Jak obniżyć cholesterol

Cholesterol obniżymy smarując pieczywo margaryną wzbogaconą o sterole i stanole roślinne.

Dobroczynne działanie steroli roślinnych

Reklama

Cholesterol to związek tłuszczowy wy- stępujący naturalnie w każdym organizmie. Jest przez człowieka wytwarzany oraz dostarczany wraz z pożywieniem.

Cholesterol jest nam potrzebny m.in. do prawidłowego funkcjonowania błon komórkowych, niektórych hormonów i do produkcji kwasów żółciowych.

Jednak gdy jego stężenie we krwi osiąga zbyt wysoki poziom, tj. ponad 200 mg/dl, zaczyna być niekorzystny dla zdrowia.

Często mówi się o tzw. dobrym lub złym cholesterolu. Ten dobry, to tzw. lipoproteiny o wysokiej gęstości (HDL), które przenoszą cholesterol do wątroby, gdzie jest przetwarzany. Natomiast ten zły, to LDL, tzw. lipoproteiny o małej gęstości.

Jest transportowany z wątroby do tkanek pozawątrobowych. Jego nadmiar przyczynia się m.in. do nadwagi, rozwoju nadciśnienia i miażdżycy.

Gdzie szukać steroli

Przyczyną wzrostu stężenia cholesterolu LDL jest niewłaściwy sposób odżywiania, głównie dieta bogata w tłuszcze zwierzęce, cukier i produkty z dużą zawartością sodu.

Jego wzrostowi sprzyja także brak regularnej aktywności fizycznej oraz czynniki genetyczne.

Leczenie tych zaburzeń lipidowych zawsze powinno zaczynać się od zmiany stylu życia: zrzucenia zbędnych kilogramów, zwiększenia ilości codziennego ruchu oraz od zmiany diety, do której powinniśmy włączyć produkty zawierające tzw. sterole i stanole rośline.

To naturalne związki, które występują m.in. w olejach roślinnych, soi, ryżu, orzechach i nasionach (patrz ramka).

Ich pozytywny wpływ na gospodarkę cholesterolu został potwierdzony w licznych badaniach klinicznych. Obniżają one stężenie cholesterolu całkowitego oraz frakcji LDL.

Blokują wchłanianie cholesterolu w jelitach, co w konsekwencji prowadzi do jego obniżenia we krwi. Badania potwierdzają, że już dwa gramy steroli dziennie mogą obniżyć cholesterol nawet o około 15 procent.

Zalecenia dietetyków

Chociaż sterole i stanole znajdują się w żywności, uzyskanie ich w dawce dwóch gramów jest niezmiernie trudne. Ażeby taką ilość dostarczyć do naszego organizmu, należałoby zjeść np. 100 gram oleju kukurydzianego i 200 gram nasion słonecznika dziennie.

Dlatego w uzupełnianiu niedoborów steroli i stanoli roślinnych, oprócz tradycyjnej żywności, przychodzi nam z pomocą również tzw. żywność funkcjonalna, czyli w tym wypadku margaryny wzbogacone o te substancje roślinne (np. Optima Cardio, Flora pro- activ czy Benecol).

Żywność funkcjonalna

Żywność funkcjonalna nie różni się wyglądem ani smakiem od tradycyjnej, jednak przez dodatek substancji bioaktywnych korzystnie wpływa na organizm. Niestety, nie jest ona tania. Za 400 gramów produktu zapłacimy około 15 zł.

Margaryny te szczególnie zalecane są osobom z podwyższonym stężeniem cholesterolu. Z badań wynika, że z czasem pomaga zmniejszyć dawki leków, a nawet umożliwia ich odstawienie. Do stosowania tej diety zachęca także Polskie Towarzystwo Dietetyki, które zainicjowało ogólnopolski program pod hasłem: Obniżamy cholesterol ze smakiem.

Celem tej akcji jest m.in. podkreślanie roli żywności wzbogaconej w sterole i stanole roślinne w walce z podwyższonym poziomem cholesterolu.

Zawartość steroli roślinnych w mg na 100 g produktu

Oleje roślinne

z kiełków pszenicy

919

kukurydziany

909

rzepakowy

668

Orzechy i nasiona

sezam

360

słonecznik

300

migdały

183

Produkty zbożowe

kiełki pszenicy

344

otręby pszenne

200

chleb pełnoziarnisty

86

Owoce

pomarańcze

24

cytryny

18

grejpfruty

18

Warzywa

brukselka

45

kalafior

40

brokuły

39

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Zobacz również

  • Dla młodości i witalności

    W suplementacji wewnętrznej ekstrakt z korzenia żeń-szenia stosowany jest jak środek wzmacniający organizm i stabilizujący poziom glukozy we krwi. więcej