Najzdrowsze jedzenie to... liście!

Obiad obiadowi nierówny! I nie chodzi o smak, ale o jego skład. Zobacz, co jeść, żeby dać ciału to, czego mu najbardziej potrzeba.

Zdjęcie

Rukiew wodna zajmuje pierwsze miejsce w rankingu żywności najgęstszej odżywczo /123/RF PICSEL
Rukiew wodna zajmuje pierwsze miejsce w rankingu żywności najgęstszej odżywczo
/123/RF PICSEL

Czy jedząc do syta, można być niedożywionym? Jak najbardziej. Na dłuższą metę w codziennym jadłospisie liczy się bowiem nie ilość pożywienia, a jego jakość. Według amerykańskiego dietetyka Joela Fuhrmana zdrowa dieta powinna obfitować w produkty, które zawierają jak najwięcej dobrze przyswajanych składników odżywczych.

Aby wskazać najlepsze, najzdrowsze jedzenie, dostarczające najwięcej mikroskładników odżywczych, stworzył pojęcie „gęstości odżywczej”. Wylicza się ją, zestawiając wartość odżywczą produktu w odniesieniu do jego kaloryczności. W tej kategorii najlepiej wypadają... liście!

Reklama

Zielone bomby zdrowia

Tak jest, wcale nie mleko, jajka czy mięso dostarczają najwięcej składników odżywczych w przeliczeniu na dostarczane kalorie. Jeżeli więc wydaje ci się, że jesz zdrowo, bo opychasz się kotletami, a rezygnujesz z sałatki, to jak najszybciej zrewiduj swój pogląd!

Pierwsze miejsce w rankingu żywności najgęstszej odżywczo zajmuje rukiew wodna. To roślina mało znana w Polsce – lekko pikantna w smaku, najlepiej jeśli jest jadana na surowo. Doskonała do kanapek, sałatek oraz warzywnych koktajli. Warto ją wysiać do skrzynki na balkonie: dostarcza spore ilości witaminy A i C, wapnia oraz siarki.

Na dalszych miejscach uplasowały się: kapusta pekińska, burak liściowy, botwinka, szpinak, cykoria, natka pietruszki, sałata rzymska, endywia, szczypiorek i jarmuż.

Ten ostatni to ulubione warzywo doktora Fuhrmana – dostarcza więcej wapnia niż produkty mleczne, mnóstwo witamin – A, C, K oraz pierwiastków – potasu, magnezu, fosforu i żelaza.

Jak to wszystko najlepiej zjadać

Raczej trudno byłoby utrzymać dietę składającą się z samych tylko liści, jednak pamiętaj o nich, tworząc codzienne domowe menu. Jarmuż wystarczy zblendować z bananem i sokiem z cytryny, by uzyskać odżywczy koktajl.

Ze szpinaku możesz przyrządzić farsz do pierogów i naleśników albo przygotować sałatkę z fetą. Natka pietruszki po zmiksowaniu z czosnkiem i oliwą będzie świetnym sosem do makaronu, śmiało zastąpi słynne włoskie bazyliowe pesto.

Jak najczęściej rób surówki z kapusty pekińskiej (możesz ją też ukisić!). Kanapki dekoruj cykorią i absolutnie nie zapominaj o poczciwym szczypiorku!

Agnieszka Pacuła

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Twoje Imperium

Zobacz również

  • Czy antykoncepcja hormonalna jest bezpieczna?

    Antykoncepcja hormonalna jest najchętniej stosowaną przez kobiety formą ochrony przed ciążą. Mimo to niewiele z nich ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z jej zażywania. Jednym z nich jest... więcej