Naturalne barwniki w warzywach i owocach

Warzywa i owoce kojarzą się z bogactwem witamin. Ale oprócz nich zawierają i inne ważne składniki. Są nimi m.in. naturalne barwniki mające potwierdzone działanie prozdrowotne. Dlatego lekarze i dietetycy podzielili warzywa i owoce na pięć grup, biorąc pod uwagę ich kolor. Im bardziej jest on intensywny, tym lepiej – oznacza większą ilość korzystnych substancji. Każda grupa kolorystyczna ma określone właściwości zdrowotne.

Zdjęcie

Naturalne barwniki w warzywach /123/RF PICSEL
Naturalne barwniki w warzywach
/123/RF PICSEL


Czerwone dla serca

Do grupy czerwonej należą pomidory, czerwona papryka, buraki, rzodkiewka, wiśnie, czereśnie, truskawki, arbuz, czerwony grejpfrut. Naturalny barwnik zawarty w tych warzywach to likopen. Zbawiennie działa na serce. 

Reklama

Chroni przed zawałem, miażdżycą, normalizuje ciśnienie krwi i obniża poziom cholesterolu. Szczególnie dużo jest go w przetworzonych pomidorach, np. sosie pomidorowym, leczo, keczupie. Czerwone warzywa, owoce to także skarbnica potasu, który stabilizuje ciśnienie krwi. Działanie przeciwmiażdżycowe ma także betaina, która nadaje czerwono-fioletowy kolor burakom.

Żółte dla oczu

Najważniejsze owoce i warzywa z tej grupy to marchewka, dynia, żółta papryka, cytrusy, brzoskwinie, morele, ananas.

Ich barwniki to karotenoidy. Najważniejszym z nich jest beta-karoten. Organizm przetwarza go na witaminę A, która chroni oczy przed tzw. kurzą ślepotą, czyli niedowidzeniem o zmierzchu i zespołem suchego oka.

O kondycję oczu dbają także luteina i zeaksantyna. Zapobiegają one zwyrodnieniu plamki żółtej i zaćmie. By lepiej przyswoić te barwniki, dodajmy do warzyw niewielką ilość tłuszczu. Warzywa te gotujmy na półtwardo.

Zielone oczyszczają

W grupie zielonej są sałata, szpinak, brukselka, brokuł, jarmuż, seler naciowy, natka pietruszki, zielony groszek oraz owoce – agrest, kiwi, awokado itp.

Zielony barwnik oczyszcza organizm i nosi nazwę chlorofilu. Pomaga pozbyć się toksyn i metali ciężkich, usuwa szkodliwe bakterie. Wspiera pracę wątroby. Ponieważ jest nietrwały, wrażliwy na światło, zielone warzywa liściaste gotujmy i duśmy krótko.

Zawsze wkładajmy je do gotującej się już wody lub nią zalewajmy, co zmniejszy wypłukiwanie chlorofilu. Gotujmy warzywa w dużej ilości osolonej wody, co pozwoli rozcieńczyć kwas szczawiowy, niszczący chlorofil.

Białe na infekcje

Cebula, czosnek, chrzan, por, cykoria, kalafior to warzywa zaliczane do grupy białej.

W warzywach tych jest allicyna, związek wytwarzany przy ich krojeniu. Najlepiej więc jeść je po rozkrojeniu. Allicyna działa jak antybiotyk, niszczy wirusy i bakterie.

W tej grupie ważny jest też kalafior, który zawiera sulforafan, hamujący wzrost niektórych komórek nowotworowych.

Warzywo to działa bakteriobójczo na bakterię Helicobacter pylori, odpowiadającą za wrzody żołądka. Jedzmy go zblanszowanego lub na surowo.

Fioletowe antynowotworowe

Do tej grupy zaliczamy bakłażana, czerwoną kapustę, czerwoną cebulę, jagody, borówki, jeżyny, aronię, żurawinę, czarne porzeczki, śliwki.

Są polecane m.in. w infekcjach układu moczowego. Zawierają antocyjany. Z badań wynika, że mają one właściwości antynowotworowe. Spowalniają wzrost komórek zwłaszcza raka jelita grubego.

Antocyjany pozyskiwane z borówki pozytywnie wpływają na wzrok. Zalecane przy leczeniu chorób siatkówki.

Fioletowe warzywa i owoce należy krótko gotować i piec. Antocyjany szybko giną w wysokiej temperaturze, ale za to zachowują swoje właściwości w niskiej. Warto spożywać je w mrożonych owocach.

5 porcji warzyw i owoców

Dietetycy zalecają, by jeść 5 porcji owoców i warzyw dziennie. Powinny być obecne w każdym posiłku.

Ponieważ owoce zawierają sporo cukru, najlepiej zjadać ich jedną, góra dwie porcje, a odpowiednio trzy lub 4 porcje warzyw.

Porcję można mierzyć w gramach, łyżkach, ale najłatwiej dłonią. Jedna porcja warzyw lub owoców to tyle, ile mieści się w naszej dłoni. Może być to, np. średniej wielkości gruszka lub marchewka, pomidor, garść jagód czy wiśni oraz 10 dag surówki. Porcją jest też szklanka soku owocowego lub warzywnego.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Więcej na temat:

Zobacz również

  • Z wiekiem mięśnie ramion wiotczeją, skóra jest słabiej napięta i tworzą się tzw. motylki. Ćwiczenia wykonywane codziennie przez 5 minut ujędrnią ramiona!   ■ Napinanie i rozluźnianie. Zaciśnij... więcej