Jak pokonać kryzys energetyczny

Dopadł Cię jesienny kryzys energetyczny? Pokonasz go bez trudu. Oto sposoby na doładowanie akumulatorów.

Chciałabyś kupić kilka ładnych rzeczy do mieszkania, pójść z mężem do kina, z córką na zakupy... Zmęczenie sprawia jednak, że najchętniej wciąż siedziałabyś na kanapie. Nie martw się – są naprawdę skuteczne sposoby, by szybko złapać wiatr w żagle. Co zalecają eksperci?

Reklama

1. Ziarna – Twoje paliwo

Podstawowym źródłem energii są węglowodany złożone. Sporą ich dawkę dostarczaj sobie do południa, ważne jest zwłaszcza duże śniadanie, obfitujące w pełnoziarniste pieczywo lub płatki zbożowe zalewane np. jogurtem (warto zawsze wybierać ten naturalny, np. z dodatkiem ziaren). Posiłki spożywaj mniejsze niż dotąd, za to częściej (nie dopadnie Cię wówczas energetyczny dołek wczesnym popołudniem).

2. Mniej tłuszczu, więcej wody

Tłuszcze zwierzęce ogranicz do minimum, a odciążysz wątrobę i nadnercza, odpowiedzialne za sprawną przemianę materii. Od razu poczujesz się lżejsza, pełna energii. Pij sporo wody, herbatki owocowe i ziołowe, bo nawet lekkie odwodnienie sprzyja zmęczeniu. Nie przesadzaj jednak z kawą, mocną herbatą i alkoholem, działającymi odwadniająco i silnie pobudzającymi serce.

3. Energia z warzyw i kasz

Oprócz minerałów i witamin warzywa zawierają dużo potrzebnych Ci węglowodanów złożonych. Jedz zwłaszcza szpinak, pomidory, ziemniaki (źródła potasu), natkę pietruszki. Oprócz warzyw zalecane są kasze – gryczana i jaglana. Obfitują one w składniki mineralne i witaminy z grupy B.

4. Spaceruj, wysypiaj się!

Docierające do siatkówki oka światło stymuluje nadnercza do produkcji hormonów płciowych. Ruch na powietrzu pobudza też w mózgu wydzielanie serotoniny, odpowiedzialnej za dobry nastrój, oraz dopaminy, niezbędnej dla aktywności. Nie masz czasu na spacer? Poćwicz w domu. Wystarczy 20 minut dziennie! Ćwiczenia z unoszeniem nóg zwiększają dopływ krwi do serca i mózgu.

Nie żałuj sobie snu. Z ostatnich badań wynika, że najzdrowsze jest przesypianie 7 lub nawet 8 godzin na dobę. Drzemka w ciągu dnia jest też zalecana, śpij jednak nie dłużej niż 30 minut.

4. Żelazo krzepi!

Brak energii bywa często skutkiem jego niedoboru. Bierz więc jeden z suplementów zawierających żelazo, np. Biofer folic, Merz special. Zadbaj również w diecie o większą ilość chudego mięsa, ryb, wątróbki i produktów dostarczających witaminę C i kwas foliowy (ułatwiają wchłanianie żelaza).

5. Inni sojusznicy

To suplementy wzmacniające serce (sok z pokrzywy), pobudzające krążenie w mózgu i poprawiające nastrój (korzeń arktyczny, Tonisol), a także zwiększające siły obronne organizmu (liść oliwny, jagody goji, jagody acai). Wybierz dla siebie jeden z tych preparatów i zażywaj przez kilka tygodni. Jeśli masz niskie ciśnienie, możesz też stosować tabletki z żeń-szeniem, usprawniającym krążenie i korzystnie wpływającym na nastrój.

Dr Hubert Sieradzki, lekarz rodzinny radzi:

Jeśli jesteś zwolenniczką terapii naturalnych, wypróbuj silnie wzmacniające działanie mleczka pszczelego.

Można je kupić w postaci ampułek, które wypija się każdego dnia. Inna opcja? Pij rano 1/2 szklanki letniej wody z miodem.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Na żywo

Zobacz również

  • 5 najlepszych sposobów na obniżenie cholesterolu

    Zbyt wysoki cholesterol to nie tylko prosta droga do miażdżycy. Może też zwiększać ryzyko powikłań, gdy chorujemy na cukrzycę, a nawet źle wpływać na nasze życie seksualne. Dlatego warto zmniejszyć... więcej