Jakie jajka najzdrowsze?

Zwracaj uwagę na świeżość, uważnie czytaj metryczkę. Wybieraj jajka klasy A o rozmiarze S lub M. aczniejsze.

PAMIĘTAJ! Jeśli potrząsając jajko w dłoni słyszysz stukanie, oznacza to, że jest nieświeże.

Jeśli lubisz jajka, do woli delektuj się jajecznicą i omletem. Według WHO jajo to najbardziej odżywczy produkt, dostarczający wszystkich potrzebnych nam składników. Wybór jaj jest jednak tak duży, a ceny tak różne, że można stracić głowę. Czym się kierować?

Reklama

1. Skorupka prawdę powie. Jej kolor jest nieistotny i zależy wyłącznie od rasy niosek oraz genów kury i koguta – okazuje się, że rodzaj karmy nie ma znaczenia. Ważne jest natomiast, jaką skorupka ma powierzchnię. Powinna być błyszcząca i czysta, bez nierówności i spękań.

2. Ile żółtek? Jedno jajko może mieć dwa żółtka i nie ma w tym nic nadzwyczajnego. Jeśli jednak podwójne żółtka mają wszystkie jaja w opakowaniu, to znak, że hodowca specjalnie „wzbogaca” paszę.

3. Metryczka . Stempel na skorupce dostarcza najważniejszych informacji o jajku. Jak powinnaś czytać np. napis 0-PL-29211506? Cyfra „0” oznacza jaja z ferm ekologicznych „1” – od kur wolnego wybiegu, „2” – z chowu ściółkowego, zaś „3” – z chowu klatkowego; litery oznaczają kraj; kolejne dwie cyfry oznaczają kod województwa (tu: 29); kolejne dwie – kod powiatu (tu: 21); następne – kod producenta (tu: 15); ostatnie – kod fermy w danym powiecie.

4. Klasa, rozmiar. Tych informacji szukaj na etykiecie. Wybieraj jajka A – pierwszej klasy. A rozmiar? Warto kupować jajka S i M (od młodych kur), bo są smaczniejsze i mają większe żółtka. Jaja L albo XL (największe) zawierają najwięcej białka i mają cienką skorupkę.

5. Z wolnego wybiegu czy fermy? Większość jajek pochodzi z ferm. Czy mają one mniejszą wartość odżywczą niż jaja od kur z wolnego wybiegu? Stereotyp ten obalają naukowcy prowadzący badania w kilku ośrodkach, np. w SGGW i w Instytucie Genetyki i Hodowli Zwierząt Polskiej Akademii Nauk.

Z badań wynika, że jajo (komórka rozrodcza) ma zawsze taki sam skład, niezależnie od tego w jakich warunkach żyją kury (embrion musi mieć określone warunki do rozwoju). Nie wykazano, by jajka z wolnego wybiegu były zdrowsze. Smak zależy od świeżości (nie trzymaj dłużej niż 28 dni od daty pakowania) oraz rodzaju karmy.

6. Na miękko czy na twardo. Najbardziej odżywcze i lekkostrawne jest jajko gotowane na miękko. Jeśli więc masz problemy trawienne, unikaj tych smażonych na maśle czy boczku. Długo gotowane (na twardo) też mogą powodować wzdęcia, odbijania, bóle brzucha (trudniej trawisz).

7. Alergiku, uważaj! Uczulenie na białko jaj może wywoływać silne reakcje – pokrzywkę, ból brzucha,nawet katar alergiczny. Jeśli po zjedzeniu jaj zauważysz nietypowe objawy, zrób testy alergiczne. Ważne! Osoby uczulone muszą uważać na szczepionki produkowane na bazie białka jaj.

8. Gdzie czyha salmonella? Unikaj surowych jaj, uważaj, by jajecznica była ścięta (salmonellę niszczy temperatura 70º C. Pamiętaj o sparzeniu skorupki i umyciu rąk po dotykaniu jajek.

EKSPERT RADZI

Dr Jan Krajewski, dietetyk

Gdy kupujesz jajka, trzymaj się producenta, który zamieszcza dokładny opis na opakowaniu. Nie kieruj się ceną – jajko w cenie ponad 1 zł nie musi być zdrowsze od tego za 60 gr. W Instytucie Genetyki i Hodowli Zwierząt PAN w Jastrzębcu przebadano jajka od zielononóżek z różnych sklepów. Wszystkie, również te z ceną 1,20 zł, okazały się jajami z chowu klatkowego.

Co z tym cholesterolem?

Z nowych badań wynika, że jajka wcale nie są bombą cholesterolową

Powszechna w Polsce fobia związana z cholesterolem sprawia, że jemy dwa razy mniej jajek niż Japończycy czy Chińczycy. A jajka mają dwa razy mniej cholesterolu niż sądzono, na dodatek dostarczają dużo tego korzystnego, czyli cholesterolu HDL.

Badania prowadzone w ostatnich latach rozwiały wątpliwości – jajka można jeść bez obaw, nawet dwa dziennie. Osoba, która ma prawidłowy poziom cholesterolu (poniżej 200 mg/dl) we krwi, może więc bez obaw zjadać nawet 14 jaj tygodniowo.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Na żywo

Zobacz również

  • Niedawno wypróbowałam przepis Stefanii Korżawskiej na herbatkę antyżylakową. 3 łyżki kwiatów krwawnika zalewam 4 szklankami wody i zagotowuję. Następnie zdejmuję z gazu i parzę pod przykryciem... więcej