Jak powstrzymać zaćmienia umysłu?

Rady psychoterapeuty dr. Mike’a Dowa autora bestsellera z 2015 roku.

Umysł może zacząć szwankować już około czterdziestki. Psychoterapeuta, dr Mike Dow, autor bestsellera amerykańskiego z ub. roku „The brain fog fox”, uważa, że pogorszenie pracy mózgu, charakterystyczne dla seniorów, wielu osobom zaczyna dokuczać o wiele wcześniej. Niektórzy opisują je jako „brain fog”, czyli mgłę mózgu albo zaćmienie umysłu: momenty spowolnionego myślenia, dezorientacji i zamętu.

Pojawiają się też problemy z koncentracją, wygrzebaniem z pamięci właściwego słowa czy odnalezieniem rzeczy np. kluczyków do samochodu. Zaćmieniom umysłu mogą towarzyszyć epizody złego humoru, a nawet depresyjne nastroje czy lęk. Pod wieloma względami współczesny świat osłabia zdrowie mózgu – uważa dr Dow.

Winny jest styl życia

Reklama

Badacz upatruje przyczyn zaćmień umysłowych w kombinacji kilku czynników: niezdrowej diety, otyłości typu brzusznego, przewlekłego stresu, braku uregulowanych godzin snu oraz nadużywania elektroniki i telewizji. Połączenie tych szkodliwych warunków zakłóca wydzielanie podstawowych neuroprzekaźników jak serotonina i dopamina.

Odpowiadają one m.in. za myślenie, rozumienie i pamięć. Dodatkowo serotonina wspomaga pozytywny nastrój, pogodę ducha, optymizm i pewność siebie, zaś dopomina odpowiada m. in. za uczucie podekscytowania, zmotywowania i wytrwałość.

Neurochemiczny krach sprawia, że z biegiem czasu czujemy się coraz gorzej. Jedną z przyczyn spadku poziomu przekaźników jest dieta bogata w węglowodany proste, która prowadzi do wahań poziomu glukozy we krwi. Zbyt niski jej poziom wywołuje apatię, lęki i stany depresyjne. Za wysokie stężenie glukozy może prowadzić do problemów z pamięcią i otępienia.

Możliwe zagrożenia

Pojawiające się zaćmienia umysłu mogą zapowiadać tzw. łagodne zaburzenia poznawcze MCI (ang. Mild Cognitive Impairment). Przez długi czas zmiany nie są na tyle poważne, aby paraliżowały zwykłe zajęcia. Da się z nimi na co dzień funkcjonować i nawet mogą zatrzymać się na tym etapie.

Jednak u 6–15 proc. osób, które spełniają kryteria łagodnych zaburzeń poznawczych, po latach może rozwinąć się choroba Alzheimera, zwłaszcza jeśli towarzyszy im mniejsza aktywność, zanikanie umiejętności korzystania ze zdobytego doświadczenia życiowego, pogorszenie sprawności zawodowej i coraz częstsze „dziury” w pamięci. Ale dr Dow twierdzi, że tak wcale być nie musi.

„Mgła mózgu” to ogromna szara strefa rozciągająca się pomiędzy normalnym funkcjonowaniem a ryzykiem demencji. I może być odwracalnym zjawiskiem.

Program 3 tygodni

Wystarczy kilka usprawnień w różnych dziedzinach życia, by ważne dla inteligencji i nastroju neuroprzekaźniki osiągnęły na powrót optymalny poziom.

Dr Dow radzi, aby pożyteczne zmiany wprowadzać powoli, stopniowo włączając nowe aktywności do swoich zajęć. W pierwszym tygodniu lepiej się odżywiamy: dla umysłu najbardziej korzystna jest dieta śródziemnomorska (dużo ryb, oliwy z oliwek i warzyw).

W drugim tygodniu regulujemy godziny aktywności i snu (codziennie kładziemy się spać o godz. 23 i wstajemy o 7). Medytujemy, rozpoczynamy naukę czegoś nowego, ćwiczymy umysł. W trzecim tygodniu wybieramy ulubioną rozrywkę i znajdujemy na nią czas.

Nadużywanie elektroniki, np. przeglądanie stron internetowych zamiast snu, wpływa negatywnie na nasz mózg i zaburza zachodzące w nim procesy.

Umysł będzie sprawnie pracował dzięki węglowodanom złożonym, zawartym w produktach pełnoziarnistych (brązowy ryż i razowy makaron „al dente”).

Ich źródłem są też warzywa: jadaj je surowe lub ugotowane na „pół twardo”. Utrzymują poziom cukru we krwi na stałym poziomie. Zrezygnuj z cukru, który powoduje wahania glukozy.

Pokarmy inteligencji

Kurkuma. Działa na mózg silnie przeciwzapalnie i antyoksydacyjnie, promuje powstawanie nowych komórek nerwowych. Codziennie dodawaj do potraw łyżeczkę kurkumy i czarnego pieprzu (jest konieczny dla jej lepszego wchłaniania).

Jagody. Są bogate we flawonoidy i błonnik, który przeciwdziała skokom glukozy we krwi. Co trzeci dzień miseczkę jagód.

Ryby. Zawierają kwasy tłuszczowe omega-3 poprawiają rozumienie zagadek wzrokowych.

Lista zajęć

1. Ucz się. Utrzymasz bystrość umysłu. Korzystaj z biblioteki, rozwijaj zainteresowania lub zabierz się za naukę języka.

2. Medytuj. 12 minut medytacji dziennie polepsza nastrój i zmniejsza lęk. Prosty sposób: wyobraź sobie, że twój umysł to rzeka. Siedzisz na brzegu i oglądasz ją w spokoju. Wizualizując wodę, nauczysz się lepiej uświadamiać sobie znaczenie swoich myśli i uczuć.

3. Baw się. Gry planszowe, gra w karty, krzyżówki, gra na instrumencie muzycznym, robótki ręczne, taniec, ogrodnictwo – stymulują mózg.

4. Spaceruj. Ruch pobudza tworzenie nowych połączeń neuronalnych.

Sen to podstawa

Porządnie przespana noc zapewnia dobrą formę umysłową i psychiczną za dnia. Zwiększa zdolność uczenia się, kreatywność, podnosi samopoczucie.

Podczas nocnego wypoczynku mózg oczyszcza się z toksyn i pozbywa złogów znajdujących się między komórkami nerwowymi, które sprzyjają otępieniu. Wzmacniają się połączenia w mózgu, konsolidując wspomnienia przeżyte w ciągu dnia.

Używki

Czerwone wino zawiera resweratrol wymiatający toksyny z komórek nerwowych. Kieliszek czerwonego wytrawnego wina do obiadu pomaga utrzymać prawidłowy poziom glukozy we krwi.

Kobietom poleca się kieliszek dziennie, mężczyznom dwa. Nadużywanie alkoholu daje wprost przeciwny skutek: zwiększa ryzyko demencji.

Nowy sposób myślenia

Być może nieświadomie korzystasz z negatywnych wzorców postrzegania świata. Rozpoznaj, które z blokad psychicznych, najbardziej otępiają umysł:

Wyolbrzymianie: przyzwolenie na to, by nawet błahy problem zaczął obejmować inne dziedziny naszego życia.

Paraliżująca samoanaliza: zagłębianie się we własnych myślach (np. jak mogłam o tym zapomnieć?).

„Przepowiadanie przyszłości”: zakładanie najgorszego scenariusza w każdej sytuacji.

„Wszystko albo nic”: widzenie wszystkiego w skrajny sposób, albo–albo, tak–nie.

„Czytanie w myślach”: pewność, że wiemy, co myślą i czują inni.

Nadmierna odpowiedzialność: założenie, że jesteśmy przyczyną złych sytuacji.

Amerykański psycho terapeuta dr Mike Dow ostrzega przed czynni kami cywilizacyjnymi, które mogą powodować zaćmienia umysłu. Zalicza do nich między innymi: stres, niewłaściwą dietę, zmęczenie.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Życie na gorąco
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Kuracje na wrzody żołądka

    Wzdęcia, ból w nadbrzuszu, pieczenie po posiłkach, niestrawność… Skądś to znasz? Dzięki właściwemu odżywianiu i zdrowym miksturom możesz zmniejszyć ból żołądka. więcej