Jak dożyć do setki?

Któż z nas nie chciałby żyć długo i szczęśliwie? Czy jest na to recepta? Owszem, można sobie pomóc. Wystarczy pamiętać o kilku zasadach i stosować się do nich każdego dnia. To proste!

1. Po pierwsze, jedz zdrowo, czyli 5 niewielkich posiłków dziennie. Poranny i przedpołudniowy powinien być wegetariański. Tak dostarczamy organizmowi antyoksydanty „wymiatające” wolne rodniki i opóźniające proces starzenia się. Białe pieczywo zamień na ciemne, pełnoziarniste, bogate w witaminy B i E. Codziennie pij kubek jogurtu naturalnego. Dwa razy w tygodniu jedz ryby.

2. Wysypiaj się, ale nie dłużej niż 8 godzin. Wtedy następuje odnowa komórek, odbywa się „remont” systemu kontrolującego przemianę materii, więcej krwi napływa do mięśni, wzmaga się synteza białek i produkcja hormonów. Sen pozwala zregenerować się fizycznie i psychicznie.

Reklama

3. Nie pal. Każdy papieros skraca życie o 5,5 minuty. W dymie jest ok. 4 tys. substancji (40 to rakotwórcze). Nikotyna zabija antyoksydanty, dlatego palenie przyspiesza rozwój miażdżycy. Palące kobiety o 2 lata wcześniej przechodzą menopauzę. Po 10 latach nałogu mają także o 2% mniejszą gęstość kości. Skóra palacza szybciej się starzeje.

4. Ćwicz umysł. Przeprowadzono badania wśród 80-latków, którzy w młodości rozwiązywali tzw. testy na inteligencję. Ci, którzy kiedyś mieli dobre wyniki, na starość znacznie lepiej radzili sobie z problemami życia codziennego, żyli dłużej i w lepszym zdrowiu, nie mieli problemów z pamięcią. Dlatego rozwiązuj krzyżówki i rebusy, stale pogłębiaj wiedzę, czytając, oglądając ciekawe programy, uczestnicząc w spotkaniach z interesującymi ludźmi.

5. Nie stroń od seksu. Im więcej dobrych bodźców dla organizmu, tym większe szanse na dożycie późnej starości. Takim pozytywnym bodźcem jest właśnie seks. Przyspiesza przemianę materii, dotlenia cały organizm, wzmacnia mięśnie, pozwala lepiej sypiać, zaspokaja potrzebę bliskości, rozładowuje napięcie i poprawia nastrój.

6. Bądź optymistą. Ci żyją 10-12 lat dłużej niż pesymiści. Rzadziej chorują, szybciej pokonują dolegliwości i wracają do zdrowia. Chętniej i częściej chodzą do lekarzy, skrupulatnie wykonują ich polecenia. Pesymiści od razu zakładają, że nic im nie pomoże i zaniedbują zdrowie. 7. Pożegnaj samotność. Aktywne życie wśród przyjaciół, u boku bliskich, korzystnie wpływa na psychikę i samopoczucie, a zdrowie psychiczne ma wpływ na kondycję organizmu.

8. Badaj się. Regularne badania profilaktyczne pozwalają wykryć choroby na takim etapie, że zwykle są one łatwe do wyleczenia.

Ważne! Staraj się unikać stresu. Zamiast analizować przykre sytuacje, wyjdź na spacer z bliską osobą, wybierz się do kawiarni lub do kina na dobrą komedię.

Daj się namówić na aktywność!

W krajach rozwiniętych osoby po 70-tce uprawiają sport, bo jest najlepszym lekarstwem na zdrowie i długowieczność. Najbardziej skuteczny jest, gdy wykonujemy go systematycznie, intensywnie i w odpowiedniej dawce. Wystarczy, że będziemy rytmicznie maszerować, jeździć na rowerze, grać w piłkę, pływać, chodzić do siłowni bądź tańczyć.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Kurier TV

Zobacz również

  • Dieta probiotyczna

    Lekarze doceniają zdrowotne właściwości produktów fermentowanych, które doskonale służą zdrowiu. więcej