Jak naturalnymi metodami walczyć z obniżeniem nastroju

Wiele osób odczuwa pod koniec roku przewlekłe znużenie, rozdrażnienie i niepokój. Gdy na dworze jest zimno i ciemno, nie chce im się wstawać rano z łóżka, brakuje im zapału i energii do pracy. Niektórzy mają kłopoty z koncentracją i cierpią z powodu długotrwałego pogorszenia nastroju.

Te niekorzystne doznania w medycynie określa się mianem sezonowego zaburzenia afektywnego (Seaso nal Affective Disorder – SAD) lub po prostu depresją sezonową.

Reklama

Bezpośrednią przyczyną sezonowej chandry jest wielodniowy brak odpowiedniego natężenia światła słonecznego. Zimowe ciemności prowadzić mogą zresztą nie tylko do pogorszenia stanu psychiki, ale też zmian fizjologicznych w organiz- mie: częstości skurczów serca, wydzielania hormonów, wahań ciśnienia tętniczego. Pojawia się nadmierny apetyt i skłonność do tycia.

A może aromaterapia...

Aromaterapia jest naturalną i jedną z najprzyjemniejszych metod na poprawę humoru i podreperowanie formy. A wdychanie zapachu pomarańczy rzeczywiście sprawia, że... ogarnia nas dobry nastrój.

Naukow cy z Uniwersytetu Chiba w Japonii odkryli, że wpływa on na aktywność prawej kory przedczołowej, obszaru mózgu stabilizującego naszą kondycję psychiczną. W grud niowym numerze magazynu „Complementary Therapies in Medicine” („Komplementarne Terapie w Medycynie”) z 2014 roku można przeczytać, że jeśli w pomieszczeniu, w którym przebywamy, rozpylimy olejek eteryczny z pomarańczy, to poczujemy się w nim o wiele bardziej komfortowo i będziemy bardziej zrelaksowani, niż gdybyśmy oddychali tam „zwykłym” powietrzem.

Jak z niej korzystać?

Można wlać kilka kropli olejku pomarańczowego do kominka zapachowego lub do wody w kąpieli. Warto też nosić ze sobą buteleczkę z olejkiem i używać go jak wody toaletowej, np. skrapiać nim co kilka godzin apaszkę czy szalik.

Napoje wzmacniające

Owoce róży. Łyżkę rozdrobnionych owoców dzikiej róży zalej szklanką wrzątku, dodaj łyżkę miodu i soku z cytryny. Herbatka ma mnóstwo witami ny C, która w dużych dawkach działa wzmacniająco, zwiększając fizyczne siły organizmu.

Yerba mate. Do dużego kubka (lub oryginalnego naczynia z tykwy do parzenia mate) wsyp kilka łyżek yerba mate, czyli suszu z ostrokrzewu paragwajskiego. Liście kilka razy zalewaj wrząt kiem. Pij przez bombillę – metalową lub bambusową rurkę.

Ta południowoamerykańska roś lina zawiera – tak jak kawa – kofeinę. Zmniejsza uczucie zmęczenia, rozjaśnia umysł. Bogaty w potas, magnez, mangan i polifenole napar bywa dla „początkujących” za mocny i gorzki – lepiej, by zamiast suszu użyli mate w torebce.

Wino waniliowe. Utrzyj ćwierć laski wanilii, wsyp do 0,5 l czerwonego wytrawnego wina. Dodatek tej aromatycznej przyprawy sprzyja wydzielaniu neurohormonów dobrego nastroju i uczuciu radości.

Ziołowy antydepresant

To, jak zadziała dziurawiec, zależy od sposobu jego przygotowania. Herbatki mają właściwości anty bakteryjne, łagodzą bóle skurczowe i leczą dolegliwości układu pokarmowego. Wyciągi alkoholowe korzystnie wpływają na układ nerwowy i psychikę. Zawierają bowiem składniki psychoaktywne: poprawiającą humor hyperycynę, pseudohyperycynę i hiperforynę.

Przepis: wsyp do słoja 100 g ziela dziurawca, zalej 0,5 l spi rytusu, odstaw na tydzień. Prze cedź, wlej do butelki. Stosuj dwa razy dziennie, pijąc 1 łyżeczkę nalewki w połowie szklanki wody.

Sztuczne słoneczko

Światło to najsilniejszy naturalny regulator biologicznego zegara organizmu. Poranne domowe „ką piele” świetlne przy użyciu lampy do fo toterapii o natęże niu 2,5–10 tys. luksów postawią na nogi już po paru dniach.

Podobnie dzia ła fototerapia przezczaszkowa. Tu zamiast lamp używa się „słuchawek” do uszu: przenikające przez kości czaszki światło dociera do ośrodków w mózgu odpowiedzialnych za dobowy rytm. Urządzenia można używać w drodze do pracy.

Hydromasaż

Masowanie ciała gorącą wodą pobudza krążenie tak jak filiżan ka mocnej kawy, a ponadto przy spiesza usuwanie z organizmu toksyn nasilających złe samopoczucie.

Odkręć główkę prysznica, by wzmóc strumień wody. Masuj wodą okrężnymi ruchami stopy, podłużnymi łydki, potem uda, skończ na pachwinach. Zrób okrężny masaż dłoni, nas tępnie długimi strumieniami wo dy polewaj ramiona aż do pach. Brzuch wymasuj okrężnie zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Kropelki dla rozdrażnionych

Zioła uspokajające szybciej poprawiają samopoczucie, jeśli przyjmujemy je w postaci prepa ratów wieloskładnikowych, np. mieszanki wyciągów kozłka le karskiego, melisy i szyszek chmielu. Każda z roślin ma bowiem nieco inne działanie.

Kozłek łagodnie uspokaja i ułatwia zasypianie. Rozkurcza mięśnie gładkie prze wodu pokarmowego i dróg żółciowych.

Melisa reguluje przepływ impulsów w ośrodkowym układzie nerwowym. Poprawia jakość snu i zmniejsza odczuwany za dnia niepokój.

Szyszki chmielu łagodzą objawy wyczerpania nerwowego. Relaksująco działa także arcydzięgiel litwor i ole jek z kwiatów lawendy.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Życie na gorąco

Zobacz również

  • Prof. dr hab. n. med. Andrzej Bochenek wyjaśnia: - Nie popieram mody na olej kokosowy. Podobnie jak palmowy, zawiera wysokie wartości kwasów nasyconych. Te dwa tłuszcze - jeśli już stosujemy -... więcej