Jak uniknąć niedoboru żelaza?

Pierwiastek ten jest niezbędnym składnikiem hemoglo biny – to ta cząsteczka krwi, która odpowiada za transport tlenu w organizmie. Natomiast w drodze powrotnej hemoglobina wynosi z organizmu dwutlenek węgla – zostawia go w płucach, skąd jest wydalany wraz z wydychanym powietrzem.

Reklama

Jeśli żelaza mamy we krwi za mało, spada ilość hemoglobiny, a to znaczy, że zbyt mała liczba „posłańców” podróżuje do zakamarków ciała, by odżywiać nasze komórki.

Oznaką niedoboru żelaza jest przede wszystkim brak energii i przewlekłe zmęczenie. Czujemy się apatyczni, a nawet najmniejszy wysiłek powoduje, że tracimy oddech i mamy zadyszkę. Nic dziwnego: mało żelaza to mało hemoglobiny – a to oznacza anemię, gorszą wytrzymałość i osłabienie ogólnej kondycji.

Gdy naszemu ciału brakuje tlenu, nie może wiele z siebie wykrzesać. Żelazo wchodzi w skład tzw. neuroprzekaźników – związków chemicznych, których cząsteczki są odpowiedzialne za pracę komórek nerwowych. Dlatego jego niedobór powoduje spadek koncentracji.

Na skutek braku żelaza skóra staje się blada, paznokcie kruche, a włosy wypadają. Gdy poziom żelaza jest bardzo niski, może się pojawić krwawienie z dziąseł.

Wiele kobiet cierpi na niedobory żelaza. Dlaczego? Winne są tu miesiączki: podczas każdej menstruacji tracimy pewną ilość krwi, a wraz z nią część hemoglobiny i żelaza. Na szczęście zdrowa, mądrze wyważona dieta pozwoli tym niedoborom zaradzić.

Zdaniem dietetyków każda z nas powinna dziennie spożywać 18 miligramów żelaza. Najlepszym jego źródłem jest czerwone mięso – ale ten pokarm z kolei specjaliści zalecają spożywać nie częściej niż 2-3 razy w tygodniu. Co więc wkomponować w menu, by było bogate w żelazo?

Dieta bogata w żelazo

Nie tylko czerwone mięso. Sporo tego pierwiastka jest w rybach i owocach morza, ziarnach fasoli, sezamie, soczewicy, szpinaku, natce pietruszki, brązowym ryżu.

Wa rzywa to dobre źródło żelaza, bo zawierają wit. C, a jej obecność znacznie poprawia stopień wchłaniania tego pierwia stka.

Przy dużych niedoborach lekarz może zalecić zażywanie suplementu żelaza. Suplementy mogą jednak wywoływać bóle brzucha, zaparcia lub biegunki.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Dobry Tydzień

Zobacz również

  • Aby ten ważny organ naszego organizmu funkcjonował sprawnie, warto go wspomóc dawką choliny. Znajdziemy ją w preparacie Anticholest marki Langsteiner. więcej