Jak się odzwyczaić od cukru

Nie bez powodu nazywany jest białą śmiercią. Podnosi poziom trójglicerydów, sprzyja otyłości, cukrzycy, a nawet nowotworom. I uzależnia bardziej niż narkotyk! Jak się odzwyczaić od cukru po letniej rozpuście?

Zdjęcie

Cukier jest dodawany do większości produktów /123/RF PICSEL
Cukier jest dodawany do większości produktów
/123/RF PICSEL

Dodawany jest nie tylko do słodyczy. Mają go sosy, ketchupy, chleb, pizza, mięso, wędliny, sałatki, chipsy... Wymieniać można bez końca, gdyż prawie sto procent żywności przetworzonej zawiera go choć w małych ilościach. A im więcej go jemy, tym bardziej łakniemy.

Organizm reaguje na niego gwałtownym wyrzutem insuliny, a następnie jej silnym spadkiem – i jeszcze mocniejszym uczuciem głodu. Jak przerwać to błędne koło?

Reklama

Działaj systematycznie

Są tacy, którzy kończą z nałogiem z dnia na dzień. Nie wszystkim jednak przychodzi to łatwo. Dlatego dobrze przygotować plan, który pomoże stopniowo, ale skutecznie wyeliminować cukier z menu. Najpierw: porządki. Słodycze, dżemy, owocowe jogurty, serki powinny zniknąć z Twojej szafki. Następnie zastanów się, kiedy zwykle sięgasz po słodycze.

Po śniadaniu, do kawy, po obiedzie? Przed snem? W chwilach napięcia? Przed menstruacją? To ważne. Czasem trzeba zburzyć ustalone rytuały i wypracować nowe przyzwyczajenia. Nie przełkniesz herbaty bez cukru? To zrezygnuj z niej w ogóle i pij zioła.

Ataki głodu cukru napadają Cię po obiedzie? Już wcześniej przygotuj odżywczy i słodki koktajl z owoców. Spodziewasz się gości? Zrób coś, co będziesz mogła również Ty zjeść. Może truskawkowe lody z bananami? Ważne, by zmiany wprowadzać stopniowo, ale konsekwentnie.

Uważnie czytaj etykiety

Poradziłaś sobie ze słodyczami? Czas wyeliminować cukier z reszty menu. To całkowicie oczyści Twój organizm i sprawi, że zapomni on o słodkim narkotyku. Dlatego czytaj etykiety gotowych produktów. Zastępuj je produktami prostymi, jak najmniej przetworzonymi. Pamiętaj, że cukier jest niemal wszędzie.

Unikaj też syropu glukozowo-fruktozowego i słodzików – to tańsze i wcale nie zdrowsze zamienniki cukru. Pamiętaj, by jeść posiłki o stałych porach – pozwoli to zapobiec gwałtownym napadom głodu.

Uwaga na to, co pijesz!

Czy wiesz, że do napojów gazowanych dodaje się sól? Dzięki temu nawet po ich wypiciu odczuwamy pragnienie. By ukryć słony smak, producenci maskują go ogromną ilością substancji słodzących.

W jednej puszce napoju typu cola jest aż 16 kostek cukru, a w limonkowym czy pomarańczowym jeszcze więcej! Cukier dodawany jest także do wielu soków, a nawet do niektórych piw.

Dzienniczek

Pomoże ci uzmysłowić sobie, jakie porcje i o której godzinie zjadasz, kiedy dopada Cię największy głód, ile słodyczy dziennie ląduje w Twoim brzuchu i w których momentach dnia masz na nie największą ochotę.

Cukrowy detoks

By organizm zapomniał o soli, wystarczą trzy dni. By odzwyczaił się od cukru, potrzeba aż trzech miesięcy! Ale gdy zrezygnujemy z niego całkowicie, docenimy naturalną słodycz pomidorów czy jabłek.

Zaplanuj sowje przekąski

W szafce lub lodówce zawsze miej coś na zaspokojenie tzw. „małego głodu” – pudełeczko obranej i pokrojonej w talarki marchwi albo kalarepy, orzechy, suszone owoce. Jeśli czujesz dużą chęć na słodki smak, zjedz kilka rodzynek lub suszoną żurawinę. Możesz upiec pełnoziarniste ciastka – zamiast cukru użyj zmiksowanych daktyli lub banana.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Tele Tydzień
Więcej na temat:

Zobacz również