktu. Ma jednak odzwierciedlenie w cenie – takie mixy są zazwyczaj znacznie droższe.

Lepiej zatem kupować oddzielnie czyste oleje, których pochodzenie jest znane i oliwę w oddzielnej butelce.

Z oliwek i rzepaku

Oliwa z oliwek jest znana ze swojego zbawiennego wpływu na układ krążenia – pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Dzięki zawartym w niej antyoksydantom opóźnia procesy starzenia organizmu i wpływa na jego odporność.

Podobnie działa nasz rodzimy olej rzepakowy, nie bez przyczyny nazywany oliwą północy. Oba oleje mają wysoką zawartość jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, dzięki czemu tylko w niewielkim stopniu ulegają niekorzystnym przekształceniom pod wpływem wysokiej temperatury.

Są więc idealne do krótkotrwałego smażenia i pieczenia (rafinowane, filtrowane). Można także spożywać je na zimno – do smarowania pieczywa (zamiast masła), do sałatek, sosów i dressingów. W tym wypadku lepiej wybrać olej tłoczony na zimno metodami mechanicznymi, nierafinowany i niefiltrowany – jest wówczas najbardziej wartościowy.

Z awokado

Uzyskiwany z miąższu owocu olej ma ciemnozielony kolor i smak przypominający oliwę. Oprócz całego bogactwa nienasyconych kwasów tłuszczowych zawiera także lecytynę, która wspomaga procesy zapamiętywania i poprawia koncentrację.

Olej z awokado idealnie komponuje się z daniami kuchni śródziemnomorskiej i należy go spożywać na zimno.

Lniany

Charakteryzuje się znaczną zawartością kwasów omega-3, dzięki czemu obniża poziom cholesterolu oraz ciśnienie krwi. Pomaga także chronić nas przed nowotworami, jak również poprawia kondycję psychiczną i korzystnie wpływa na wygląd skóry, włosów oraz paznokci.

Ma jednak podstawową wadę – jest nietrwały. Dlatego musi być przechowywany w ciemnym opakowaniu, w niskiej temperaturze i przez krótki czas. Może więc być spożywany tylko na zimno, jako dodatek do sałatek i surówek oraz innych posiłków – np. białego serka.

Palmowy

W związku ze znaczną zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych może mieć niekorzystne działanie na nasz organizm – podobnie jak tłuszcze zwierzęce, zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca i nowotworów.

W przemyśle – oprócz kosmetyki – jest powszechnie wykorzystywany do produkcji wyrobów cukierniczych, a także zupek i sosów w proszku itp.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Kurier TV

Zobacz również

  • Krzew wierzby purpurowej czę- sto jest spotykany w Polsce i na terenie całej Europy. Od lat jest stosowany w medycynie natu- ralnej. Jego dwu-trzyletnie pędy zbiera się wiosną, zanim wypuści... więcej