Naturalne substancje zapobiegające chorobom

Jeśli nie chcemy chorować, przede wszystkim musimy zadbać o jadłospis. Jesienią warto sięgnąć po wypróbowane naturalne „uodparniacze”.

Pełnowartościowa dieta to jeden z głównych filarów odporności. Nie powinno w niej zabraknąć witamin (należy codziennie jeść sezonowe warzywa i owoce, które są ich źródłem) oraz minerałów, a w szczególności cynku. Jest on organizmowi niezbędny przy produkcji przeciwciał odpornościowych.

Reklama

Najwięcej tego minerału zawierają owoce morza, ale jego bogatym źródłem jest też wątróbka (cielęca i wołowa), a wśród warzyw: kapusta, ogórek, seler i zielony groszek. Innym ważnym dla odporności minerałem jest żelazo.

Jego odpowiednia ilość zapobiega anemii, która obniża odporność. Najlepszym źródłem żelaza jest czerwone mięso, a wśród warzyw rośliny strączkowe oraz natka pietruszki.

Pamiętaj o śniadaniu

★ Jeśli nie zjemy rano posiłku, organizm nie będzie miał siły na odparcie ataku zarazków. Przypilnuj więc, by zdrowe śniadanie zjadła cała rodzina.

Powinno ono być odpowiednio zbilansowane: musi zawierać białko (np. wędlinę albo jajko), zdrowe węglowodany (np. razowe pieczywo, płatki owsiane), a także odrobinę tłuszczu (np. łyżeczkę oliwy albo masła).

Zjedzenie drożdżówki nie pomoże w zwalczaniu chorobotwórczych drobnoustrojów.

Te produkty wspomogą siły obronne twojego organizmu:

✣ 100 g owocu drzewa tropikalnego Aceroli zawiera od 1400 do 2500 mg witaminy C – czyli bardzo dużo. Ponieważ udowodniono, że witamina C przyjmowana przez przynajmniej kilka tygodni zapobiega przeziębieniom, warto zaaplikować sobie kurację sokiem z aceroli (2 x dziennie po 25 ml) na jakiś czas przed sezonem przeziębień.

✣ W aronii znajdziesz dużą ilość witaminy C oraz E. Jednak składnikiem, który decyduje o jej uodparniającym działaniu, są bioflawonoidy (np. rutyna, antocyjany), czyli barwniki, których zadaniem jest obrona rośliny przed wirusami, bakteriami i grzybami. Najlepsze efekty uzyskamy, pijąc codziennie pół szklanki soku z aronii przez kilka tygodni.

✣ Pozytywne oddziaływanie czosnku na układ odpornościowy człowieka potwierdzają badania naukowe. Za bakteriobójcze właściwości (a także za ostry zapach) tego aromatycznego warzywa odpowiedzialna jest zawarta w nim allicyna. W okresie przeziębieniowym warto więc jeść czosnek często (1-2 ząbki kilka razy w tygodniu).

✣ We wzmocnieniu sił obronnych organizmu pomoże regularne picie ziół. Z uodparniającego działania znany jest m.in. liść pokrzywy zawierający substancje stymulujące antygeny wirusowe. Innym chroniącym przed atakiem chorobotwórczych drobnoustrojów ziołem jest kwiat nagietka. W jego składzie znajdziemy związki antybakteryjne.

✣ Miód chroni organizm przed zarazkami, bo zawiera nadtlenek wodoru, który ma właściwości hamujące rozwój bakterii, grzybów i pierwotniaków. Żeby z tego dobroczynnego działania skorzystać, wystarczy jeść 1-2 łyżki miodu dziennie. Według naturoterapeutów najkorzystniejsze jest picie miodu rozpuszczonego w letniej wodzie.

✣ Olejki eteryczne zawarte w kłączu imbiru mają działanie antybakteryjne, przeciwgrzybicze, przeciwwirusowe i rozgrzewające. Zimą warto więc tej przyprawy używać stale, np. do mięs lub zup. Dobre efekty przynosi również picie herbaty z imbirem. Wystarczy dorzucić do wrzątku kilka cienkich plasterków świeżego kłącza.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Olivia

Zobacz również

  • Bez obaw zdejmuj buty

    Jesienią i zimą wiele godzin nosimy ciężkie, zabudowane obuwie. To sprawia, że skóra stóp nie oddycha i pojawia się nieprzyjemny zapach. więcej