Leki specjalnie dla kobiet: Owoce i warzywa

Agrest: Zawiera m.in. żelazo, magnez i wapń. Polecany zwłaszcza, gdy zmiany hormonalne szkodzą kościom i… nastrojowi.

Zdjęcie

/Arch./Fotolia
/Arch./Fotolia

Reklama

Galaretka na mocne kości. Składniki: 50 dag mało dojrzałego agrestu, 25 dag poziomek, 50 dag cukru, 3/4 l wody.

Przepis: opłucz owoce i usuń z nich szypułki, zmiel agrest w maszynce, zmiażdż poziomki, wymieszaj z agrestem, dolej wodę i gotuj ok. 10 min, wyciśnij sok i gotuj wolno ok. 20 min, do soku wsyp cukier i dalej gotuj, mieszając, galaretka jest gotowa, gdy kropla soku, naniesiona na zimny spodek, ścina się.

Zdjęcie

/Arch./Fotolia
/Arch./Fotolia

Czereśnie

Kuszą słodkim smakiem i to dobrze, bo pomagają ustrzec się artretyzmu. Mają też korzystny wpływ na pracę serca.

Nalewka pomocna stawom. Składniki: 1 kg czereśni, 1/2 l wódki, 1 l spirytusu, 25 dkg cukru.

Przepis: umyj czereśnie, zalej owoce wódką i spirytusem, całość maceruj 4–6 tygodni, co kilka dni potrząsając naczyniem, zlej płyn do butelki, pozostałe owoce rozgnieć, zasyp cukrem i odstaw na 3 tygodnie, zlej syrop i połącz z wcześniej odlanym płynem upij mały kieliszek raz dziennie jesienią i zimą.

Zdjęcie

/Arch./Fotolia
/Arch./Fotolia

Jabłka

Pektyny jabłkowe tworzą w jelitach „galaretkę”, która wyłapuje toksyny (np. rakotwórcze azotyny) oraz kwasy żółciowe (powstaje z nich tzw. zły cholesterol, w skrócie LDL).

Oczyszczająca sałatka. Składniki: 2 jabłka, cykoria, łyżka stołowa oliwy, garść nasion słonecznika, 1/2 cytryny.

Przepis: umyte i wydrążone jabłka (ze skórką) pokrój w kostkę, a opłukaną cykorię – w krążki, przełóż do miski, dodaj oliwę, słonecznik, sok z cytryny, wymieszaj dobrze składniki.

Zdjęcie

/Arch./Fotolia
/Arch./Fotolia

jagody

Dostarczają składników poprawiających mikrokrążenie w oczach. Regularne jagodowe uczty są zalecane wszystkim, którzy często wysilają wzrok (np. przy monitorze, podczas szycia, szydełkowania). Zjedzenie garści jagód to także skuteczny sposób, by złagodzić biegunkę. Koktajl na dobry wzrok Składniki: szklanka jagód, szklanka jogurtu naturalnego, łyżeczka miodu naturalnego (np. akacjowego, wielokwiatowego). Przepis: uopłucz jagody uowoce połącz z jogurtem i miodem ucałość zmiksuj na gładką masę.

Zdjęcie

/Arch/123RF Picsel
/Arch/123RF Picsel

Maliny

Aspiryna z krzaczka – tak o malinach mawiają fitoterapeuci. W owocach występują substancje podobne do tych, które są wykorzystywane do produkcji popularnych tabletek.

Sok na gorączkę Składniki: 2 kg malin,1 kg cukru. Przepis: opłucz maliny, układaj je warstwami, zasypując każdą cukrem, odstaw na 2–3 dni, zlej sok przez sitko do garnka, zagotuj, gorący przelej do gorących butelek i mocno zakręć uw razie przeziębienia dodawaj do herbaty 3–4 razy dziennie.

Zdjęcie

/Arch./Fotolia
/Arch./Fotolia

Porzeczki

Pod względem ilości wit. C biją na głowę cytrynę! Porzeczkowa kuracja pomoże wyleczyć się z przeziębienia i grypy. Nalewka na każdą infekcję

Składniki: 1 kg czarnych porzeczek, 1/2 l wody, 1 l spirytusu, 50 dkg cukru. Przepis: opłukane, oczyszczone porzeczki zalej wodą i spirytusem zamknięty słój odstaw w ciepłe miejsce na 3 tyg.

Co kilka dni wstrząsaj naczyniem, przefiltruj płyn, owoce rozgnieć, zasyp cukrem i odstaw na 2 tyg., potrząsaj naczyniem, zlej syrop i połącz z wcześniej odlanym płynem upij mały kieliszek wieczorem.

Zdjęcie

/Arch./Fotolia
/Arch./Fotolia

Śliwki

Mają działanie przeczyszczające i moczopędne. Idealne dla osób, które zmagają się z zaparciami i nadwagą. Przecier na płaski brzuszek Składniki: 1 kg śliwek, ew. 5–10 dkg cukru.

Przepis: umyj śliwki i wydryluj, włóż owoce do rondla, przykryj i ostrożnie podgrzewaj, aż się rozpadną przetrzyj śliwki przez sitko i ew. dodaj cukier ponownie podgrzej przecier gorący nalej do gorących słoików na wys. 2 cm poniżej brzegu mocno zakręcone słoiki odwróć do góry dnem ujedz przecier np. z pieczywem.

Zdjęcie

/Arch./Fotolia
/Arch./Fotolia

Truskawki

Pachnące i smaczne mają też dobroczynny wpływ na zdrowie, a także urodę. Dzięki zawartości bromeliny chronią przed nadwagą i otyłością.

Odchudzający deser. Składniki: 10 truskawek, 1/2 szklanki mleka lub jogurtu naturalnego, łyżeczka miodu naturalnego, mała garść płatków owsianych, kilka listków mięty.

Przepis: umyte, pozbawione szypułek truskawki zmiksuj z mlekiem lub jogurtem, miodem i płatkami wstaw do lodówki na 30 min przed podaniem udekoruj miętą.

Zdjęcie

/Arch./Fotolia
/Arch./Fotolia

Z grządki i pola: buraczki

Są źródłem żelaza i kwasu foliowego. Ogólnie wzmacniają organizm, działają także krwiotwórczo. Kwas chroniący przed anemią

Składniki: 1 kg buraków, główka czosnku, 3 łyżki cukru, łyżka soli. Przepis: umyj buraki, obierz je ze skórki i pokrój w plasterki rozdrobnij czosnek uw słoju układaj na przemian warstwę buraków i czosnku posyp cukrem i solą zalej 3 litrami przegotowanej, letniej wody naczynie obwiąż gazą i odstaw do ciepła na 6 tyg. przecedź kwas utrzymaj w chłodzie upij pół szklanki dziennie.

Zdjęcie

/Arch/123RF Picsel
/Arch/123RF Picsel

cebula i czosnek

Działają bakteriobójczo, a do tego rozszerzają naczynia krwionośne, regulują ciśnienie i poziom cholesterolu.

Antymiażdżycowe winko: Składniki: 30 dag cebuli, 10 dag miodu, 1 l białego, wytrawnego wina.

Przepis: zmieloną cebulę zmieszaj z miodem i winem odstaw na 4–5 dni codziennie mieszaj przecedź do butelki upij raz dziennie 30 ml. Wcierka na katar

Składniki: 5 ząbków czosnku Przepis: przekrój je wzdłuż na pół nacieraj wnętrze dłoni i stóp stosuj wieczorem.

Zdjęcie

/Arch/123RF Picsel
/Arch/123RF Picsel

Chrzan

Szczypie, pali, piecze i... to bardzo dobrze! Chrzan to nie tylko naturalny inhalator, ale także lek przeciwreumatyczny. Nalewka na reumatyzm

Składniki: 10 dag świeżo utartego chrzanu, szklanka czystej wódki. Przepis: chrzan zalej wódką i odstaw na 7 dni przecedź przez płótno i wyciśnij pozostałość utrzymaj w chłodzie nacieraj płynem bolące stawy raz dziennie wieczorem przed pójściem spać dla wzmocnienia działania nalewki bezpośrednio po jej zastosowaniu owiń kolano lub łokieć ciepłym szalem.

Zdjęcie

/Arch/123RF Picsel
/Arch/123RF Picsel

Kapusta

Takie zwyczajne warzywo a jakie wspaniałe ma właściwości! Zwalcza ból, dba o układ oddechowy, chroni przed rakiem. Przeciwbólowy okład Składniki: główka białej kapusty. Przepis: uoddzielone liście delikatnie rozbij tłuczkiem uobłóż nimi bolącą głowę, pierś (np. przy PMS) lub kolano. Syrop na kaszel Składniki: główka czerwonej kapusty, 1/2 szklanki miodu. Przepis: uwyciśnij z kapusty szklankę soku i doprowadź do wrzenia ugdy przestygnie, wymieszaj z miodem upij 3 razy dziennie po łyżce.

Zdjęcie

/Arch./Wawa
/Arch./Wawa

Marchew

To skarbnica beta-karotenu. Regularne picie soku z marchwi powoduje, że skóra jest bardziej odporna na działanie promieni UV. Warto mieć taki nawyk latem. Ale krem ochronny także stosuj!

Sok dobry dla skóry: Składniki: 3 marchewki średniej wielkości, jabłko, 1/2 cytryny, łyżeczka oleju lnianego. Przepis: umyj marchewki i jabłko wyciśnij z nich sok, używając sokowirówki lub plastikowej tarki i gazy dodaj olej (tłuszcz ułatwia przyswajanie beta-karotenu) oraz sok z cytryny upij taki sok codziennie.

Zdjęcie

/Arch/123RF Picsel
/Arch/123RF Picsel

Pietruszka

Jest pomocna w chorobach dróg moczowych i pojawiających się na tym tle obrzękach, w zaburzeniach trawienia oraz wzdęciach. Wzmaga też apetyt.Odwar przeciw obrzmieniom Składniki: korzeń pietruszki. Przepis: uzetrzyj na plastikowej tarce umytą i obraną pietruszkę (tyle, by otrzymać łyżkę masy) uzalej ją szklanką zimnej wody i ogrzewaj, aż będzie w stanie bliskim wrzenia uodcedź upij 2 razy dziennie. Natka na apetyt Prosty przepis: upodawaj ją małemu niejadkowi na kanapce, w serku i w zupie.

Zdjęcie

/Arch./Wawa
/Arch./Wawa

Pomidory

Słyną z likopenu, składnika, który chroni przed rakiem (m.in. żołądka, płuc), a także zapobiega stanom zapalnym. Co ciekawe, rozdrabnianie, gotowanie i smażenie pomidorów powoduje, że ilość likopenu... wzrasta. Przecier antyrakowy Składniki: 1 kg dojrzałych pomidorów, szczypta soli i pieprzu, listki świeżej bazylii. Przepis: uumyte, pokrojone w ćwiartki pomidory wrzuć do rondla, przykryj i gotuj do zgęstnienia uprzetrzyj przez sitko udodaj sól i pieprz uzjedz z ryżem lub makaronem i bazylią.

Zdjęcie

/Arch/123RF Picsel
/Arch/123RF Picsel

Ziemniaki

Dostarczają potasu, przez co mogą pomóc w walce z nadciśnieniem, pod tym jednak warunkiem, że nie są solone. Ich skórka zawiera tzw. inhibitory proteazy, które mogą unieszkodliwiać substancje rakotwórcze.

Ziemniaki dobrze też... trzymają ciepło. Rozgrzewający okład Składniki: 5–6 ziemniaków. Przepis: umyj ziemniaki i ugotuj je w łupinach rozgniecione tłuczkiem zawiń w gazę i włóż do woreczka z materiału przykładaj np. do czoła przy infekcji zatok.

Najważniejsze zasady

W ogrodzie i na targu: Do jedzenia i sporządzenia leczniczych przetworów wybieraj tylko świeże i całkiem zdrowe okazy, bez najmniejszych oznak psucia się.

Jeśli zauważysz choćby niewielki meszek pleśni, wyrzuć cały owoc lub warzywo! Wykrojenie zepsutej części nie chroni przed skonsumowaniem toksycznych składników. Wiadomo np., że pleśń może mieć działanie rakotwórcze.

W kuchni i spiżarni: Owoce i warzywa trzymaj z dala od słońca, w przewiewnym miejscu, np. wiklinowym koszu. Zawarte w nich składniki mogą być wrażliwe na działanie promieni UV i wysokiej temperatury oraz wilgoci.

Sałatkę lub koktajl przyrządzaj bezpośrednio przed spożyciem, by warzywa i owoce nie utraciły witaminy C. Jednak zawsze najpierw dokładnie je umyj pod bieżącą wodą (ale ich nie mocz). Ta zasada dotyczy wszystkich bez wyjątku produktów, także drobnych owoców, np. jagód. Do obierania, krojenia lub rozdrobnienia używaj plastikowych lub wykonanych ze stali nierdzewnej narzędzi.

Jako opakowanie na lecznicze mikstury najlepiej nadają się ciemne butelki i słoiki typu twist off. Domowe lekarstwa także trzymaj w chłodnym, ciemnym i przewiewnym miejscu, dokładnie zamknięte.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Tekst pochodzi z magazynu

Tina