Kwas foliowy - dlaczego jest nam potrzebny

Wydaje ci się, że jest niezbędny tylko paniom, które są w ciąży? To nieprawda! Ten cenny składnik służy naszemu zdrowiu niezależnie od wieku!

Reklama

Listki sałaty i szpinaku, różyczki brokułów, gałązki natki – gdy się nimi zajadasz, do twojego organizmu trafia naprawdę cenny składnik odżywczy! Sprawdź, jaki wpływ na zdrowie ma kwas foliowy (inaczej folacyna lub wit. Bc).

Ochrona przed anemią: Każdego dnia twój organizm produkuje miliony nowych czerwonych krwinek. To zasługa właśnie kwasu foliowego (a także m.in. witaminy B12 i żelaza). Niedobór folacyny może stać się przyczyną zaburzenia procesów krwiotwórczych, a nawet anemii tzw. hemolitycznej lub megaloblastycznej.

Objawy, które o tym ostrzegają to m.in.: bolący i zaczerwieniony język, biegunka, osłabienie, nerwowość, obniżony nastrój.

Wzmacnianie układu krążenia: W badaniach stwierdzono, że odpowiednia ilość kwasu foliowego w organizmie (a także wit. B6) zapobiega koncentracji tzw. homocysteiny we krwi. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko zmian miażdżycowych i choroby wieńcowej.

Więcej pogody ducha

Kwas foliowy bierze udział w produkcji serotoniny, tzw. hormonu szczęścia. Dzięki temu przyczynia się do poprawy twojego samopoczucia. Jego niedobór może powodować u ciebie senność (w dzień) i kłopoty ze snem (w nocy), bóle głowy, chroniczne zmęczenie.

Komu może go brakować? Na deficyt kwasu foliowego jesteś narażona, gdy przyjmujesz: doustne środki antykoncepcyjne, duże dawki aspiryny lub witaminy C, sulfonamidy (np. przy nadciśnieniu), biseptol (np. przy infekcji układu moczowego). Także, gdy stosujesz dietę wegetariańską i brakuje ci wit. B12 (jest niezbędna do przyswajania kwasu foliowego).

Na niedobór folacyny narażone są także osoby pijące dużo kawy i herbaty, palące tytoń i nadużywające alkoholu.

Jakich zasad należy przestrzegać w... kuchni? Kwas foliowy jest wrażliwy na działanie wielu czynników, jak utlenianie, wysoka temperatura, światło słoneczne. Aby zapobiec jego utracie z warzyw, przechowuj je w lodówce i gotuj krótko w małej ilości wody. Unikaj także ich odgrzewania.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Tekst pochodzi z magazynu

Tina
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Dla młodości i witalności

    W suplementacji wewnętrznej ekstrakt z korzenia żeń-szenia stosowany jest jak środek wzmacniający organizm i stabilizujący poziom glukozy we krwi. więcej