Jakie badania trzeba wykonać przed rozpoczęciem treningów

Sport to zdrowie? Aby tak było, wybierając formę aktywności, powinnaś wziąć pod uwagę własne ograniczenia zdrowotne.

Skontroluj serce

✣ Przed rozpoczęciem intensywnych trenin gów zbadaj serce. To szcze gólnie ważne, jeśli nigdy wcześniej tego nie robiłaś albo jeśli w ostatnim czasie miewałaś tzw. kołatania.

Reklama

Podstawowym badaniem jest EKG (elektrokardiogram), na który może cię skierować lekarz pierwszego kontaktu. Warto też wykonać tzw. profil lipidowy (oznaczenie stężenia cholesterolu, jego frakcji LDL i HDL oraz trójglicerydów) – badanie to jest potrzebne, by sprawdzić, czy nie jesteś zagrożona miażdżycą, chorobą wieńcową, zawałem serca albo udarem mózgu.

Stan układu naczyniowego trzeba skontrolować, bo choć aktywność fizyczna jest dla osób cierpiących na jego niedomagania korzystna, jej intensywność i formę trzeba dostosować indywidualnie.

✣ Dla osób z ustabilizowaną chorobą wieńcową i tych, które przebyły zawał, najbardziej korzystne sporty to pływanie, jazda na rowerze, szybkie marsze. Osoby takie nie powinny za to ćwiczyć na siłowni z dużymi obciążeniami.

Przy kłopotach z sercem należy unikać bardzo intensywnego wysiłku. Osoby z nadciśnieniem powinny przed rozpoczęciem jakichkolwiek ćwiczeń zmierzyć ciśnienie i zrezygnować z treningu, jeśli jest wyższe niż 130/90 mmHg.

Zbadaj stawy

✣ Choroby stawów i kręgosłupa mogą być przeciwwskazaniem do uprawiania pewnych dyscyplin sportu. Podstawowa zasada brzmi: nigdy nie wykonuj żadnych ruchów, które sprawiają ci ból. Jeśli więc przy bieganiu bolą cię kolana, nie postanawiaj bohatersko, że je „rozćwiczysz”, tylko wybierz się do ortopedy. Lekarz najprawdopodobniej skieruje cię na USG stawów kolanowych.

Dopiero gdy znany będzie jego wynik, dowiesz się, jaka aktywność fizyczna będzie dla ciebie najbardziej odpowiednia.

✣ Jeśli masz kłopoty z kręgosłupem, zanim zaczniesz ćwiczenia, powinnaś się skonsultować z ortopedą i wybrać te najbardziej korzystne. Np. przy dyskopatii polecane są pływanie i jazda na rowerze, nie należy natomiast ćwiczyć aerobiku, stepu oraz biegać po twar dym albo nierównym grun cie.

Przeciwwskazaniem do wykonywania tego typu ćwiczeń jest także osteoporoza – choroba polegająca na utracie gęstości kości. Przy osteoporozie polecane są za to pilates oraz dobrane przez wykwalifikowanego trenera ćwiczenia na siłowni.

Sprawdź stan żył

✣ Wysiłek fizyczny to najlepsza profilaktyka żylaków. Jeśli jednak cierpisz już na chorobę żylakową (albo masz do niej dziedziczne skłonności), z niektórych rodzajów sportów powinnaś w ogóle zrezygnować.

Przy żylakach niewskazany jest wysiłek, podczas którego uderzamy stopami o twarde podłoże, czyli przede wszystkim bieganie bez dobrze amortyzującego obuwia, skakanie na skakance oraz ćwiczenia fitness, takie jak aerobik, step, koszykówka oraz siatkówka (szczególnie jeśli uprawiane są na sali gimnastycznej).

✣ Nie wszystkie żylaki są widoczne pod skórą. Jeśli zmiany pojawiły się w żyłach położonych głębiej, można je zobaczyć tylko podczas tzw. dopplerowskiego USG. Jest to najlepsza metoda oceny stanu żył.

Badanie należy zrobić, jeśli pojawią się objawy wskazujące na żylaki. Najczęstsze z nich to uczucie ciężkości nóg, skurcze łydek, puchnięcie kostek. Wczesnym objawem choroby żylakowej bywają również pajączki na udach i łydkach.

Uzupełniaj elektrolity

Intensywnie trenując, pocimy się, a wraz z potem tracimy potrzebne organizmowi do prawidłowego funkcjonowania elektrolity (jony sodu, potasu, magnezu, wapnia). Ich niedobór może doprowadzić m.in. do zaburzeń rytmu serca i pracy układu nerwowego.

Dlatego w czasie treningu (i po nim) trzeba pić wysoko zmineralizowaną wodę albo napoje izotoniczne (ze względu na wysoką zawartość minerałów).

Sport i astma

Kiedyś osobom chorym na astmę odradzano ćwiczenia. Oka zuje się jednak, że regularna aktywność zmniejsza ryzyko zaostrzenia choroby. Astmatycy powinni więc ćwiczyć, ale pod pewnymi warunkami.

Astma musi być systematycznie leczona, a formę i intensywność wysiłku należy ustalić z lekarzem prowadzącym.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Olivia

Zobacz również

  • Ten unikalny na skalę światową produkt umożliwia osobom z problemami skórnymi korzystanie z właściwości wód siarczkowych z uzdrowisk Busko-Zdrój i Solec-Zdrój. więcej